Pięć technologii, które zmienią nasze życie
-
- 12.11.2009, godz. 08:39
Rzeczywistość rozszerzona
Rzeczywistość rozszerzona (z ang. Augmented Reality) to system stanowiący połączenie rzeczywistego obrazu rejestrowanego przez nasz wzrok z wirtualnymi elementami generowanymi przez komputer (jego rolę z powodzeniem przejmują telefony komórkowe).
Przykładem takiego rozwiązania jest stworzony przez firmę Mobilizy dla telefonów działających pod kontrolą Google Androida program o nazwie Wikitude AR Travel Guide. Umożliwia on identyfikowanie 350 tys. różnych obiektów widzianych przy wykorzystaniu wbudowanego w komórkę aparatu cyfrowego. Wyświetla on następnie na ekranie informacje na ich temat (są one pobierane z internetowych baz).
Zobacz również:
Zapoznanie z Augmented Reality umożliwia również bardzo interesująca prezentacja stworzonej przez Google i General Electric koncepcji Smart Grid, która pozwala m.in. na bliższe przyjrzenie się alternatywnym źródłom energii. Dzięki kamerze i wydrukowanemu markerowi, który przed nią umieszczamy możemy obejrzeć na ekranie monitora np. prototypowe wiatraki dostarczające tzw. czystą energię. Ponadto dmuchając w mikrofon możemy sprawić, aby ich łopatki zaczęły się szybciej obracać...

Prototypowa soczewka kontaktowa z "wbudowanymi" układami elektronicznymi
Rozwiązanie to może być wykorzystane np. przez lekarzy, którzy dzięki niemu będą mieli możliwość ciągłego obserwowania parametrów życiowych operowanego pacjenta. Ponadto może ono pomóc osobom słabo widzącym "wzmacniając" rejestrowany przez ich oczy obraz. Uczestniczący w projekcie profesor Babak Parviz Uniwersytetu Waszyngtońskiego twierdzi, że zakładanie i zdejmowanie elektronicznych soczewek będzie tak łatwe jak w przypadku ich zwykłych odpowiedników i z pewnością nie będą one zbyt uciążliwe dla swojego użytkownika.
Zanim jednak Parviz wprowadzi na rynek pierwsze tego typu soczewki, technologia Augmented Reality z pewnością będzie szeroko dostępna na rynku przenośnej elektroniki. Duże pole do popisu mają w tej materii również producenci gier komputerowych.
HTML 5
HTML, czyli dominujący język wykorzystywany do tworzenia stron internetowych, funkcjonuje już prawie 20 lat. Jego obowiązująca wersja 4.01 została wydana w 1999 r. i następnie poprawiona dwa lata później. Oznacza to więc, że już od 8 lat nie wprowadzono żadnych zmian w tej materii.
Prace nad specyfikacją HTML 5 rozpoczęły się już przeszło 5 lat temu, natomiast jej robocza wersja została opublikowana w kwietniu bieżącego roku. Gdy finalna zostanie udostępniona, zaoferuje szereg nowych elementów oraz usprawni tworzenie serwisów i aplikacji internetowych. Zdefiniuje też, w jaki sposób przeglądarka ma obsługiwać strony z błędami w kodzie HTML. Obecnie w takich przypadkach niechlujnie wykonane serwisy w różnych przeglądarkach działają w inny sposób.
HTML 5 zaoferuje ponadto znaczniki dla multimediów, czyli audio i video. Zostaną one wprowadzone w celu wyeliminowania licznych konkurencyjnych projektów, które często powiązane są tylko z jednym producentem i jedną platformą programową. Takie rozwiązanie ma oczywiście swoich przeciwników oraz zwolenników.
W promocje standardu bardzo mocno zaangażowane są Google, Apple i Mozilla. Niezbyt on się jednak podoba m.in. firmom Microsoft i Sun, które podkreślają wyższość swoich technologii multimedialnych (Silverlight, JavaFX).
Reklamując możliwości HTML 5 warto zacytować Iana Fette'a, kierownika projektu Google Chrome, który uważa, że aplikacje oparte o nowy standard "będą szybsze, zapewnią lepsze wrażenia użytkownikowi i rozmyją granicę między aplikacjami internetowymi a desktopowymi".