Rozgrywki w trójwymiarze: NVIDIA GeForce 3D Vision


Gry i benchmarki

Jak działa GeForce 3D Vision?

Jak działa GeForce 3D Vision?

NVIDIA wymienia ponad 300 gier obsługiwanych przez GeForce 3D Vision. Wśród nich znajdują się niemalże wszystkie znane tytuły z minionych dwóch lat. Crysis, Far Cry 2, World of Warcraft, Fallout 3, Age of Empires 3 czy Assassin’s Creed - wszystkie te i wiele innych gier bez problemu współpracują z trójwymiarowymi okularami. W każdej grze oprogramowanie NVIDII wyświetla w prawym dolnym narożniku niewielką ściągawkę z cennymi wskazówkami. I tak, na przykład w Far Cry 2 powinieneś ustawić Post effects na niskim poziomie, wybrać średni poziom szczegółowości cieni, a ponadto zupełnie wyłączyć efekt bloom.

Efekty trójwymiaru mogą znacznie różnić się od siebie w poszczególnych grach. Na przykład Far Cry 2 zachwyca przede wszystkim nadzwyczaj plastycznie odwzorowaną bronią, tymczasem w Left 4 Dead nasi kamraci sprawiają tak trójwymiarowe wrażenie, jakby stali u naszego boku, także przed komputerem. Pod względem grafiki lekko zakurzony World of Warcraft zyskuje bardzo dużo na efektach głębi. Drzewa zdają się wystawać zza monitora, a walentynkowe serca unoszą się w powietrzu przed monitorem.

Mimo że opisane efekty wywierają ogromne wrażenie, nie wszystkie gry wynoszą korzyści z technologii Stereoscopic 3D. W większości gier interfejs z elementami obsługi nie wygląda optymalnie, bo w odróżnieniu od krainy, w której rozgrywa się akcja, przeważnie nie jest modelem trójwymiarowym. W Racedriver Grid możesz wyłączyć wyświetlanie wskaźnika HUD i, zamiast tego, ścigać się w realistycznie wyglądającym kokpicie. Jednak gra firmy Codemasters stanowi wyjątek. Częste komunikaty tekstowe i płaski pulpit obsługi psują wrażenie przestrzeni w takich grach, jak Team Fortress 2 czy Fallout 3. Kolejny mankament rozwiązania GeForce 3D Vision to niemalże dwukrotny spadek wydajności graficznej. Podczas gdy Far Cry 2 w naszym testowym komputerze z procesorem Core 2 Quad QX6850 taktowanym częstotliwością 3,0 GHz, 4,0-gigabajtową pamięcią RAM i kartą graficzną GeForce GTX 280 osiągał średnio 98,7 klatek na sekundę, w trybie Stereoscopic 3D uzyskał zaledwie 48,7 fps. A w Call of Duty liczba klatek na sekundę spadła z 101,1 do 48,9 (rozdzielczość 1680x 1050 pikseli, maksymalny poziom szczegółów, 4xAA/8xAF).

Problemy

Werdykt PC World

Werdykt PC World

Nawet pomijając niemalże dwukrotny spadek wydajności graficznej i nie zawsze optymalną obsługę przez gry, GeForce 3D Vision ma istotne problemy. Nieustanne włączanie i wyłączanie szkieł w okularach powoduje, że obraz sprawia znacznie ciemniejsze wrażenie niż bez użycia efektu 3D. Temu zaradzi tylko ustawienie większej jasności na monitorze. Źródła światła sztucznego znajdujące się w bliskim sąsiedztwie mogą powodować zakłócenia. Nasze lampy biurowe raz po raz wywoływały migotanie obrazu w okularach. Jedyny środek zaradczy - wyłącz światło! Na domiar złego kilka osób testujących w redakcji GameStara skarżyło się na bóle lub lekkie zawroty głowy. Zdania testerów są bardzo podzielone. Podczas gdy niektórym ani trochę nie przeszkadzał nieco toporny, mało wygodny kształt okularów, pozostali narzekali na zbyt dużą wagę i uciskające ramiona urządzenia.

Co przyniesie przyszłość?

W gruncie rzeczy NVIDIA GeForce 3D Vision to bardzo udany produkt. Kosztuje mniej więcej tyle samo co nowa karta graficzna. Dołączone sterowniki umożliwiają współpracę z niemalże każdą grą 3D. Czynności instalacyjne i obsługa nie przysparzają problemów. Jedyny minus to wymóg zakupu drogiego monitora ciekłokrystalicznego o częstotliwości odświeżania ekranu na poziomie 120 Hz. Zapewne dopiero wtedy, gdy nowa technologia będzie dostępna za niewielką dopłatą, zyska popularność. Jesteśmy ciekawi czy NVIDII uda się wreszcie wprowadzić gry w trzeci wymiar. Choć i tak pewnie będziemy musieli jeszcze nadal rezygnować z czadowych hologramów Lei.

3D jest świetne!
Hendrik Weins

Hendrik Weins

Hendrik Weins: Podczas gdy niektórzy testerzy narzekali na brak ostrości czy bóle głowy, ja nie miałem żadnych problemów z nową technologią. Wręcz przeciwnie - po krótkim przyzwyczajeniu się chciałem grać w WoW czy Racedriver Grid już tylko w okularach 3D. Jak na razie irytują mnie dwuwymiarowe wskaźniki HUD w grach. Mam nadzieję, że technologia 3D stanie się popularna. Jednak nie będzie to możliwe, dopóki nie spadną znacznie ceny monitorów 120-hercowych.