Pinnacle Studio – edycja wideo bez ograniczeń

Pinnacle Studio to rozwiązanie wyróżniające się na tle oprogramowania do tworzenia i edycji wideo. Pozwala na realizację każdego filmowego pomysłu w jakości dostępnej zwykle jedynie dla zawodowców. Charakteryzuje się intuicyjną, łatwą obsługą, jednocześnie oferując zaawansowane możliwości, które zaspokoją wymagania nie tylko użytkowników domowych, ale również profesjonalnych twórców z branży filmowej czy agencji reklamowych. Doskonałe do tworzenia materiałów promocyjnych dla firm, filmów publikowanych online, webinariów, profesjonalnych nagrań oraz filmów tworzonych hobbystycznie – z podróży czy rodzinnych uroczystości.

Programy Pinnacle Studio dostępne są w 3 wersjach pakietów – Standard, Plus i Ultimate - różniących się funkcjonalnością i ilością narzędzi. Jako nieliczne zapewniają dostęp do bezpłatnej pomocy dla użytkowników, umożliwiając rozwiązanie ewentualnych problemów technicznych, a także uzyskanie porad dotyczących pracy z programem. Na jakich zasadach można z niej skorzystać i czego po niej oczekiwać? – dowiecie się z wywiadu z Jarosławem Grządką – ekspertem Pomocy technicznej Pinnacle Studio.

Pinnacle Studio – edycja wideo bez ograniczeń

Jarosław Grządka

Ekspert pomocy technicznej Pinnacle Studio

Na czym polega przewaga Pinnacle Studio nad innymi podobnymi rozwiązaniami tego rodzaju?

Pinnacle Studio to zaawansowany program do edycji wideo, tworzenia pokazów zdjęć oraz wszelkiego typu animacji. Zapewnia dostęp do szerokiej gamy narzędzi, które z łatwością pozwalają odpowiednio przycinać materiały wideo, zadbać o ścieżkę dźwiękową i oprawę muzyczną, dodać efekty specjalne, a przede wszystkim korzystać z klatek kluczowych. Jest on o tyle wyjątkowy, że łączy ogromne możliwości z przejrzystością pracy oraz przystępną, intuicyjną obsługą. Dzięki temu sprawdza się jako rozwiązanie dla każdego – zarówno twórców prywatnych filmów z rodzinnych uroczystości czy wakacji, jak i zawodowców, przygotowujących profesjonalne produkcje, teledyski, nagrania do publikacji w platformach streamingowych (np. YouTube), a nawet dla telewizji. To, co dodatkowo go wyróżnia, to dostęp do świadczonej na określonych warunkach, bezpłatnej pomocy technicznej.

Nasza pomoc techniczna jest świadczona dla aktualnej i dwóch poprzednich wersji oprogramowania, co jest wystarczająco długim okresem, by użytkownik zdążył zapoznać się w pełni z aplikacją i zgłosić się do nas z ewentualnymi problemami. Mimo, że nasze wsparcie dotyczy zagadnień technicznych, to w miarę możliwości staram się udzielać porad dotyczących sposobu nagrywania, ustawień kamer, rozmieszczenia rekorderów audio, balansu bieli czy formatów nagrań lub kierować do odpowiednich materiałów edukacyjnych. Doradzam w przypadku wątpliwości dotyczących konfiguracji systemu Windows oraz sprzętu i jego modernizacji, a przede wszystkim informuję, jak przy posiadanym sprzęcie i parametrach materiału źródłowego najlepiej wykorzystać możliwości pakietów Pinnacle Studio.

Pinnacle Studio 25

Pinnacle Studio 25 - okno programu

Z jakimi najciekawszymi przypadkami miałeś do czynienia w swojej praktyce? Czy coś Cię zaskoczyło albo było szczególnym wyzwaniem?

