Rynek gier 2020: wszyscy zarabiają, a kto na czele?

Firma SuperData opublikowała raport za rok 2020 w świecie gier. Na skutek pandemii i coraz lepszych tytułów, jego wartość poszła w górę zarówno w segmencie mobilnym, jak i stacjonarnym. Kto najwięcej zarabia?

Wraz z rozwojem internetu gry w wydaniach pudełkowych zaczęły znikać z rynku - obecnie funkcjonują jedynie edycje pudełkowe wraz z dodatkami kolekcjonerskimi, wydawane w limitowanych nakładach. Rok 2020 był wyjątkowy - globalny lockdown sprawił, że wzrosło zainteresowanie grami, a także dedykowanym im sprzętom. Raport SuperData podsumowuje samą cyfrową rozrywkę i już na wstępie podsumowuje, że branża gier wideo zarobiła w trakcie ostatnich 12 miesięcy kolosalną sumę 126,6 miliardów dolarów. W stosunku do roku 2019 jest to wzrost o 12%, zaś kluczowe fakty, z którymi warto się zapoznać, są następujące:

  • gry w modelu free to play wygenerowały większość wspomnianej kwoty - aż 78%, zaś z tych 78% rynki azjatyckie to aż 59%. Najlepiej zarabiające produkcje w tym sektorze to Honor of Kings i Peacekeeper Elite. Oba zostały wyprodukowane przez chiński Tencent, a każdy z nich przyniósł mu w 2020 roku ponad 2 mld dolarów
  • rynek mobilnego grania zwiększył się o 10% i w chwili obecnej ma 58% ogólnego rynku gier
  • Roblox jest trzecią pod względem przychodów grą w 2020 roku i wyprzedziło samo Forntnite. Jak pokazują badania, na Roblox stawiają młodsi i najmłodsi gracze. Na czele zarobków stoi Call of Duty: Warzone.
  • gry premium zyskały 28% (w porównaniu z 2019 rokiem), a gry mobilne free to play 9%. Co ciekawe, te pierwsze nabywają przede wszystkim gracze z Europy i Północnej Ameryki (łącznie 84%).

Warto dodać, że gry z gatunku XR - czyli wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości - zarobiły w tym roku rekordowe 6,7 mld dolarów, co jest wzrostem o 25%. Jednym z powodów wzrostu zainteresowania takim sposobem zabawy jest m.in. premiera Half-Life: Alyx, która przywróciła zainteresowanie VR.

SuperData przewiduje, że koniec pandemii nie wpłynie na wzrost rynku gier, jednak wyhamuje jego rozpęd. Na 2021 rok przewiduje się wzrost o 2%, w tym powiększanie się popularności gier mobilnych oraz konsolidacja producentów - czyli duże firmy będą kupować mniejsze. Pozwoli to na produkowanie lepszych gier i... zarabianie na nich jeszcze więcej. Mamy też zaobserwować narastający trend łączenia gier z innymi usługami, np. Microsoft działa, aby przez Xbox Game Pass można było oglądać Netflixa. Wszystko przed nami - a co się stanie, po prostu zobaczymy.

Źródło: SuperData