Reklamacje sprzętu - rzecznicy konsumentów wciąż zapracowani
-
- 07.09.2009, godz. 12:20
Prawo konsumenta do reklamacji sprzętu RTV/AGD, komputerów i telefonów komórkowych pozostaje jednym z obowiązków najczęściej niedopełnianych przez sprzedawców - wynika ze statystyk Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Interwencje PC World skupiają się na sprawach, które niepokoją i bulwersują. Piętnujemy arogancję, złą wolę, zwykłą głupotę i absurdy codziennego życia użytkowników nowych technologii. Komentujemy nadzwyczajne sytuacje i zdarzenia. Wyjaśniamy wątpliwości. Omawiamy problemy, które być może dotyczą także ciebie!
Przydatne linki:
Okazuje się, że klienci najczęściej zgłaszali się do miejscowego rzecznika z powodu problemów z prawem do reklamacji zakupionych dóbr (głównie - niezgodnych z umową kupna-sprzedaży). W pierwszej "piątce" rankingu znalazły się aż trzy kategorie towarów z segmentu urządzeń elektronicznych: sprzęt RTV i AGD (3. miejsce, 28 664 porad), telefony komórkowe (4. miejsce, 12 697 porad) i sprzęt komputerowy (5. miejsce, 12 404 porad). Na pierwszej i drugiej pozycji znalazło się obowue i wyposażenie wnętrz.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że w wypadku odrzucenia przez sprzedawcę reklamacji, klient powinien zgłosić się do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Rzecznicy udzielają bezpłatnych porad telefonicznie, pocztą e-mail lub w biurach.
Można też złożyć wniosek o rozpatrzenie sprawy do Sądu Polubownego, działającego przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej. UOKiK podejmuje decyzję o interwencji wtedy, gdy dochodzi do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
"Konsumenci są coraz bardziej świadomi przysługujących im praw i wynikających z tego obowiązków. Zwiększają się również ich oczekiwania i zapotrzebowanie na skuteczną pomoc. Cieszy fakt, że wielu z nas wie, gdzie jej szukać - świadczy o tym wzrastająca liczba udzielonych informacji" - czytamy w oficjalnym komunikacie Urzędu.
Więcej informacji: UOKiK