Pracodawcy będą zatrudniać

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstad i TNS OBOP, aż 42% polskich przedsiębiorców spodziewa się problemów w pozyskaniu pracowników w najbliższych miesiącach, z powodu otwarcia niemieckiego i austriackiego rynku pracy.

Większość (58%) ankietowanych przedstawicieli firm nie spodziewa się, aby otwarcie nowych rynków było przyczyną problemów - wynika z badania Plany Pracodawców, które jest kwartalnym sondażem opinii polskich przedsiębiorców.

Respondenci raczej nie otrzymywali sygnałów o tym, żeby ich pracownicy zamierzali odchodzić z pracy i zatrudniać się w Niemczech (86%). Ok. 13% ankietowanych rzadko otrzymuje takie sygnały, a tylko dla 1% jest to częste zjawisko, które może mieć istotny wpływ na funkcjonowanie firmy.

W ostatnich miesiącach obawa przed utratą pracowników była impulsem dla wprowadzania dodatkowych systemów motywacyjnych i premiowych dla 49% przedsiębiorców (głównie w średnich i większych firmach). Najczęściej wprowadzano szkolenia (22%), podwyżki wynagrodzeń (20%) lub wyższe premie (17%).

W ciągu minionego kwartału firmy uczestniczące w badaniu częściej niż w poprzednich okresach podwyższały wynagrodzenia. Pensje podwyższane były przede wszystkim w firmach przemysłowych (50%) i zajmujących się pośrednictwem finansowym (51%). Najrzadziej podwyżki wprowadzono w przedsiębiorstwach sektora transportu i gospodarki magazynowej (15%). Ogólnie pensje wzrosły w 40% podmiotów objętych sondażem.

W mijającym półroczu niemal połowa badanych przedsiębiorstw nie zmieniła poziomu zatrudnienia (49%). W co piątym badanym przedsiębiorstwie miała jednak miejsce jednak redukcja liczby etatów.

"Perspektywy drugiej części roku są zdecydowanie bardziej spokojne. W grupie badanych pracodawców aż 61% deklaruje, że zatrudnienie w ich firmach nie ulegnie zmianie, a niemal co czwarta firma zakłada zwiększenie zatrudnienia" - mówi Agnieszka Bulik, członek zarządu Randstad.

Co czwarta firmie planuje zatrudnienie nowych pracowników w działach produkcyjnych (26%). W drugiej kolejności firmy zatrudniać chcą pracowników sprzedaży (16%). Pracowników produkcyjnych zatrudnić zamierzają przede wszystkim firmy przemysłowe (50%). Pracownicy sprzedaży będą poszukiwani przede wszystkim przez duże firmy (23%) oraz przedsiębiorstwa zajmujące się handlem i naprawami (33%).