Rewolucja 3D - to już rzeczywistość

Telewizory HDTV i odtwarzacze Blu-ray, które wejdą na rynek już za kilka miesięcy, wprowadzą do naszych domów trzeci wymiar rozrywki. Urządzenia zostaną wyposażone w technologie umożliwiające oglądanie filmów w 3D.

Urządzenia 3D - premiery 2010

3D HDTV i odtwarzacze 3D - co w tym roku?

Poniżej nakreśliliśmy listę produktów dedykowanych technologii 3D, które mogą okazać się prawdziwymi hitami tego roku:

Lato 2010:

Panasonic

  • Viera TC-P50VT20 i Viera TC-P50VT25 (50 cali)
  • Viera TC-P54VT25 (54 cali)
  • Viera TC-P58VT25 (58 cali)
  • Viera TC-P65VT25 (65 cali)
  • DMP-BDT350 Blu-ray - odtwarzacz

Panasonic Viera TC-P50VT25

Panasonic Viera TC-P50VT25

Sony:

  • Bravia XBR-LX900 (40, 46, 52, 60 cali)
  • Bravia XBR-HX900 (46 i 52 cali)
  • Bravia HX800 (40, 46, 55 cali)
  • BDP-S770 Blu-ray - odtwarzacz
  • BDV-HZ970W - kino domowe
  • PlayStation 3 (aktualizacja firmware)

Sony Bravia XBR-HX900

Sony Bravia XBR-HX900

2010 bez daty premiery rynkowej:

LG:

  • Infinia LE9500 (47 i 55 cali)

Samsung:

  • UNxxC9000, UNxxC800, UNxxC700, PNxxC7000 (specyfikacja nieznana)
  • BD-C6900 Blu-ray - odtwarzacz

Toshiba

  • ZX900 "Cell TV"
  • BDX3000 Blu-ray - odtwarzacz

Vizio

  • Seria XVT Pro (47, 55, 72 cali)

3D powraca - tym razem ze wsparciem potężnych koncernów audiowizualnych i producentów wysokiej jakości sprzętu. Pomysł nie jest nowy - w końcu technologie 3D są znane na rynku już od kilkunastu lat. Mimo to, dopiero teraz, przy wsparciu Hollywood i po sukcesie takich produkcji jak Avatar, 3D ma realną szansę zadomowić się w kulturze rozrywkowej. Po raz pierwszy technologia 3D jest pozycjonowana nie tylko dla właścicieli kin i profesjonalistów, ale również użytkowników domowych.

Dowodem na nadchodzącą wielkimi krokami rewolucję 3D są działania producentów, którzy zgodnie zapowiedzieli na 2010 rok premiery urządzeń wykorzystujących tę technologię. Choć na czele zapowiadanych produktów znajdują się telewizory 3D, to zaraz za nimi widać inne urządzenia: odtwarzacze Blu-ray, laptopy, a nawet netbooki. Nie brak również specjalistycznego sprzętu do nagrywania nowej jakości produkcji filmowych. Firma Panasonic zapowiedziała m.in. specjalną kamerę nagrywającą w Full HD 3D. Jej premierowa cena wyniesie 21 tys. dolarów.

Do rewolucji 3D przyłączyli się już także nadawcy. W planach są m.in. telewizyjne kanały transmitujące obraz w technologii 3D (zajmuje się nimi m.in. amerykańska sieć BSkyB) czy całodobowy kanał nadający m.in. filmy i programy przyrodnicze (porozumienie Discovery z Sony i IMAX-em). Stacja ESPN przymierza się w tym roku do emisji co najmniej 85 sportowych wydarzeń w 3D - począwszy od piłkarskich mistrzostw świata w RPA.

O treści filmowe również nie ma co się martwić. W ubiegłym roku pojawiło się 17 nowych filmów wykorzystujących technologię 3D. Niemal dwa razy więcej takich produkcji zostało zapowiedzianych na 2010 rok. W 2011 powinniśmy ujrzeć prawdziwy wysyp nowych projektów wykorzystujących tę technologię - wtedy bowiem zakończą się okresy produkcyjne filmów tworzonych na fali sukcesu Avatara.

3D - technologiczna żyła złota

Hollywood wspiera 3D bo seanse kinowe z wykorzystaniem tej technologii zarabiają znacznie więcej niż zwykłe 2D. Trend przenosi się również do gier wideo, w których producenci coraz częściej próbują dostosować swoje tytuły do odtwarzania w trzech wymiarach. Wyrazem tego trendu jest np. technologia GeForce 3D Vision, z którą kompatybilne są takie tytuły jak np. "Resident Evil 5", "Borderlands", "World of Warcraft: Wrath of the Lich King", "Batman: Arkham Asylum" czy "Star Trek D-A-C" (pełna lista gier na stronie Nvidia)

"Klienci są w stanie płacić więcej za oglądanie filmów w 3D zamiast 2D" - mówi wprost Jennifer Colegrove, dyrektor technologii wyświetlania obrazu w DisplaySearch. "Głównie z tego powodu producenci chcą teraz przenieść 3D do domów - na komputery osobiste, notebooki, TV czy telefony komórkowe".

