Polsko do boju - kibicu do kasy!

Rozpoczynające się już za kilka dni w Niemczech piłkarskie Mistrzostwa Świata są wyjątkową okazją dla producentów i dystrybutorów elektroniki użytkowej (choć nie tylko) do prezentowania swoich produktów pod szyldem "mistrzowskich promocji" i "mundialowych ofert specjalnych". Grając na wywołujących sportowe emocje skojarzeniach (barwy narodowe, piłka, murawa boiska) próbuje się nam - kibicom - wcisnąć chyba wszystkie możliwe urządzenia, od pendrive'ów i kart graficznych, przez projektory i notebooki, na telewizorach LCD kończąc. Ogłaszanie promocji pod szyldem lub z okazji mistrzostw może więc być dla producentów okazją do pozbywania się starszych technologicznie bądź niezbyt zaawansowanych produktów. Potwierdza to Krzysztof Łada, dyrektor zarządzający firmy AdNet: "Wiele promocji jest organizowanych właśnie po to, by oczyścić magazyny z zalegającego tam towaru, a mistrzostwa ułatwiają jedynie sprzedawcom uświadamianie nam potrzeby posiadania np. nowego telewizora."

Firmy prześcigają się w coraz to nowych promocjach dla kibiców. Oferty kupna sprzętu po niższej cenie to już standard. Podobnie ma się rzecz z produktami nawiązującymi stylistyką i designem do mistrzostw - prym w tym względzie wiodą producenci przenośnych pamięci flash, wykorzystujących motywy mundialowe oraz przenośnych odtwarzaczy muzycznych. Tym ostatnim coraz częściej nadawany jest kształt piłki futbolowej i - trzeba przyznać - w niektórych przypadkach efekt końcowy jest co najmniej ciekawy.

To jednak nie wszystkie sztuczki, które stosują koncerny, aby wycisnąć z kibiców nieco grosza. Zaskakująca promocja trwała w pierwszy weekend czerwca w sieci MediaMarkt - każdy, kto w dniach 2-4 czerwca kupił w wybranym salonie tej sieci telewizor LCD (do wyboru były dwa modele, LG i Philips), może liczyć na zwrot kosztów zakupu w przypadku, gdy naszym piłkarzom uda się wywalczyć występ w półfinale mundialu. Co ciekawe, podobną akcję przeprowadził niedawno brytyjski oddział Toshiby - w jej ramach nabywcy notebooków firmy z dwurdzeniowymi procesorami Intel Core Duo otrzymają zwrot 2/3 kwoty, jaką wydali na komputer, jeśli Anglia zagra 9 lipca w meczu finałowym mundialu. Należy przy tym zauważyć, że z punktu widzenia MediaMarkt, awans Polaków do finału jest niepożądany, gdyż zmusiłby sieć do oddania klientom-kibicom wydanych przez nich pieniędzy. Równie niesztampowe podejście zaprezentowała także firma PowerColor, produkująca karty graficzne - użytkownik, który w trwającym na stronie internetowej firmy konkursie prawidłowo wytypuje zwycięzcę mistrzostw, wygra kartę graficzną z chipsetem X1900XTX, a dodatkowo, co rok będzie mógł ją wymienić za darmo na nowocześniejszą.

Przykład reklamy bezpośredniej - znaleziona w mailu oferta promocyjna na telewizory LCD

Przykład reklamy bezpośredniej - znaleziona w mailu oferta promocyjna na telewizory LCD