OpenGL - pojawi się w Viście i może być szybszy niż Direct3D

To może być poważny cios dla Microsoftu: OpenGL nie tylko pojawi się w Viście, ale będzie również wydajnie współpracował z Aero Glassem - tak przynajmniej twierdzą przedstawiciele Khronos Group. Czy zatem zakup karty zgodnej z DirectX 9 albo DirectX 10 nie będzie konieczny do wykorzystywania najnowszego interfejsu Visty?

Khronos Group to konsorcjum opracowujące API (interfejsy programowania) pozwalające na tworzenie bogatych wizualnie aplikacji na szerokiej gamie urządzeń. Jedna z wchodzących w jego skład grup zajmuje się OpenGL.

Redmond niechętne

Microsoft nigdy oficjalnie nie popierał OpenGL twierdząc, że rozwijany przez firmę DirectX (Direct3D) jest lepszy i wydajniejszy; odpowiednie biblioteki znajdowały się jednak w systemach od czasów Windows NT4. W Viście OpenGL miał być dostępny wyłącznie jako warstwa emulacji, która tłumaczyłaby rozkazy OpenGL na Direct3D.

Takie oświadczenie nie przypadło do gustu producentom akceleratorów graficznych, którzy od zawsze starali się wspierać obie platformy: Direct3D i OpenGL.

Khronos pomaga

Zgodnie z oświadczeniem prasowym Khronosa i Nvidii, już wkrótce w Viście możliwe będzie pełne i natywne wykorzystanie bibliotek OpenGL. Co więcej, w momencie pojawienia się systemu na rynku, wydajność Glassa ma być wyższa w OpenGL niż w Direct3D!

Niestety, biblioteki OpenGL ICD nie znajdą się bezpośrednio w systemie - użytkownik będzie musiał samodzielnie pobrać je z Internetu.