System GPRS rozwinął się na bazie technologii GSM. Jednak oprócz podwyższonej prędkości w porównaniu z HSCSD ma on wiele nowych rozwiązań. Zastosowanie pakietowej metody przesyłania danych pozwala operatorom obliczyć aktywność użytkownika, wyrażoną nie tylko w minutach, ale również w megabajtach. Z pewnością można więc oczekiwać nowych metod taryfikacji nie za czas połączeń, lecz w odniesieniu do ilości przesłanych danych.
Wolno? No to UMTS!
Dziś w dobie Internetu infrastruktura drugiej generacji (GSM) jest zbyt wolna, by sprostać wymaganiom transmisji multimedialnych. Wprowadzenie nowych rozwiązań (HSCSD, GPRS) zwielokrotniających przepustowość sieci GSM może zadowolić wielu użytkowników. Jednak radykalnych zmian można oczekiwać dopiero po wprowadzeniu telefonii komórkowej trzeciej generacji (3G). Dzięki wykorzystaniu najnowszych metod cyfrowego przekazywania danych drogą radiową oraz kodowania transmisji ma ona umożliwiać przykazywanie informacji z szybkością do 2 Mb/s, lecz nie wolniej niż 384 Kb/s.
Do trzeciej - po telefonii analogowej i GSM - generacji telefonii komórkowej należy system UMTS (Universal Mobile Telecommunications System). Uruchomienie pierwszych opartych na nim europejskich sieci nastąpi w 2002 r., w Japonii już w 2001 r. Dzięki wysokiej prędkości transmisji danych dokonywanie skomplikowanych operacji bankowych czy zakupów nie będzie stanowiło problemu. Właściciel telefonu - terminalu UMTS będzie miał możliwość oglądania rozmówcy i nie tylko, gdyż UMTS ma być multimedialną platformą telekomunikacyjną. Według prognoz Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej (ITU) w 2005 r. 15% użytkowników telefonii ruchomej w Europie będzie korzystało z UMTS.
Nowe technologie, takie jak HSCSD, GPRS i platforma UMTS, mogą stać się atrakcyjna propozycją dla firm, pozwalającą na zwiększenie zakresu usług w segmencie B2C (business to customers), jak też w segmencie B2B (business to business). Poszerzenie dotychczasowej oferty dla klientów biznesowych oznacza to przede wszystkim szybki, bezprzewodowy dostęp do Internetu i korporacyjnych baz danych, szybkie i niezawodne przesyłanie informacji między pracownikiem firmy a jej siedzibą, a co za tym idzie umożliwienie tworzenia zdalnych miejsc pracy, transmisji informacji między firmami i oddziałami firm. Nowe technologie telekomunikacyjne bez wątpienia w niedalekiej przyszłości znacząco wpłyną na sposoby funkcjonowania społeczeństw. W pewnych obszarach życia można zauważyć zmiany zachowań i przyzwyczajeń. Największą rewolucję może spowodować umożliwienie pracy na odległość w przedsiębiorstwach wirtualnych. Pojawią się także interesujące obszary zastosowania nowych technologii przez firmy: telemetria, monitoring, usługi bankowe (zarówno świadczenie, jak i ich wykorzystywanie).
#Rodzaje usług w telefonii UMTS#
#Rodzaje usług#
#Przepustowość(Kb/s)#
Telefonia
8-32
Transmisja danych
2,4-64
Dźwięk wysokiej jakości
64
Wideotelefonia
64-384
SMS i paging
1,2-9,6
e-mail
1,2-64
Telefaks
64
Krótkie wiadomości - w trybie multicast
8-32
Dostęp do baz danych
2,4-768
Teleshopping
2,4-768
Gazeta elektroniczna
2,4-2000
Usługi na odległość
1,2-9,6
Pozycjonowanie i nawigacja
64
Nie przegap
Zapisz się na newsletter i nie przegap najnowszych artykułów, testów, porad i rankingów: