Poprzednik czy konkurent?


Problem SDI osiąga transfery niższe od deklarowanych.

Rozwiązanie Przyczyny mogą być dwie. Jeżeli linia telefoniczna jest złej jakości, należy zgłosić operatorowi problem z łączem i konieczność wymiany linii na miedzianą (zazwyczaj zdarza się to przy bardzo starych wewnętrznych liniach aluminiowych). Jeżeli zaś transfer nie przekracza 56 000 Kb/s, oznacza to, że port COM może mieć ustawioną za małą prędkość przesyłu danych. Odpowiednich zmian w ustawieniach portu należy dokonać w Menedżerze urządzeń Windows.

Problem Używasz routera Surecom EP4501/04/08.

Poprzednik czy konkurent?

Porównanie metod współdzielenia SDI

Gdy podłączyłeś do niego SDI, zaczął gubić pakiety, transfer się zdestabilizował i jest dużo niższy niż możliwości łącza. Zmniejsza się z minuty na minutę.

Rozwiązanie Należy sprawdzić numer podwersji sprzętowej routera. Wersje od 1A do 1D mają port RS-232, który sterowniki widzą poprawnie, przeznaczony wyłącznie do zastosowań konsolowych (zarządzanie, aktualizacja firmwareŐu itd.) i nie można w nim utworzyć pełnowartościowego połączenia. Problem ten naprawiono w wersjach 2A i wyższych - należy się skontaktować ze sklepem w celu wymiany urządzenia. Problem Chcę założyć serwer na mojej stacji roboczej podłączonej do SDI wykorzystującego router. Gdy uruchomię komputer, serwer DHCP routera za każdym razem daje mi inny adres wewnętrzny IP.

Rozwiązanie Jest metoda nakazania routerowi przyporządkowania określonego adresu konkretnemu komputerowi w sieci. Używa się do tego celu adresu MAC (fizycznego) karty, niepowtarzalnego 12-znakowego heksadecymalnego kodu. Aby go wywołać, należy w wierszu poleceń wpisać ipconfig /all. Następnie należy skorzystać z odpowiedniej tabeli adresów przyporządkowanych w konfiguracji routera, wpisując rzeczywisty adres karty i żądany adres IP.

Kilka telefonów na łączu SDI

Jak wiadomo, SDI wykorzystuje jedną linię do telefonu i transmisji danych, co wymusza specjalny typ podłączenia telefonu - do portu RJ-12 na tylnej ściance terminalu SDI. Jest to jedyna metoda, aby telefon działał, bo jeżeli do jednej linii jest podłączonych kilka gniazdek, to po aktywowaniu usługi i podłączeniu terminalu do linii telefonicznej nie można ich używać. Po podłączeniu do nich telefonu i podniesieniu słuchawki słychać tylko jednolity szum (a na terminalu nie wyświetla się symbol słuchawki). Jest to utrapienie mieszkańców większych lokali czy firm.

W instrukcji do SDI Telekomunikacja Polska S.A. pisze, że "Istnieje też [...] sposób podłączenia telefonu, który pozwala na wykorzystywanie istniejących gniazdek telefonicznych i podłączenie większej ilości urządzeń (maks. 4). Wymaga jednak to dokonania zmian w domowej instalacji telefonicznej. Zmiany te należy zlecić odpowiednim służbom". Oczywiście niczego nie można się dowiedzieć ani o tych "odpowiednich służbach", ani o tym, ile to będzie kosztowało.

Adaptację pozostałych gniazdek do SDI można wykonać tanio i we własnym zakresie. Właściwie wystarczy kupić dwuliniowe gniazdko telefoniczne RJ-12 (10 - 40 zł za modele ozdobne). Uwaga - należy się upewnić, czy gniazdko rzeczywiście ma pod spodem wtyki na dwie linie, bo są w sprzedaży gniazdka dwuportowe, lecz na jedną linię. Poza tym trzeba mieć kartkę i długopis do notowania kolorów kabli. Porada ta dotyczy tylko tzw. małych, 4- lub 6-stykowych gniazdek telefonicznych. Starsze, z pięcioma dużymi podłużnymi bolcami trzeba, niestety, wymieniać.

A oto modyfikacja:

  1. Odłącz urządzenia komunikacyjne oraz telefon od SDI, a następnie odkręć wszystkie gniazdka telefoniczne od ścian tak, aby mieć dostęp do kabla telefonicznego

  2. Bardzo ostrożnie rozetnij białą izolację kabla, tak aby nie uszkodzić przewodów w środku. Kabel telefoniczny pod izolacją powinien mieć od 4 do 6 cienkich kolorowych przewodów, jednak do transmisji danych czy głosu wykorzystywane są tylko dwa. Reszta zazwyczaj jest nieczynna (zapasowe).

  3. Po ustaleniu, do którego gniazdka podłączony był terminal SDI, sprawdź, które przewody były bezpośrednio podłączone do gniazdka. Jeśli masz szczęście, to podłączone są tylko dwa; zanotuj ich kolory. Gorzej, jeśli podłączone są wszystkie przewody spod izolacji. Nie znaczy to bynajmniej, że są używane. We wtyku od gniazdka można zobaczyć 4-6 styków jeden obok drugiego. Do pracy telefonu wymagane są dwa leżące pośrodku. Jeżeli nie uda ci się ustalić, które z połączonych z nimi kabli to kable boczne; zostaje metoda prób i błędów. Podłącz terminal SDI do linii i próbuj tak długo, aż zostaną tylko dwa podłączone przewody, a na terminalu na stałe zapali się światełko synchronizacji (dwie poziome strzałki jedna nad drugą).

  4. Teraz gniazdko, do którego był podłączony terminal, wymień na to, które kupiłeś (dwuliniowe). Do jednej linii podłącz przewody, których kolory zanotowałeś. Oczywiście muszą się łączyć ze środkowymi stykami (jak - patrz powyżej). Po zakończeniu podłącz terminal i czekaj na synchronizację.

  5. Z kabla telefonicznego weź dwa wolne małe przewody, bardzo ostrożnie (najlepiej paznokciem albo tępym nożem) ściągnij z nich 5 - 8 mm izolacji. Podłącz je do środkowych styków drugiej linii telefonicznej z omawianego gniazdka. Zapisz kolory przewodów. Możesz już wkręcić gniazdko na swoje miejsce. Drugą linię telefoniczną połącz zwykłym kablem telefonicznym z portem RJ-12 na tylnej ścianie terminalu (czyli z tym, do którego był podłączony telefon).

  6. Teraz w pozostałych gniazdkach, wykręć przewody ze styków i wkręć te, które podłączyłeś do drugiej linii. Rezultat bardzo łatwo sprawdzić. Do gniazdek po kolei podłącz telefon - jeżeli po podniesieniu słuchawki usłyszysz sygnał, a na terminalu zapali się symbol słuchawki, znaczy to, że wszystko wykonałeś dobrze.
Jeżeli nie, to należy:

  • Jeszcze raz sprawdzić, czy nie pomyliłeś kabli.

  • Czasami może mieć znaczenie kolejność kabli w stykach. Jeżeli coś nie działa, zamiana kabli miejscami może pomóc.

  • Sprawdź, czy dobrze podłączyłeś terminal SDI; jeszcze raz sprawdź, czy jest synchronizacja. Jeżeli jej nie ma, sprawdź, czy na pewno kable od linii są rzeczywiście podłączone.
Omówiona metoda nie powoduje żadnych strat jakości głosu ani transmisji danych.