Quake - wstrząsająco grywalny FPS kończy 15 lat!

Fani świętują 15. urodziny Quake'a! Długi wpis na blogu firmy Bethesda rzuca nieco światła na powstawanie gry. Okazuje się, że nie było to dla zespołu id Software całkiem zwyczajne zadanie...

- To był pierwszy projekt, w którym naprawdę musiałem zmierzyć się z granicami moich możliwości - powiedział współzałożyciel id Software i główny programista John Carmack. - Quake to świat w pełni trójwymiarowy, postacie 3D, lightmapy, obliczenia PVS, skrypty gry, sieć klient-serwer... to było trochę za dużo na raz! Nieważne, jak ciężko pracowałem, nic nigdy nie było zrobione na czas.

Jednak nie zawsze powstawanie gry było taką męczarnią.

Carmack mówi, że Quake był jeszcze we wczesnym etapie rozwoju, kiedy programiści zachwycali się, obserwując w testach śnieżną bestię Shambler przechadzającą się po jednej z map. Nigdy wcześniej nie widzieli nic podobnego. - Naprawdę, zdawało się jakbym miał okno do innego świata - wspomina.

Quake 1 (1996) - jedna z najlepszych gier FPS wszech czasów!

Quake 1 (1996) - jedna z najlepszych gier FPS wszech czasów!

W wywiadzie dla strony fanów Quaddicted, American McGee, odpowiedzialny za projektowanie poziomów w Quake'u, mówił o mocnych stronach "króla strzelanek". Projektant twierdzi, że współczesne strzelaniny straciły wiele z tego, co czyniło Quake'a tak wyjątkowym.

- Quake był wstrzasająco szybki, dawał rozrywkę i był zabawny - mówi McGee. - Ta zabawność jest tym, czego brakuje twórcom współczesnych strzelanin. Straciły humor! Gry od czasu Quake'a często traktują się zbyt poważnie. A przecież dowcip powinien być ważnym elementem każdej "brutalnej gry". Bez niego przemoc staje się nieznośna. Nie chcieliśmy, by wszystko było realistyczne i makabryczne dla samej makabryczności, ale dla śmiechu i uciechy. "Szczątki" nie były odrażającymi kawałkami ludzkiego ciała. Były odpowiednikami "mielonki" na polu walki, a dźwięk z nimi związany zawsze skutkował śmiechem. Później sprawy stały się zbyt poważne. Naburmuszeni kosmici noszący pancerze bojowe najechali na komiczny świat rozwalając mielonkę i niszcząc zabawę.

Quake, Duke Nukem 3D i Blood zyskiwały fanów nie tylko dzięki "krwawej jatce", ale też poczuciu humoru projektantów. Oby wreszcie zrozumieli to współcześni twórcy gier.

Najnowsza gra komputerowa id Software, Rage, pojawi się na rynku pod koniec roku 2011. Firma wyraziła już zainteresowanie produkcją kolejnej, piątej części gry Quake, tuż po ukończeniu gry Doom 4.