Podczas webinarów chcemy mieć pełną prywatność

Jak wynika z raportu „Prywatność online. Opinie użytkowników i dobre praktyki”, niemal 90% użytkowników spotkań online chce być informowana o nagrywaniu wydarzenia.

Fot. Karolina Grabowska/Pexels

Raport powstał z inicjatywy ClickMeeting - polskiej platformy do prowadzenia szkoleń oraz webinarów. Wniosek z niego jest prosty: organizatorzy muszą przyjrzeć się kwestii prywatności uczestników. Jak wspominam we wstępie, 90% użytkowników chce mieć wyraźną informację o tym, że jest nagrywana, zaś 42% domaga się ukrywania prywatnych danych podczas webinarów. Zamiast tego preferują logowanie się do wydarzenia przy użyciu nicka lub e-maila. Co ciekawe, tylko 4% nie ma nic przeciwko ujawnianiu swoich pełnych danych (czyli imię, nazwisko + email), a 15% chciałoby podawać je "w różnych konfiguracjach, w zależności od wydarzenia".

Warto zauważyć, że ilość takich wydarzeń online jak webinary i szkolenia znacznie wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat - do czego oczywiście wydajnie przyczyniła się pandemia COVID-19. W minionym roku odnotowano 1,9 mln takich wydarzeń, a wzięło w nich udział ponad 26,6 mln uczestników. Dominika Paciorkowska, Członkini Zarządu i Dyrektor Zarządzająca ClickMeeting, komentuje:

Webinary ze względu na możliwości, jakie dają, szczególnie w dwóch ostatnich latach stały się bardzo popularnym narzędziem zarówno do prowadzenia szkoleń, jak i też prezentacji online. Jak wynika z danych ClickMeeting, w zeszłym roku na platformie wzięło w nich udział 22,3 miliony użytkowników. Jednak, technologiczny postęp sprawia, że użytkownicy cyfrowych rozwiązań oczekują od ich twórców dbałości o kwestie związane z prywatnością. Według badania ClickMeeting, jest to kwestia istotna aż dla ponad 70 proc. Polaków. Nie możemy jej zatem lekceważyć.

Choć nagrywanie wydarzeń online daje wiele możliwości - na przykład uwiecznienie spotkania i udostępnienie go osobom, które nie mogły być na spotkaniu - pokazywanie w okienku czatu uczestników wraz z ich danymi budzi zastrzeżenia co do prywatności.

Zobacz również:

  • Jaki tablet kupić? Najlepsze tablety dla dzieci 2022 [RANKING]
  • Najlepsze promocje na usługi i sprzęt w Play, Orange, T-Mobile i Plus

Dominika Paciorkowska doradza:

Przed wzięciem udziału w wydarzeniu online warto upewnić się, czy narzędzie zapewnia bezpieczeństwo przekazywanych danych osobowych. Jednak wiele leży także po stronie organizatora - to on ma decydujący wpływ na budowanie poczucia bezpieczeństwa wśród uczestników wydarzenia. Jeśli więc chce, by jego wydarzenie przyciągało słuchaczy, zgodnie z badaniem ClickMeeting, musi o tę kwestię szczególnie zadbać. Wybierając zatem odpowiednią platformę, dobrze jest zwrócić uwagę na to, czy umożliwia skorzystanie z dodatkowych opcji, które pozwolą poczuć się uczestnikom komfortowo. W ClickMeeting dajemy m.in. możliwość ukrycia tożsamości uczestników (np. w oknie czatu, sesji pytań i odpowiedzi), czy zabezpieczenia wydarzenia hasłem lub jednorazowym tokenem.

Źródło: ClickMeeting