Każdy problem zgłaszany Pomocy technicznej Pinnacle Studio jest traktowany indywidualnie - jest to najważniejsza zasada jaką kieruję się od lat. Każdy z nich może okazać się naprawdę sporym wyzwaniem. Często wydawać by się mogło, że mamy do czynienia z jednym, łatwym do określenia przez

użytkownika problemem. Tymczasem okazuje się, że wynika on z wielu powiązanych ze sobą przyczyn, a dojście do jego rozwiązania okazuje się złożone. Ilość rozwiązań i ustawień występujących u poszczególnych użytkowników jest bowiem ogromna – wersja systemu operacyjnego, wersje zainstalowanych sterowników, opcje konfiguracji sprzętu czy różnorodność urządzeń rejestrujących audio i wideo – każdy z tych elementów i ich kombinacja może mieć wpływ na pojawienie się specyficznego problemu technicznego, który staram się rozwiązać. Mogę wyjawić, że nawet to jakim kablem jest podłączony monitor (a właściwie jakim typem portu do karty graficznej) może mieć kolosalne znaczenie.

Jak identyfikujesz problemy występujące u użytkowników i jak udzielasz im pomocy?

Jak wspomniałem już wcześniej, każdy problem traktuję indywidualnie. W pierwszym kontakcie staram się zebrać jak największą ilość informacji dotyczących zgłoszenia, systemu, sprzętu i warunków wystąpienia problemu, aby utworzyć jak najszerszy i najdokładniejszy obraz sytuacji. Weryfikuję również, czy na pewno dana funkcja oprogramowania jest wykorzystywana przez użytkownika zgodnie z jej przeznaczeniem lub w sposób prawidłowy, przewidziany przez producenta, bo to także może być źródłem nieprawidłowości. Opierając się na swojej wiedzy i doświadczeniu określam najbardziej prawdopodobne przyczyny problemu (zwykle jest ich więcej niż jedna) i rozwiązuję go lub przekazuję użytkownikowi informacje o sposobie jego rozwiązania. Jeśli jednak ta metoda zawodzi i nie jestem w stanie w ten sposób uzyskać jasnej odpowiedzi, próbuję wywołać ten sam błąd w Pinnacle Studio na swoim urządzeniu lub na maszynie wirtualnej. Te działania są z reguły wystarczające do rozwiązania problemów lub przedstawienia innej drogi do osiągnięcia tego samego lub lepszego od oczekiwanego rezultatu.

Z jakiego sprzętu sam korzystasz podczas pracy z Pinnacle Studio?

Temat sprzętu do edycji wideo to temat-rzeka. Sam do pracy z Pinnacle Studio wykorzystuję komputer z najnowszym procesorem AMD 5600X (ze względu na jego wydajność, temperaturę oraz pobór prądu) przy 32 GB RAM-u oraz 3 „dyskach” SSD i 2 talerzowych. Do tego monitor o rozdzielczości 2K w stosunku 21:9 (29”). Dodatkowo korzystam z dwóch odpowiednio skonfigurowanych kolumn (stereo) jako odsłuchów, tak by jak najwierniej odtworzyć dźwięk pochodzący z nagrań.

Jeśli miałbym sugerować, jaki sprzęt najlepiej sprawdzi się do edycji wideo z Pinnacle Studio, to za absolutne minimum uważam monitor 21” o rozdzielczości 1920x1080 px, choć znam przypadki, wcale nierzadkie, że użytkownicy pracują na laptopach 15,6” o tej samej rozdzielczości. Oczywiście można korzystać z urządzeń o niższych parametrach (aplikacja bardzo dobrze skaluje się na mniejszych rozdzielczościach), ale może to znacząco wpłynąć na komfort pracy. Do pracy półprofesjonalnej sugerowałbym monitor o rozdzielczości 2K w stosunku 21:9, 27” - 34” lub też zestaw dwóch monitorów 24”, każdy po 1920x1080 px.

Co do warunków, jakie musi spełnić komputer, to przykładowa konfiguracja procesora i7 piątej (i nowszej) generacji ze zintegrowaną grafiką Intel oraz 8 GB pamięci RAM zapewnia komfortową pracę z materiałem 1920x1080 px w 50 klatkach do 60 minut (choć również procesory i7 czwartej generacji wskazywane są przez producenta wśród minimalnych wymagań sprzętowych). Ale nie ukrywam, że w przypadku Windows 10 i 11, ze względu na liczbę wykonywanych operacji dyskowych, wymagany jest już jednak raczej dysk SSD dla systemu operacyjnego.