Firmy prowadzą szeroko zakrojone badania rynku, które mają dostarczyć im wiedzy, czego właściwie oczekują klienci od technologii 3D. Jak na razie wyniki są obiecujące - w ubiegłym roku Consumer Electronics Association and the Entertainment Technology Center opublikowało raport, z którego wynika, że 50% badanych chce płacić więcej za technologię 3D niż 2D, a 40% osób znacznie bardziej woli oglądać wideo w 3D niż 2D.

Rewolucja 3D to nie tylko nadajniki umożliwiające wyświetlanie filmów w tej technologii. Widać już, że bardzo ważnym elementem rynku będą także dodatkowe akcesoria, w tym przede wszystkim specjalne okulary 3D. Aktualnie okulary 3D - niezbędne do prawidłowego odbioru obrazu - wyglądają bardziej śmiesznie niż profesjonalnie. Nie ma również zgody co do tego jakie rodzaje szkieł powinny być oferowane klientom. Efektem będzie z pewnością zacięta rywalizacja pomiędzy producentami i sprzedawcami. Smaku doda fakt, że wysokiej jakości okulary nie będą tanie. Obecnie tylko topowy model Sony Bravia LX900 HDTV oferowany będzie w pakiecie z okularami. Można tylko zgadywać, że nowe modele okularów 3D to tylko zalążek rozbudowanego rynku akcesoriów zwiększających wrażenia z seansów filmowych.

Cyfrowa rewolucja 2010

Rok 2010 będzie przełomowy dla 3D. Z badań DisplaySearch wynika, że w tym roku do sklepów trafi ponad milion TV wykorzystujących technologię 3D. Do 2018 roku liczba ta zwiększy się do 64 mln. DisplaySearch szacuje też, że do 2018 na rynku znajdować się będzie nawet do 10 mln monitorów 3D. Rynkiem dominujących z tą technologią będzie natomiast segment telefonów komórkowych - z ponad 71 mln urządzeń do 2018 roku.

Największym wyzwaniem będzie wprowadzenie urządzeń do gospodarstw domowych. "Cały problem będzie polegał na przekonaniu użytkowników, że 3D jest naprawdę warte wydania dodatkowych pieniędzy" - powiedział Rick Dean z konsorcjum 3D@Home Consortium. "Potrzebne będą nowe odtwarzacze Blu-ray, nowe wyświetlacze, nowe sposoby dostarczania treści.... Wszystko to składać się będzie na wrażenia użytkownika".

Jak razie najwięksi wytwórcy sprzętu, tacy jak Panasonic, Sony czy Samsung pokazali łącznie kilkanaście modeli HDTV 3D, jednak ich rynkowa cena pozostaje tajemnicą. Producenci nadzwyczaj zgodnie tych danych nie udostępnili. Czekają na ruchy konkurencji czy też nie chcą wystraszyć potencjalnych klientów?

Kluczowym formatem dla 3D będzie Blu-ray. W grudniu Blu-ray Disc Association sfinalizowało specjalizację Blu-ray MVC, rozszerzenia kodaka AVC H.264 o 3D "multiview". W oczekiwaniu na telewizję 3D trzeba będzie się zadowolić trójwymiarowymi filmami Blu-ray, zapisanymi w standardzie BD 3D. Odczytają je nowe stacjonarne odtwarzacze Blu-ray, np. Sony BDP-S770 czy Samsung BD-C6900. Od pewnego można za to zaobserwować spadek cen odtwarzaczy Blu-ray. Tendencja ta powinna wkrótce sprawić, że urządzenia zaczną wypierać odtwarzacze DVD co z kolei umożliwi szybsze wprowadzenie na rynek "udomowionej" technologii 3D.

Andy Parsons, prezes Blu-ray Disc Association, podkreśla, że technologia 3D nie będzie rozpowszechniana po to by zastąpić 2D, tylko po to by uzupełniać klasyczne wyświetlanie obrazu. Parsons zauważa również, że wytwórnie prawdopodobnie już teraz zastanawiają się nad reedycją klasycznych serii w nowej technologii. Tezę tę potwierdzają chociażby tegoroczne targi Consumer Electronics Show 2010 w Las Vegas na których zaprezentowano m.in. panele LCD z podświetleniem LED, odbiorniki z odświeżaniem rzędu 240 Hz i 480 Hz (LG) czy telewizory z wbudowanym komunikatorem Skype (Panasonic, LG).