Potężna emisja radiowa z czarnej dziury spowodowała powstanie radiogalaktyki

Teleskop MeerKAT uchwycił zjawiskowy obraz dwupłatowej galaktyki radiowej, która może dostarczyć nowych wiadomości na temat kosmosu.

Teleskop MeerKAT to właściwie radioteleskop, złożony z 64 anten rozmieszczonych na Przylądku Północnym w Republice Południowej Afryki i podlega on pod Południowoafrykańskie Obserwatorium Radioastronomiczne (SARAO). Ostatnio urządzenie uchwyciło wyjątkowe zjawisko, które jednoczenie wygląda spektakularnie i dostarcza nowych informacji na temat przestrzeni kosmicznej.

Kosmos, galaktyka, teleskop, radioteleskop Meerkat, czarna dziura, dżety, południowa afryka, sarao, galaktyka eliptyczna, galaktyka, ic 4296, ic4296, dwupłatowa galaktyka radiowa, obserwatorium, naukowcy, badacze, nauka,  Południowoafrykańskie Obserwatorium Radioastronomiczne, materia, ogromna czarna dziura, US National Radio Astronomy Observatory,

Źródło: SARAO

Odkrycia dokonano podczas obserwacji galaktyki eliptycznej - IC 4296, w centrum której znajduje się ogromna, obracająca się czarna dziura. Właśnie z tego miejsca pochodzą zarejestrowane emisje radiowe.

Jak wyjaśniają badacze pracujący w obserwatorium SARAO, to, co widzimy na złożonym z różnych ujęć obrazie, jest efektem energii uwalnianej przez materię wpadającą do czarnej dziury. W wyniku tego zjawiska, wygenerowane zostały dwa strumienie radiowe wysokoenergetycznego gazu po przeciwnych stronach galaktyki. Tym sposobem powstała tzw. dwupłatowa galaktyka radiowa i to ją możemy podziwiać na poniższym zdjęciu.

Źródło: SARAO

Uchwycony widok robi jeszcze większe wrażenie, gdy zdamy sobie sprawę ze skali, a właściwie ogromu obserwowanego zjawiska. Ten niewielki, jasny punkt w centrum ujęcia to cała galaktyka. Natomiast widoczne na końcach strumieni radiowych „pierścienie dymu”, w rzeczywistości znajdują się w odległości 1 miliona lat świetlnych od tej galaktyki.

Obserwacje IC 4296 ujawniły także, że gdy dżety radiowe przemieszczają się poza zewnętrzne zakątki galaktyki - stają się niestabilne. Dzięki temu, umożliwiają niektórym naładowanym elektronom „ucieczkę” w przestrzeń międzygalaktyczną i to te zbłąkane elektrony tworzą delikatne, czerwone fale widoczne pod samą galaktyką.

Tylko unikalne połączenie czułości, rozdzielczości kątowej i zakresu dynamicznego MeerKAT pozwoliło na odkrycie tych nici, wstążek i pierścieni – główny autor badania z US National Radio Astronomy Observatory - Jim Condon

Zgodnie z oświadczeniem SARAO, uchwycone rzez MeerKAT zjawiska widoczne na zdjęciu reprezentują nigdy wcześniej nie widzianą kombinację kosmicznych cech. Te z kolei, mogą ujawnić nowe informacje dotyczące dużych radiogalaktyk.

Sprawdź też:

NASA – opublikowano wyjątkowe zdjęcie planety Wenus