Retrogranie


Callus 0.42

(www.maelstrom.net/callus/callus.html)

Retrogranie

Napisany przez firmę Bloodlust Software, Callus (znany też jako Capcom Emulator) jest wspaniałym emulatorem popularnych gier automatowych. Gry te współpracują tylko z systemem znanym jako Capcom System 1, który jest emulowany właśnie przez Callus i dlatego nie ma ich tak wiele jak w M.a.m.e. czy tyle co w Sparcade. Callus czyta romy bezpośrednio ze spakowanych plików ZIP. Wystarczy tylko umieścić te pliki w katalogu Callusa i można grać.

Callus jest dostępny w dwóch wersjach: DOS i Windows 95/98 (DirectX). W obu jest funkcjonalne menu i prosty system obsługi. Ponieważ automaty Capcom System 1 używały rozdzielczości 384 x 224, dlatego lepiej, aby rozdzielczość ekranu systemu operacyjnego podczas uruchamiania emulatora nie była większa niż 640x480 punktów.

System 16 DX 0.79

(http://abyss.moving-people.net/s16w32.html)

System 16 DX po raz pierwszy został wydany w listopadzie 1996 roku. Podobnie jak Callus jest emulatorem przeznaczonym dla gier jednego producenta - firmy Sega. Gry te wymagały 16-bitowego sprzętu znanego jako System 16, System 18 i Dual 68000. Opracowany przez Thierry Lescot i Li Jih Hwa, emulator jest ciągle rozbudowywany i obecnie może odtwarzać 29 gier. Romy należy umieścić we właściwych katalogach. Program potrafi także czytać romy bezpośrednio z plików spakowanych ZIP-em.

System 16 DX pracuje w Windows 95/98 i wymaga sterowników DirectX. Ma spore wymagania sprzętowe, zatem niektóre bardziej zaawansowane gry nie będą pracować tak szybko jak na salonowym automacie, mogą też wystąpić drobne problemy z dźwiękiem. Gracze nie muszą się obawiać o stan klawiatury komputera, gdyż mogą korzystać z joysticka.

SYSTEM 16 0.82

(http://abyss.moving-people.net/s16w32.html)

Emulator ten został napisany przez tych samych ludzi co System 16 DX, z tą różnicą, że pracuje w środowisku DOS. Pomimo to, nawet w Windows 95/98 pracuje lepiej i szybciej niż jego windowsowa wersja. Jeżeli nie masz Windows 95 czy 98, tzn. Twój komputer pracuje w DOS-ie , to bez menedżera pamięci (np. QEMM) będziesz miał duże problemy z uruchomieniem programu.

Konsole

Konsole są drugim, po grach salonowych, gatunkiem, o którym do niedawna posiadacze PC mogli tylko pomarzyć. I tu także sytuacja jest podobna: powstają nowe modele konsol, stare odchodzą, a z nimi setki gier, którymi bawiliśmy się przed laty. I znów z pomocą pośpieszyli "postrzeleńcyŇ skłonni do wspomnień, tworząc emulatory tych gier.

Pierwsze domowe gry telewizyjne powstały jeszcze w latach 70. Wówczas do dyspozycji mieliśmy przede wszystkim gry rodzimej Unitry i bratniej Elektroniki, trafiały też do nas zachodnie konsole, wśród których jedną z najpopularniejszych była Atari 2600. Domowe gry telewizyjne bardzo szybko się zmieniały (chyba nawet szybciej niż komputery osobiste), zyskując coraz lepszy dźwięk i grafikę. Choć z nadejściem komputerów 16-bitowych (Amiga i Atari ST) oraz ery PC wróżono im rychły koniec, przetrwały, tworząc równoległy, bardzo silny rynek.

Z emulatorów konsol można korzystać na różnych platformach sprzętowych i systemowych, w tym największą część stanowią aplikacje pecetowe i systemów DOS oraz Windows. Co ciekawsze, emulowane są nie tylko stare domowe gry telewizyjne, ale także obecne superkonsole jak Sony Playstation czy Nintendo 64, dzięki czemu użytkownicy komputerów mogą się cieszyć tymi samymi grami, w które grają ich koledzy na domowych konsolach.