Risen - wrażenia z gry

Risen nie wyprze się swojego podobieństwa do Gothika. Kolorystyka, animacje, a nawet wzornictwo broni i zbroi przypominają wcześniejsze tytuły Piranha Bytes z tej serii. To samo dotyczy początku rozgrywki, w którym - jak zwykle - bezimienny bohater traci pamięć, jednak tym razem po rozbiciu się statku. Oto nasze wrażenia z gry w najnowszy tytuł studia Piranha Bytes.

Przebudzasz się na plaży z palmami, widząc wzburzone morze, a wokół ciebie kawałki wraku statku i zwłoki. Jedyna oprócz ciebie ocalała to Sara, którą eskortujesz w tutorialu przez gąszcze dżungli. W końcu zostawiasz ją w opuszczonej chacie, ruszasz samotnie w dalszą drogę i spotykasz grabieżcę imieniem Neil. Prosisz go o przeprowadzenie Sary do obozu rabusiów. Alternatywa to przekazanie jej inkwizycji, czyli wyspowej policji. Albo możesz porzucić najdroższą na plaży i rozpocząć badanie okolicy. Również tu widać wpływ Gothika. Wiele zagadek można rozwiązywać na różne sposoby, zdobywając odmienną liczbę punktów. Twórcy także tym razem postawili na dużą swobodę gry.

Wyspiarski trójbój

Twój bohater wycina w pień grupę gnomów. Dwóch z nich zamroził czarodziejskimi pociskami z lodu. W inwentarzu z prawej strony szperasz w poszukiwaniu uzdrawiającego trunku, który możesz przeciągnąć na pasek szybkiego dostępu.

Twój bohater wycina w pień grupę gnomów. Dwóch z nich zamroził czarodziejskimi pociskami z lodu. W inwentarzu z prawej strony szperasz w poszukiwaniu uzdrawiającego trunku, który możesz przeciągnąć na pasek szybkiego dostępu.

Aby "swoboda" nie skończyła się jednak błąkaniem, Neil daje ci nabazgraną mapę. Wskazuje ona trzy potencjalne punkty początkowe - obóz bandytów, miasto portowe i warownię inkwizytorów. Wypełniając w nich określone zlecenia, dołączysz do jednej z trzech rywalizujących ze sobą grup - bandziorów, inkwizytorów lub magów. W ten sposób nie tylko posiądziesz inne umiejętności (więcej na ten temat w dalszej części), lecz będziesz miał także wpływ na dalszy rozwój akcji. Jeśli nie będziesz zadowolony ze swojego wyboru, możesz zmienić stronę. Musisz w tym celu zyskać poważanie innej grupy, wypełniając kolejne misje, co będzie kosztowało cię sporo czasu.

Poćwiartowana fabuła

Fabuła Risena dzieli się na cztery rozdziały, a należące do siebie strefy pola gry są oddzielone magicznymi polami mocy. Aby dostać się do kolejnego terytorium, musisz wypełnić wszystkie misje główne w obecnej strefie. W nagrodę otrzymasz kamień, który burzy czarodziejski mur. W ten sposób stopniowo powiększy się obszar wyspy, który możesz penetrować. Dlatego otrzymasz coraz bardziej szczegółowe mapy. Otwarte i rozwiązane misje Risen uwiecznia na liście w dzienniku, w którym są zapisane wszystkie dialogi i zdobyte cele. Jednak jakie konkretnie czynności musisz wykonać, aby sfinalizować całą misję, musisz sam wyczytać z poszczególnych rozmów. Pomoże ci w tym twoja miniaturowa mapa, bo są w niej zaznaczone miejsca pobytu zleceniodawcy i pozostałych ważnych postaci. Oprócz tego dziennik wskazuje pozycje wszystkich kupców i nauczycieli, co stanowi ulepszenie w stosunku do Gothic 3.

Bestie, gdzie okiem sięgnąć

W Dolinie Wulkanu bohater trafia na monstrualnego skorpiona. Mimo groźnego wyglądu, to jedna z najmniej agresywnych kreatur w tej mrocznej okolicy.

W Dolinie Wulkanu bohater trafia na monstrualnego skorpiona. Mimo groźnego wyglądu, to jedna z najmniej agresywnych kreatur w tej mrocznej okolicy.

Niezależnie od tego, do której frakcji się przyłączysz i jakie misje rozpoczniesz, wszędzie będą czyhać na ciebie złoczyńcy i potwory. Oprócz pospolitych wilków i dzików, wyspę Risen zamieszkują także kolczaste szczury, sępy morskie o kolorowym upierzeniu i skrzydlate mole cmentarne, które przypominają kąsające muchy z Gothika. Zgliszcza ruin przemierzają, człapiąc, wojownicy-kościotrupy, gnomy i pulchne krasnale ze świńskimi nosami. Małpokształtne bestie z popiołu zadają silne ciosy swoimi łapskami, stojąc na straży najbardziej cennych skarbów. Ponieważ w tej grze zrezygnowano z orek, występujących w Gothiku, twórcy z Piranha Bytes zaprojektowali inne gatunki człekokształtne - m.in. tłuste ogry z maczugami i rogate grygi o zielonej skórze.

Walka na etapy

Droga przez podziemie

Droga przez podziemie

Studio Piranha Bytes przerobiło system zastosowany w Gothiku. W walce wręcz uderzasz, klikając lewy przycisk myszy. Prawym przyciskiem odpierasz ciosy przeciwnika - bronią lub tarczą. W trakcie blokowania obrócisz się automatycznie do kolejnego przeciwnika, co ułatwia celowanie. Zależnie od tego, który klawisz strzałki naciśniesz podczas atakowania, twój bohater wykona inne ruchy, np. zamachy na boki. Jednak musisz go najpierw nauczyć, wkuwając określony talent broni. Gdy np. podniesiesz do poziomu 2 swoje kwalifikacje we władaniu mieczem, możesz przerywać blokowanie kontratakiem. W ten sposób wyprowadzisz swojego rywala z równowagi. Na poziomie trzecim nauczysz się uderzać z boku, a od piątego będziesz potrafił łączyć pojedyncze ciosy w efektowne serie (combosy). Klikając we właściwym czasie, na koniec serii ciosów pokonasz wszystkich przeciwników w pobliżu pojedynczym wirującym cięciem. Na poziomie siódmym nauczysz się, jak wykonywać druzgoczące ciosy znad głowy, przytrzymując naciśnięty przycisk myszy. Od poziomu dziewiątego będziesz w stanie prowadzić jedną ręką miecz oburęczny, co pozwoli ci korzystać jednocześnie z tarczy. A na najwyższym poziomie, dziesiątym, będziesz mógł łączyć dowolną liczbę ataków w niemalże nieskończenie długą serię. Zostanie przerwana dopiero przez kontratak przeciwnika, bo zadając serię ciosów, nie możesz jednocześnie odpierać uderzeń wroga.

Taktyka w walce ze zwierzętami Opisane manewry nie stanowią mało istotnego dodatku, bo walki są rozgrywane inteligentniej niż w Gothic 3. Potyczki z dziką zwierzyną, taką jak wilki czy kolczaste szczury, nie wymagają wielkich zdolności taktycznych. Wystarczy na zmianę uderzać i blokować ukąszenia. Przywódcy gnomów stanowią już większe wyzwanie. Potrafią odparowywać ciosy swoimi sierpowatymi mieczami. Jeszcze trudniej jest stanąć do walki z ogrami i popielnymi bestiami. Nie uda ci się bloko wać ich ciosów łapami i maczugami, musisz więc uchylać się przed nimi. W tym celu trzeba uderzyć dwukrotnie jeden z przycisków strzałek. Wówczas uskoczysz do przodu lub na bok.

Wyczucie czasu w walce z ludźmi

Wraz z nieumarłym wojownikiem stoczysz walkę z potężnym burzowym jaszczurem.

Wraz z nieumarłym wojownikiem stoczysz walkę z potężnym burzowym jaszczurem.

Pojedynki z ludźmi okazują się królewską dyscypliną Risena. Po ich postawie możesz rozpoznać, jak bardzo są niebezpieczni. Początkujący kurczowo wyciągają przed siebie swoją szablę, podczas gdy mistrzowie nonszalancko bujają mieczem. Zależnie od swoich umiejętności, twoi wrogowie mogą sięgać po te same sztuczki co i ty. Między innymi mogą odparowywać ciosy lub unikać ich. Dlatego musisz bardzo dobrze zgrywać w czasie swój atak i obronę - na przykład w kontrataku odbić na bok miecz rywala, aby natychmiast wbić mu swoją szpadę między żebra. Albo możesz spróbować zajść go od tyłu, wykonując kilka skoków do boku. Niemniej jednak w wersji beta gry walki okazują się niezwykle trudne już na początku rozgrywki, ponieważ przeciwnicy wytrzymują bardzo wiele ciosów. Za to błąd w systemie AI sprawia, że rywale przyklejają się niekiedy do narożników, a wówczas nie są w stanie odbijać twoich ciosów. W tej kwestii Piranha Bytes dokona z pewnością poprawek - w końcu ma jeszcze sporo czasu do premiery gry - inaczej niż było w wypadku Gothic 3.

Czarowanie na maksa

Inkwizycja: Strażnicy porządku okupują wyspę, gdzie rządzą twardą ręką. Jednak tak naprawdę są zainteresowani tajemniczymi ruinami, które wszędzie się wyłaniają.

Inkwizycja: Strażnicy porządku okupują wyspę, gdzie rządzą twardą ręką. Jednak tak naprawdę są zainteresowani tajemniczymi ruinami, które wszędzie się wyłaniają.

Aby doprowadzić do perfekcji kunszt władania określonym rodzajem broni, musisz dołączyć do jednej z grup. Na przykład tylko rekruci inkwizytorów są w stanie osiągnąć maksymalny poziom we władaniu kijem. Jeśli preferujesz czarowanie, powinieneś dołączyć do magów. Oni nauczą twojego bohatera trzech zaklęć, których władanie możesz usprawniać, zdobywając kolejne z dziesięciu poziomów. Chodzi o miotanie ogniem, lodem i czarodziejskimi zaklęciami. Jednak zanim rozpętasz te elementy, musisz najpierw wypełnić misję, aby znaleźć odpowiedni kryształ.

Oprócz podstawowych rodzajów ataków są jeszcze inne czary. Między innymi możesz nauczyć się, jak pozyskiwać na swoją stronę wojowników-kościotrupów, zwiększać prędkość biegania i potęgować siłę swoich uderzeń, a także teleportować się w określone miejsca. Aby móc stosować czary, kiedy tylko są ci potrzebne (pomijając zużycie energii mana), musisz wytwarzać runy. Sztuka wyrabiania run jest zastrzeżona dla grupy magów. Poplecznikom bandytów i inkwizytorów pozostaje tylko czarowanie za pomocą zaklęć zapisanych na jednorazowych, papierowych zwojach z zaklęciami. Otrzymasz je w nagrodę za pomyślnie spełnioną misję, a także jako zdobycz od pokonanych przeciwników. Możesz również sporządzać je własnoręcznie - pod warunkiem, że masz odpowiednie składniki i umiejętności. Nie uda ci się jednak wytworzyć rulonów ze wspomnianymi trzema zaklęciami ataku.