Plan natarcia


Upadki i wzloty

Jeśli po wysiłku, jaki włożyłeś w przygotowania, nie udało ci się zawrzeć kontraktu, praca, jaką wykonałeś, nie poszła na marne. Nie należy rozpaczać tylko dlatego że zaprzepaściłeś szansę na zysk. Nie wolno też popaść w pułapkę zrzucania winy na współpracowników. Najlepsze, co możesz zrobić, to skontaktować się z klientem i spróbować odkryć, dlaczego ci się nie powiodło. Ucz się na własnych błędach i postaraj się następnym razem zdobyć kontrakt. - Jeżeli przegrasz, nie załamuj się, tylko spróbuj dociec, dlaczego tak się stało - mówi Marrott - bardzo łatwo zrzucić winę na kogoś innego. To bardzo negatywne i niekorzystne dla morale zespołu.

Zdobywanie klienta stanowi pewną umiejętność, która decyduje o sukcesie. Na prezentację nie warto wydawać fortuny. Nie należy też mieć zbyt wielkich oczekiwań. Natomiast kilka prostych kroków pomoże ci osiągnąć sukces. Osobowość, rozeznanie, zwracanie uwagi na szczegóły i stosunki z klientem liczą się bardziej niż fantastyczny pomysł. Po wykonaniu tych kroków zrozumiesz, że zdobycie klienta nie jest tak ciężkie, jak to sobie dotychczas wyobrażałeś.

Niezbędny ekwipunek do przeżycia

- Na prezentacjach zawsze korzystaj z kopii Microsoft PowerPoint. Nie tylko dlatego że program ten dobrze radzi sobie z wideo i grafiką, lecz również dlatego że pakiet ten jest zrozumiały dla wielu klientów. Efektowna prezentacja Director wygląda nawet nieźle, ale utworzy dodatkowe bariery pomiędzy tobą a klientem.

- Innym podstawowym programem jest Adobe Photoshop. Służy on do tworzenia makiet elementów wizualnych. Program ten jest mportowany do Microsoft PowerPoint. Jeśli chcesz być o krok do przodu, za pomocą Macromedia Director lub Flash, przygotuj screensavera, żeby go zostawić po spotkaniu z klientem. W swoim laptopie zainstaluj również przeglądarkę.

- Laptop jest niezbędny, a nawet dwa. Wybierz laptop z dużym ekranem, (najlepsze są Sony Vaio i Apple PowerBooks). Przed spotkaniem zainstaluj swoją prezentację. Zabierz ze sobą zapasowy przewód, baterie, a nawet zapasowego laptopa.

- Nie oczekuj, że klient ma odtwarzacz wideo, lecz zabierz ze sobą swój. Upewnij się, że masz odpowiedni osprzęt, żeby podłączyć go do twojego laptopa.

- Weź ze sobą długopisy, kartki, notatniki i inne przybory służące do robienia szybkich notatek. Korzystaj z nich.

- Jeśli twój projekt - wykonany na przykład w technologii DVD - zawiera dźwięk, nie polegaj na kiepskich głośnikach zainstalowanych w laptopie. Wskazany jest dodatkowy komplet głośników.

- Natomiast nie bierz ze sobą tego, co może wywołać niekorzystne wrażenie. Wyjmij zatem drobne z kieszeni, gumę do żucia, papierosy i zapalniczkę - chyba że startujesz w konkursie zorganizowanym przez firmy Wrigley lub Marlboro.

- Prezentacyjne tablice i portfolio mają cię reklamować, ponieważ umożliwiają klientowi wgląd w inne, wykonane przez ciebie projekty.