Polski Amazon to niewypał. Taka sytuacja po zaledwie pół roku działania

Światowy gigant zdecydowanie przegrywa z polskim Allegro.

Foto: H Tur/PC World

Polska wersja Amazon zadebiutowała bez jakiejś pompy - może jest to przyczyna, że po pół roku działania miała trzykrotnie mnie użytkowników od Allegro? Tak wynika z raportu firmy Gemius, która przygotowała dla „Rzeczpospolitej” raport podsumowujący pierwsze miesiące Amazona w Polsce. W szczytowym momencie serwis odwiedzało 4,3 miliona polskich użytkowników znad Wisły, z czego większość kupowała wcześniej na niemieckiej wersji platformy. Ten rekord padł w czerwcu, ale w tym samym okresie Allegro miało... 17,5 mln użytkowników.

Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online, a także publicysta oraz autor bloga Marketing Hacker, komentuje:

Pierwsze pół roku Amazona w Polsce zaskakuje. I to raczej negatywnie, bo przedsiębiorcy, którzy chcieli tam oferować swoje produkty, spodziewali się nieco więcej po największej firmie e-commerce na świecie. Już choćby z prostego porównania liczby użytkowników między Amazonem.pl a Allegro wynika, że światowy gigant nie ma się czym chwalić. A ważną kwestią jest też to, że ponad cztery miliony użytkowników Amazon.pl to nie są klienci, a jedynie osoby, które weszły choćby na chwilę na portal sprzedawcy

Skąd taki słaby wynik? Michalski podejrzewa, że:

Amazon nie przeprowadził spektakularnej kampanii reklamowej, która dałaby sygnał, że ten gigant rzeczywiście na serio wchodzi do Polski. Nie było też ciekawych promocji dla użytkowników. W zasadzie nie wydarzyło się nic szczególnego, co można by zakwalifikować jako udane wejście

Na tym nie koniec. Zauważa także, że mało konkurencyjne prowizje względem Allegro sprawiają, że sprzedawcy niezbyt chętnie zakładają swoje konta z ofertami produktów. Michalski przeanalizował dane udostępniane przez Similarweb PRO, największy na świecie serwis badający ruch w witrynach internetowych. Wynika z nich, że Amazon.pl przyciąga zaledwie ok. 10% zasięgu Allegro. W lipcu było to 2,5 miliona osób w porównaniu z 27 milionami użytkowników polskiego serwisu. I jak dodaje od siebie:

Większość ruchu to osoby, które wchodzą tam z ciekawości niż za konkretną potrzebą. Najczęściej użytkownik odwiedzał polski Amazon mniej niż dwa razy w ciągu miesiąca, a 56% osób weszło tylko na jedną podstronę. Dla porównania klient Allegro wraca na serwis ponad 11 razy, a użytkownik niemieckiej wersji Amazona prawie 9 razy

Średni czas wizyty internauty na polskiej stronie Amazon to dwie minuty. W przypadku niemieckiej wersji jest to siedem minut, zaś na Allegro - 10 minut. Najczęściej polski użytkownik szuka na Amazonie produktów z kategorii "erotyka". Czy globalny lider nie przespał szansy na zrobienie dobrego wrażenia i czy może jeszcze zwrócić na siebie uwagę zarówno sprzedawców jak i ich klientów? Jesienią na polski rynek ma wejść Shopee - jedna z największych azjatyckich platform sprzedażowych. Już wiemy, że będzie kusić klientów darmową wysyłką, a sprzedawcy zwolnieni będą z prowizji.

Zobacz również:

Źródło: InPlus Media