Quantum Conundrum - lepsze niż Portal?
-
- 17.07.2012, godz. 13:42
Kim Swift, osoba odpowiedzialna za sukces gry Portal, odeszła z Valve i opracowała nową grę - Quantum Conundrum. Czy powtórzyła swój największy sukces?
Muszę przyznać, że trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. QC to bardzo dobra gra, ale... No właśnie, zawsze jest jakieś "ale". Nim jednak wyjaśnię dokładniej, o co mi chodzi, małe wprowadzenie. Sterujemy tu chłopcem, którego matka zostawia na weekend u wuja mieszkającego w nadmorskiej rezydencji. Wuj ten jest naukowcem, może nie szalonym, ale na pewno nieco ekscentrycznym. Niech świadczy o tym fakt, że w momencie, gdy wkraczamy do wielkiego domu, słyszymy tylko jego głos. Dlaczego? Otóż eksperymentował on z wymiarami, co zaowocowało tym, że został w jednym z nich uwięziony. Nasz mały bohater rusza na pomoc krewniakowi i w ten sposób zaczynamy przygodę.

Quantum Conundrum
Gameplay Quantum Conundrum to przemierzanie rezydencji i rozwiązywanie kolejnych zadań logiczno-zręcznościowych. Czyli zupełnie jak w Portalu. Jednak nie mamy tu wejść i wyjść, a możliwość przechodzenia w jeden z czterech wymiarów, a właściwie narzucania światu nieco innych parametrów. Pierwsze, co poznajemy, to Fluffy Dimension. Tu wszystkie przedmioty stają się dziesięciokrotnie lżejsze. Dzięki temu możemy przenosić ciężkie kasy pancerne (wypluwane przez mechanizmy podobne do wielkich, robocich głów), ciskać nimi na dalekie odległości, itp. Wymiar drugi to rzecz odwrotna - tu wszystko staje się 10-kroć cięższe i twardsze. W związku z tym możemy przesuwać meble do źródeł laserowych zapór i blokować je,dzięki czemu swobodnie przechodzimy. Trzeci wymiar to spowalnianie czasu, czwarty zaś - zmiany grawitacji.

Quantum Conundrum
Na plus grze przyznać trzeba, że poziom trudności oraz poznawanie kolejnych wymiarów dawkowane są stopniowo. Dzięki temu najpierw opanujemy porządnie jeden wymiar, a potem poznajemy następny i zastanawiamy się, jakby tu połączyć działanie obu, aby przejść dany etap. Quantum Conundrum stawia w takim samym stopniu na myślenie logiczne, jak i na zręczność. Tej drugiej może być nawet nieco za dużo dla osób, które preferują łamigłówki. Musimy na przykład ustawić sejf na czymś w rodzaju trampoliny, stanąć na nim, przejść do ciężkiego wymiaru, a następnie bezpośrednio do lekkiego, co spowoduje, że sejf wystrzeli w górę, po drodze chwytamy specjalną kulę, a gdy będziemy w najwyższym punkcie lotu - musimy wrzucić ją do pojemnika znajdującego się niedaleko. To przykład dość łatwy - są też i o wiele trudniejsze zadania. Nie ma co prawda zagadek na tyle trudnych, aby metodą prób i błędów nie odkryć prawidłowego rozwiązania każdej, jednak myślenie jest tu mocno wskazane.

Quantum Conundrum
Co natomiast w grze mi się nie spodobało, to lichość otoczenia. Korytarze wiodące do kolejnych pomieszczeń są do siebie bliźniaczo podobne, w całym domu wisi niezliczona ilość kopii tych samych obrazów (ciekawostka - wygląd postaci na nich zmienia się w zależności od wymiaru) i leżą wszędzie takie same książki, a do rozwiązywania zadań używamy zawsze takich samych kartonów, sejfów i mebli (stół sztuk jeden, kanapa, fotel). Tą warstwę graficzną można było nieco lepiej dopracować. Szkoda też, że zabrakło jakiegoś głębszego dna opowiadanej historii. W pierwszym Portalu pojawiało się nagle potężne zaskoczenie, tu od początku znamy cel i nic się nie zmienia podczas wędrówek. Klimat zabawy jest niby-poważny, ale zabawne obrazy i komentarze wuja sugerują raczej rozgrywkę dla młodszych graczy.

Quantum Conundrum
Quantum Conundrum jest grą, która spodoba się zarówno młodszym, jak i starszym graczom. Na tandetę wyposażenia wnętrz można przymknąć oko, na fakt, że ktoś w domu buduje zapory laserowe również (a nawet oko przymknąć musimy - inaczej nie byłoby ciekawych zadań), czasem jednak człowieka zirytują zagadki wymagające małpiej wręcz zręczności.
Podsumujmy zatem plusy i minusy produkcji:
Plusy:
- stopniowe dawkowanie trudności
- spora liczba zagadek
- humor
Minusy:
- mało rozbudowane elementy otoczenia
- miejscami za duży nacisk na zręczność
Werdykt: Bardzo dobra zabawa, która zagadkami dorównuje Portalowi, jednak klimat można było stworzyć nieco lepszy.
Ocena: 8,5/10
Wydawca: Square Enix |
Producent: Airtight Games |
Data wydania: 21 VI 2012 |
Strona oficjalna: HTTP://quantumconundrum.com/ |
Wymagania: Core 2 Duo 3 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 9500 GT lub lepsza), 1.75 GB HDD, Windows 7(SP1) |