Producent pozostawił użytkownikom szeroką możliwość wyboru karty graficznej. Mogą oni korzystać ze zintegrowanych kart Intel (w technologii QuickSync), które często niesłusznie są traktowane po macoszemu (od wersji Ivy, od 2012 r.), ale również Nvidia (techn. Cuda) – wersje od 2013 r. oraz AMD od modeli ATI Radeon HD 5XXX, czyli od 2012 r. Rozsądnym minimum wydaje się być 1 GB VRAM-u. Zintegrowany układ jest wystarczający do efektywnej pracy z Pinnacle Studio, zwłaszcza w dobie drogich i trudnodostępnych kart graficznych, choć w miarę poprawy sytuacji na rynku można zmienić go na inny. Nie warto jednak przesadzać i wybierać najdroższych układów, np. RTX 3090, albowiemczasy kart na lata dawno się skończyły. Przy wyborze karty graficznej raczej zalecałbym zachowanie zdrowego rozsądku i kierowanie się stosunkiem ceny do wydajności.

Co do wyboru i konfiguracji sprzętu, ważna może okazać się także wielkość dysku, choć znowu jest to kwestia bardzo indywidualna. Znam przypadki profesjonalistów, którym wystarcza pamięć SSD 256 GB na jeden projekt, po czym opróżniają ją i zapełniają nowym materiałem. Ale znam też użytkowników domowych, którzy potrafią podczas zaledwie jednej podróży zgromadzić 250 GB nagrań z 4 kamer, w tym drona. Dla nich taka wielkość dysku będzie z całą pewnością niewystarczająca.

Pinnacle Studio

Pinnacle Studio 25 - okno programu

Czy zawsze udaje Ci się rozwiązać problemy, z którymi zgłaszają się użytkownicy?

Z reguły tak. Myślę, że moją skuteczność mogę ocenić na ok. 97%. Pozostałe 3% są przekazywane do producenta. Warto tu jednak zaznaczyć, iż problemy, które są zgłaszane do pomocy technicznej i które do mnie trafiają, nie zawsze dotyczą bezpośrednio aplikacji Pinnacle Studio. Niejednokrotnie wynikają one z działania innego oprogramowania i są zgłaszane do ich producentów. Użytkownicy w takiej sytuacji nie pozostają jednak sami i z reguły umożliwiam obejście problemu, do czasu jego rozwiązania.

A czy są jakieś szczególnie ciekawe funkcje lub narzędzia, z których użytkownicy rzadko korzystają, a warto byłoby je poznać?

Pinnacle Studio wyposażony jest w bardzo duży zestaw gotowych do użycia, wstępnie zdefiniowanych szablonów (presetów). Pozostawiają one dużą swobodę modyfikowania przez użytkowników, według ich potrzeb i pomysłów. To zasoby, które wciąż w mojej opinii zbyt rzadko są stosowane, a które w istotny sposób mogą wpłynąć na szybkość pracy, a przede wszystkim atrakcyjność tworzonych projektów.

Według mnie wciąż niedoceniane są także klatki kluczowe, które można zastosować do właściwie każdego wybranego elementu, włącznie z napisami. Narzędzie to pozwala ustalić i zmieniać jego poszczególne właściwości, tak aby były zastosowane w wybranych momentach materiału lub w czasie całego filmu. Na przykład można odpowiednio „zaprogramować” poruszający się w nagraniu element, wskazując od którego momentu, gdzie, w jaki sposób (według osi XYZ) oraz w jakim czasie będzie się przemieszczał. Od strony technicznej wszystko w prosty sposób zrobi za nas aplikacja.

Pinnacle Studio 25

Pinnacle Studio 25 - okno programu

-----

Bezpłatne wsparcie techniczne Pinnacle Studio obejmuje użytkowników aktualnej i dwóch wcześniejszych wersji oprogramowania zakupionego w polskiej dystrybucji.

Z pomocy technicznej można skorzystać w poniedziałki i piątki, w godz. 10:00-18:00: