Rome Total War


Dyplomacja

Dotychczas najsłabszą stroną serii Total War była dyplomacja, choćby z powodu dostępnych jedynie trzech statusów rywali: Sojusznik, Neutralny, Wróg. W Rome zostały one rozbudowane na podstawie najlepszych wzorców z Cywilizacji III. A oto jak mogą negocjować Rzymianie z Grekami: "Dajcie nam militarny dostęp do waszego obszaru przez najbliższe dziesięć lat, prawa handlowe oraz dodatkowo trybut 1000 denarów. W zamian otrzymacie miasto Tarentum, a my zaatakujemy w ciągu pięciu lat waszego wroga, Macedończyków".

W poprzednich częściach serii duża liczba jednostek zamiast przynosić graczowi radość, wymagała od niego sporego wysiłku. Szpiedzy, biskupi, skrytobójcy, dyplomaci i inkwizytorzy absorbowali twoją uwagę bardziej, niż działania wrogów. Rome będzie oferować mniej jednostek specjalnych, jednak będą one dysponować większymi możliwościami. Szpiedzy na przykład staną się również płatnymi mordercami.

Z kolei dyplomata będzie potrafił zaaranżować ślub córki patrycjusza z zagranicznym księciem.

Oblężenia

Rome Total War

Widok Egiptu: sieć kanałów dobrze spełnia swoje zadanie, ale daleko im do rzymskich akweduktów.

Miasta zostały przedstawione bardzo szczegółowo, a każdy wzniesiony budynek jest widoczny na mapie taktycznej. Zarządzanie prowincją odbywa się poprzez stolicę. Miasto zostaje zdobyte, gdy wrogie oddziały wkroczą na jego forum. Ten plac znajduje się na środku miasta, chroniony miejskimi murami i otoczony zabudowaniami.

Gdy oblegasz wrogie miasto i przeprowadzasz szturm, wykorzystujesz bojowe machiny. Potężne tarany i katapulty dziesiątkują obrońców oraz niszczą mury obronne. Przed bitwą będziesz mógł również przygotować drabiny i wieże oblężnicze, po których żołnierze dostaną się na mury. Za pomocą tarana zniszczysz bramy miasta. Czeka cię jeszcze ciężka walka na ulicach - mordercze starcia w ścisku, w wąskich uliczkach, wśród domów i ogrodów. Twórcy postarali się, aby obleganie twierdz było przykre również dla najeźdźcy (na przykład wojska może zdziesiątkować zaraza), więc szturmowanie miast będzie opłacać się bardziej niż Medievalu.

Legiony Cezara

Brytyjskie wozy bojowe, spartańscy hoplici, kartagińskie słonie, germańskie psy bojowe oraz ciężka konnica - każda jednostka wroga wymaga zastosowania innej taktyki. Inaczej, niż w Medievalu, w Rome będą poziomy doświadczenia, które twoje oddziały zdobędą w ogniu walki. Generałowie nie będą wpływać na siłę ataku żołnierzy, a jedynie na ich morale i dyscyplinę.

Jeśli nowo postawiony budynek będzie pozwalał na rekrutowanie lepszych jednostek, dotychczasowe wojska będą mogły zostać poddane udoskonaleniu. Gotowe oddziały pojawią się na mapie w wyznaczonym miejscu, zupełnie tak jak w RTS-ach. Aby nie stracić oddziałów, które zdobyły wysokie doświadczenie, a poniosły spore straty, będzie można jednym rozkazem wysłać armię na ponowne szkolenie ("Retrain"), które nieopierzonych rekrutów zamieni w bojowych zawadiaków i weteranów.

Plany

Rome Total War

Germańska kawaleria zaliczana jest do najlepszych jednostek konnych w antycznym świecie.

Chociaż do premiery pozostał jeszcze prawie rok, Rome już teraz sprawia oszałamiające wrażenie. Okazuje się, że produkcja gry rozpoczęła się jednocześnie z pracami nad Medievalem. Wiadomo że do wersji finalnej, oprócz dwóch kampanii, jeszcze sporo zostanie dodane. Znajdzie się w niej co najmniej pięć historycznych bitew, na przykład starcie rzymskich legionów z Germanami w lesie teutońskim. Tryb multiplayer otrzyma więcej wariantów rozgrywki, zostaną też zachowane elementy strategiczne z trybu dla jednego gracza.

Creative Assembly zamierza dodać kompletny edytor, który pozwoli ci rozwijać grę, w tym także tworzyć własne mapy strategiczne. Mieliśmy okazję widzieć to narzędzie w akcji - jak zmienia się mapa świata, typ terenu czy władców poszczególnych prowincji. Edytor pola bitwy pozwoli odtworzyć historyczne państwa, prawdopodobnie możliwe będzie nawet wbudowanie ich w kampanię. Na pewno przedłuży to znacznie żywotność tej gry.

Rome: Total War

Jacek L. Komuda: Oczyma wyobraźni widzę ogromne bitwy, szturmy starożytnych miast i na końcu triumfalny przemarsz legionistów przez Forum Romanum. Szkoda trochę, że autorzy zarzucili serię Medieval. Tak bym chciał zobaczyć upadek Cesarstwa Rzymskiego...

Gatunek: strategia

Producent: Creative Assembly

Premiera: IV kwartał 2003

Wrażenia: świetne