Recenzje

Kapelusze do myślenia... Biografia jednego podkoszulka...


Kapelusze do myślenia... Biografia jednego podkoszulka...

Kapelusze do myślenia

Mądra, przyjazna czytelnikowi, ciekawa książka. Z obszaru psychologii, ale właśnie dla menedżerów, choć zarazem dla wszystkich podejmujących ważne decyzje.

Informacja o autorze stanowi świetną rekomendację. Edward de Bono ukończył psychologię i fizjologię, wykłada w Oksfordzie, Cambridge i Harvardzie. Założył Centrum Badań nad Myśleniem i Ponadnarodową Organizację Niezależnego Myślenia. Prowadzi warsztaty dla menedżerów takich korporacji, jak IBM, Shell, Unilever, Du Point. Napisał 25 książek i zrealizował dwa telewizyjne seriale dokumentalne.

Jako cytat dobrze charakteryzujący tę książkę wybrałem zdanie: "Zazwyczaj jedynymi ludźmi bardzo zadowolonymi ze swojej umiejętności myślenia są osoby, które myśleć za bardzo nie potrafią, ale wierzą, iż celem myślenia jest udowodnienie słuszności własnych poglądów - dla własnej satysfakcji", co jakże przypomina naszych bohaterów z całkiem niedawnych czasów.

Dla de Bono przykładem efektywnego myślenia jest organizator igrzysk olimpijskich w Los Angeles Peter Ueberroth, który został wybrany w 1985 przez magazyn "Time" człowiekiem roku, bo choć władze tego miasta zdecydowały, że nie przeznaczą żadnych pieniędzy publicznych na to przedsięwzięcie sportowe, to igrzyska przyniosły 250 mln USD zysku. Wbrew regule, że zimowa olimpiada przynosi straty. Ueberroth wyjaśniał, że stało się tak, bo skorzystał z myślenia lateralnego, systemu wymyślonego przez de Bono.

Najważniejszym problemem podczas myślenia jest zamęt. Próbujemy robić za dużo na raz. Mieszają się ze sobą emocje, logika, nadzieja, kreatywność, a wszystko to przypomina "żonglowanie zbyt dużą liczbą piłek". Dlatego autor proponuje, aby po kolei zakładać sześć kapeluszy. Czarny - na przykład - po to, aby wówczas myśleć w kategoriach polegających na wykazaniu, że fakty są błędnie dobrane do problemu, nie można się na nich opierać, podejmując decyzje. Każdy kapelusz oznacza koncentrowanie się na jednym, określonym trybie myślenia.

Edward de Bono, "Sześć kapeluszy myślowych", Wydawnictwo Helion, s. 266.

Biografia jednego podkoszulka

Wspaniały pomysł na książkę: podróż dookoła świata, aby poznać losy bawełnianej koszulki za sześć dolarów.

Inspiracją do napisania książki są protesty antyglobalistów, z ich hasłami wypisanymi na T-shirtach. Pozycja jest właściwie dziennikarskim reportażem. Jej autorka obawiała się, czy świat potrzebuje jeszcze jednej książki o globalizacji. Możliwe, że odpowiedź byłaby negatywna, gdyby nie oryginalny pomysł na jej konstrukcję. W 2004 r. rosnący popyt w USA na dobra konsumpcyjne napędzał wzrost popytu na siłę roboczą w Chinach. Efektem było podniesienie płac i świadczeń, a fabryki tego kraju zaczęły konkurować o robotników, zapewniając im takie udogodnienia, jak przychodnie lekarskie, przedszkola czy lepszej jakości mieszkania. Korzyści z globalizacji wydawały się oczywiste.

Podróż śladami podkoszulka, zaczynająca się od bawełnianych pól Teksasu, tego optymizmu nie potwierdza, zwłaszcza gdy autorka przemieszcza się po Azji. Najciekawsze jest jednak jej spojrzenie na losy produktu za sześć dolarów, gdyż autorka jest profesorem nadzwyczajnym waszyngtońskiego uniwersytetu. Jest to więc reportaż połączony z ciekawą analizą ekonomiczną, co wyjaśnia, dlaczego ta właśnie publikacja została nominowana do prestiżowej nagrody na biznesową książkę roku, przyznawanej przez "Financial Times" i "Goldman Sachs".

Pietra Rivoli, "Śladami T-shirta", Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 243.