Quake 2 śmiga w przeglądarce dzięki HTML5

Programiści rozwijający środowisko Google Web Toolkit opracowali metodę uruchomienia w przeglądarce internetowej gry Quake 2. Port wykorzystuje najnowsze technologie sieciowe - HTML5 i WebGL.

Google Web Toolkit to zestaw bibliotek przeznaczonych dla Javy, ułatwiający korzystanie z technologii AJAX. GWT umożliwia tworzenie i debuggowanie aplikacji webowych w dowolnym środowisku deweloperskim przeznaczonym dla Javy, a specjalny kompilator pozwala na translację kodu pisanego w Javie na język przeglądarek internetowych, czyli HTML + JavaScipt.

Jak czytamy w blogu Google, niektórzy programiści pracujący nad GWT postanowili sprawdzić, jak zachowa się środowisko przy próbie uruchomienia gry Quake 2.

Panowie Joel Webber, Ray Cromwell i Stefan Haustein użyli do tego silnika Jake2, tj. silnika Quake 2 przepisanego w Javie i uruchamianego jako program WebStart.

Po niezbędnych poprawkach programistycznych mogli za pośrednictwem toczyć sieciowe pojedynki i to przy całkiem niezłym framerate (Webber grając na notebooku pracującym pod kontrolą Linuksa uzyskał wynik 60 fps). Opracowana przez nich metoda wymaga od użytkownika założenia serwera; działa więc na innej zasadzie niż usługa QuakeLive - aby skorzystać z tej ostatniej, musimy zainstalować wtyczkę do przeglądarki.

Zobacz wideo:

R. Cromwell pisze, że przeglądarka internetowa nie stanie się raczej konkurencją dla topowych gier, takich jak Far Cry czy Call of Duty. Programista uważa jednak, że nic nie stoi na przeszkodzie, by całe mnóstwo gier dotychczas implementowanych we Flashu lub Objective-C znalazło drogę do przeglądarki za pośrednictwem zastosowanej przez niego i jego kolegów metody.

Gracz mógłby zaprosić innego użytkownika do gry wysyłając mu link, bez konieczności instalacji żadnych dodatkowych modułów.

HTML5 - przyszłość aplikacji internetowych

Chociaż prace nad nową odsłoną HTML rozpoczęły się w 2004 r., dopiero po publikacji roboczej wersji tego standardu w kwietniu 2009 r. zaczęło się o nim robić coraz głośniej. Podczas rozwoju HTML 5 pojawiło się oraz zyskało na popularności bardzo wiele technologii i trendów - AJAX, Flex, Silverlight, Web 2.0 - które wpłynęły na kształt Internetu zmieniając sposób budowania dedykowanych dla niego rozwiązań.

Więcej informacji o projekcie: Quake 2 GWT port