Początek końca telewizorów CRT?

Sprzedaż telewizorów CRT o przekątnych ekranu 30" i większych nie przekroczyła w czerwcu w Japonii tysiąca sztuk - w tym samym czasie sprzedano tam ponad 240 tys. telewizorów LCD o podobnej wielkości. Analitycy spekulują, że może to zwiastować początek końca ery telewizorów CRT.

Z danych udostępnionych przez japońskie Stowarzyszenie Przemysłu Elektronicznego i Informatycznego wynika, że sprzedaż telewizorów CRT (wszystkich rozmiarów) od kilkunastu miesięcy systematycznie spada. W pierwszej połowie 2006 r. w Japonii sprzedano łącznie 1,1 mln telewizorów CRT - czyli o 48% mniej, niż w analogicznym okresie 2005 r. W tym samym czasie telewizory LCD kupiło 2,4 mln osób - czyli aż o 90% więcej, niż rok wcześniej.

Eksperci tłumaczą, że sprzedaż odbiorników LCD i plazmowych jest w Japonii dodatkowo napędzana przez popularność cyfrowej telewizji naziemnej - LCD TV zwykle wyposażone są bowiem w cyfrowe tunery (obok tradycyjnych, analogowych).

Ze statystyk Stowarzyszenia Przemysłu Elektronicznego i Informatycznego dowiadujemy się również, iż ubiegły rok był w Japonii pierwszym, w którym sprzedaż telewizorów LCD była większa niż odbiorników CRT. Tych pierwszych sprzedano przez cały rok 4,2 mln, tych drugich - o 200 tys. sztuk mniej.