Play24 - premiera aplikacji dla Androida

Operator Play udostępnił dziś dla posiadaczy smartfonów z Androidem aplikację do obsługi konta abonenckiego z poziomu telefonu. Jest to jeszcze wersja beta, niedostępna w sklepie Android Market. My już ją przetestowaliśmy.

9 czerwca w warszawskiej siedzibie sieci Play odbyły się testy aplikacji Play24 na smartfony z systemem Android. Uczestników korzystających z testowej wersji aplikacji badano między innymi z wykorzystaniem tzw. eye tracking’u. W zamian otrzymali doładowania prepaidów i gadżety - a efekty ich pracy możemy już podziwiać. Aplikacja Play24 dla smarfonów opartych na systemie Android ujrzała światło dzienne. Informację o udostępnieniu aplikacji można było znaleźć na blogu Marcina Gruszki, rzecznika prasowego sieci Play. Należy pamiętać, że jest to jeszcze wersja beta, niedostępna w sklepie z aplikacjami od Google. Można ją natomiast ściągnąć ze strony przygotowanej przez operatora. Android jest pierwszym mobilnym OSem który taką aplikację otrzymał, a Play mimo że jest najmłodszym operatorem na rynku, to wedle badań UKE całkiem nieźle radzi sobie z mobilnym internetem.

Logowanie w aplikacji Play24

Logowanie w aplikacji Play24

Saldo rachunku w aplikacji

Saldo rachunku w aplikacji

Monit wyświetlający się przy połączeniu WiFi

Monit wyświetlający się przy połączeniu WiFi

Play24 w telefonie - po co mi to?

Do tej pory wszystkie informacje prezentowane teraz także przez aplikację mogliśmy uzyskać na ekranie telefonu za pomocą serii krótkich kodów, oraz poprzez logowanie się w witrynie Play24 w mobilnej przeglądarce internetowej. Głównym zadaniem aplikacji jest natomiast przyspieszenie i usprawnienie zarządzania kontem abonenckim. Możemy sprawdzić stan konta, dostępne złotówki, włączyć i wyłączyć pakiety oraz sprawdzić koszt ostatnich kilku połączeń. A to wszystko po jednym kliknięciu w ikonkę na ekranie głównym.

Nie jesteśmy zmuszeni do przepisywania jednorazowych kodów sms przy próbie sprawdzenia finansów konta, czy przy zarządzaniu pakietami. Możemy zapomnieć wszystkie krótkie kody i skończyć z nawigowaniem po niewygodnym menu USSD z klawiatury telefonu. Nie musimy się przy tym bać o koszta i pojawienie się dziwnych sum na rachunku - Play zapewnia, że korzystanie z aplikacji jest bezpłatne, a za dane przesłane w jej obrębie nie są naliczane opłaty. Szczegółowe informacje o możliwościach aplikacji znajdziecie na odpowiedniej podstronie witryny Play, natomiast poniżej przeczytać możecie o jej zaletach oraz... wadach.

Szybki, mobilny dostęp?

Po uruchomieniu aplikacja robi bardzo dobre wrażenie - jest intuicyjna w obsłudze, dane są zaprezentowane czytelnie. Po wpisaniu numeru telefonu oraz hasła możemy wykonać bez problemu wszystkie podstawowe czynności. Przyciski działają i są klikalne, a do strony wizualnej aplikacji nie można się przyczepić.

Niestety program działa wolno i skokowo nawet na wysokiej klasy telefonach, co jest oznaką kiepskiej optymalizacji. Największą jego bolączką jest bardzo długi czas ładowania poszczególnych zakładek, co skutecznie zniechęca do korzystania z aplikacji. Do sprawdzenia stanu pakietów i salda nadal wygodniej i szybciej jest korzystać z krótkich kodów wystukiwanych na klawiaturze telefonu.

Błędy i braki w aplikacji Play24

Podczas testowania aplikacji przez cały wieczór można było zauważyć kilka błędów i braków. Razi także brak możliwości odświeżania informacji bez wyczyszczenia plików cache, nie ma dostępu do zakładek innych niż “Moje konto" przy połączeniu za pomocą sieci WiFi (co jest jednak podyktowane względami bezpieczeństwa). Lagowanie się menu i długi czas ładowania kolejnych zakładek są uciążliwe, a na blogu Marcina Gruszki, rzecznika prasowego sieci Play, zgłaszane były problemy z logowaniem do aplikacji z kont które mają przypisane więcej niż jeden numer. Nam raz przydarzyła się nieprzyjemna sytuacja - zamiast zakładki z ostatnimi połączeniami pojawił się wycinek witryny www operatora. Dopiero wylogowanie i zalogowanie się ponownie rozwiązało problem.

Aplikacja mogłaby być znacznie lepsza. Domaganie się na tym etapie rozwoju trybu obsługi ekranu w pozycji poziomej byłoby tylko fanaberią, ale brak możliwości zmiany taryfy w Play Fresh jest już niedopatrzeniem. Aplikacja nie łączy się w pełni po WiFi oraz brakuje jej możliwości ręcznego odświeżania. Nie posiada także widżetu pokazującego np. stan wykorzystania pakietów internetowych na pulpicie, a byłoby to bardzo użyteczną funkcją. Aktualizacje wersji testowych będą możliwe tylko przez stronę operatora. Na szczęście finalna wersja aplikacji dostępna w Android Markecie będzie posiadać opcję aktualizacji automatycznych.

Play’u, czekamy na kolejne wersje!

Wersja beta ma pełne prawo posiadać błędy, które i tak na ten moment nie przekreślają aplikacji. Trzeba liczyć na to, że Play weźmie do serca wszystkie zgłoszenia internautów. Musi jednak poprawić wspomniane uchybienia i dodać nowe funkcje do czasu opublikowania stabilnej wersji aplikacji w sklepie Google. Będziemy śledzić na bieżąco kolejne aktualizacje, a gdy pojawi się stabilna wersja w Markecie - z pewnością Was poinformujemy! Po odpowiednich poprawkach aplikacja ma szansę trafić u osób będących w sieci Play na listę podstawowych aplikacji. A na koniec news z ostatniej chwili: na wspomnianym blogu rzecznika Play, Marcina Gruszki, pojawiła się informacja że aplikacja przez pierwszy dzień została pobrana już 10 tysięcy razy.

Aktualizacja

Aplikacja pojawiła się w wersji beta w sklepie Android Market pod nazwą "Play 24 beta"