Rekordowa grzywna 885 milionów dolarów dla Amazona. Chodzi o RODO

Grzywna za nieprzestrzeganie zasad RODO staje się coraz wyższa. Wcześniej rekordzistą było Google, a tym razem to Amazon jest na "piedestale".

fot. Ina Fassbender/AFP (Getty Images)

Nowe kierownictwo Amazona wydaje się radzić sobie stosunkowo dobrze, ale niedawno gigant detaliczny został ukarany grzywną w wysokości 746 milionów euro (885 milionów dolarów) po tym, jak luksemburski urząd ochrony danych osobowych (CNPD) stwierdził, że firma naruszyła zasady RODO podczas przetwarzania danych osobowych.

CNPD również poprosił Amazona o zmianę praktyk reklamowych, ale firma nie ujawniła żadnych szczegółów na temat proponowanych zmian. Kierownictwo Amazonu nie jest zadowolone z grzywny i uważa, że "decyzja dotycząca sposobu, w jaki pokazujemy klientom odpowiednie reklamy opiera się na subiektywnych interpretacjach europejskiego prawa prywatności."

Zobacz również:

  • Nowe czytniki Kindle w drodze. Amazon szykuje niespodziankę!
  • WhatsApp – użytkownicy z Polski utracą dstęp do aplikacji? Zdecyduje Unia Europejska

Firma planuje odwołać się od decyzji w sądzie i twierdzi, że proponowana grzywna jest "całkowicie nieproporcjonalna". Przepisy RODO pozwalają na karę w wysokości 20 milionów euro lub 4 procent rocznego globalnego przychodu firmy, w zależności od tego, która z tych kwot jest wyższa.

W zeszłym roku Komisja Europejska ujawniła wyniki oddzielnego dochodzenia w sprawie sposobu, w jaki Amazon promuje swoje własne produkty w regionie. Komisarze UE stwierdzili, że Amazon wykorzystywał dane sprzedawców, aby wzmocnić swoje własne produkty. W zależności od wyniku tego dochodzenia, Amazon może zostać ukarany grzywną w wysokości do 28 miliardów dolarów.

Egzekwowanie RODO wydaje się nabierać tempa po tym, jak obrońcy prywatności wielokrotnie krytykowali Komisję Europejską za zbyt powolne działania i nakładanie niewielkich kar, które w niewielkim stopniu odstraszają firmy z głębokimi kieszeniami. Dla firmy takiej jak Amazon, 885 milionów dolarów to wciąż niewielka kwota, ale jest ona dużo wyższa niż 57 milionów dolarów, które musiało zapłacić Google za naruszenie zasad RODO.

Polecamy: Jak kupować na polskim Amazon? [PORADNIK]

Źródło: techspot.com