Plazmy znowu się sprzedają - czy telewizory plazmowe w 2011 roku wrócą do gry?

Plazmy właśnie odnotowały zaskakujący sukces - znaczący wzrost sprzedaży na świecie. Wydawało się, że plazma stała się już trochę produktem niszowym dla najbardziej wymagających użytkowników, a tymczasem okazuje się, że globalna sprzedaż telewizorów plazmowych w pierwszym kwartale wzrosła aż o 30 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Czy plazmy powracają do wielkiej gry o portfele konsumentów?

Wciąż jednak zdecydowanym liderem rynku jest LCD. Czy ciekłokrystaliczne mogą obawiać się plazmowych przeciwników?

Sprzedaż plazm - skok aż o 30 proc.

Według firmy analitycznej DisplaySearch, w pierwszym kwartale 2011 roku sprzedaż plazm wzrosła aż o 30 proc. rok do roku (w stosunku do tego samego okresu w 2010 roku). To ewidentne odwrócenie negatywnego trendu z 2009 roku, kiedy sprzedaż plazm nie tylko nie wzrosła, ale wręcz zmalała o 1,5 proc.

Dlaczego plazmy sprzedają się lepiej?

Jakie są przyczyny wzrostu sprzedaży plazm? Niższe ceny (spadły o 15 proc.) - telewizory LED LCD są dużo droższe. Poza tym telewizory plazmowe uskrzydla z pewnością technologia 3D. Plazmy mają szybsze odświeżanie pikseli niż LCD, co jest niezwykle istotne przy redukowaniu tzw. efektu cross-talk czyli nachodzenia na siebie obrazów dla lewego i prawego oka. 3D wygląda po prostu lepiej na plazmach niż na telewizorach LCD.

Plazma ma swoje 5 minut, ale rządzi i tak LCD

Czy branża LCD, która jest dzisiaj niekwestionowanym liderem rynku telewizorów ma się czego obawiać ze strony plazm? Według DisplaySearch raczej nie. Firma analityczna uważa, że jest to jedynie chwilowy wzrost sprzedaży i prognozuje raczej jej spadek w drugiej połowie 2011 roku. W tym samym czasie LCD mają odzyskać rynek telewizorów powyżej 50 cali - obecnie to w tym segmencie plazmy wybierane są najczęściej.

Niezachwiana dominacja LCD w najbliższych latach

W tym roku 84 proc. sprzedanych telewizorów na świecie to mają być LCD, co stanowi wzrost o 13 proc. rok do roku. Oznacza to zwiększenie sprzedaży telewizorów LCD ze 192 milionów w 2010 roku do prawie 217 milionów w 2011 roku. A już w 2014 roku LCD ma osiągnąć poziom 270 milionów sprzedanych sztuk.

Plazma Panasonic

Plazma Panasonic

Neoplazmy Panasonika - czy dadzą radę LCD?

Panasonic ostatnio wprowadził swoje neoplazmy - telewizory plazmowe z serii NeoPlasma, które mogą być zagrożeniem dla LED LCD. Są cieńsze i bardziej energooszczędne, a jednocześnie wyświetlają lepszy obraz 3D niż LCD. Ale czy to wystarczy, by użytkownicy odwrócili się od LCD? To raczej mało prawdopodobne.

Źródło: HDTVTest