Radeon HD 2600/2400 - dużo poniżej oczekiwań

Nowe funkcje - zapomnijcie

Nowa seria kart Radeon HD2000 niesie ze sobą kilka nowych funkcji poprawiających jakość grafiki w grach. Szczerze mówiąc na Waszym miejscu nie zawracalibyśmy sobie nimi głowy bo są to fajerwerki zarezerwowane dla modeli o odpowiednio wysokiej wydajności, a tej testowane karty po prostu nie mają. Wyjątkiem jest tesselacja, lecz możliwość wykorzystania zalet tej technologii przez karty HD2000 zależy od producentów gier, a nie samego gracza. Dla dociekliwych opisujemy na czym tesselacja polega.

Radeon HD 2600/2400 - dużo poniżej oczekiwań

Góry w nowym demie ATI to dosokonały przykład wykorzystania sprzętowej tesselacji. Teraz czekamy na zastosowanie tej funkcji w grach.

W procesorze znajdziemy także sprzętowo realizowaną tesselację, czyli mechanizm dokonujący na drodze sprzętowej podziału trójkątów na mniejsze elementy, a przez to zwiększający szczegółowość obrazu. Tesselacja w Radeonach HD 2000 może mieć do 16 kroków (16x). Można powiedzieć, że jest to rozwinięcie znanej już z wcześniejszych Radeonów funkcji Truform. O tym, czy zobaczymy wykorzystanie sprzętowej tesselacji w praktyce zadecydują producenci gier. Szczególnie dobrze może się sprawdzić w takich zastosowaniach jak generowanie dużych obszarów (góry, drogi, równiny, itp) oraz zwiększanie szczegółowości postaci (możliwe jest skorzystanie z trybów tesselacji obejmujących jedynie określony obszar obiektu, jest to tzw. tesselacja adaptacyjna).

Nowością jest także poprawione wygładzanie krawędzi. Tu jednak sprawa przedstawia się o tyle kiepsko, że przynajmniej testowane przez nas modele, były za wolne aby w ogóle nowe funkcje uruchamiać. CFAA to Custom Filter Anti-Aliasing. Użytkownik może samodzielnie ustalać różne warianty wygładzania (w tym wiele nowych, gdzie próbki pikseli pobierane są nie tylko z określonego bloku obrazu, lecz także z części sąsiadujących pól). CFAA może maksymalnie pracować w trybie 24x. Oczywiście wygładzanie może jednocześnie być uruchomione z funkcjami HDR (teraz realizowanymi ze 128-bitową precyzją). Nowym trybem wygładzania jest też 8-krotny MSAA (Mulli-Sample AA).