Rynek motoryzacyjny coraz słabszy

W 2009 r. produkcja samochodów w Polsce spadnie o 10%, a sprzedaż wyniesie 260-290 tys. sztuk - wynika z prognoz PricewaterhouseCoopers dla branży motoryzacyjnej. Rynek skurczy się także w Europie Zachodniej i w USA.

W 2008 r. polski rynek motoryzacyjny pozytywnie wyróżniał się na tle innych krajów, odnotowując wzrost w porównaniu z 2007 r. w wielkości sprzedaży i produkcji samochodów. W tym roku PwC przewiduje spadek sprzedaży nowych samochodów o 10-20%, do poziomu 260-290 tys. w I kw. Wpływ na to będą miały światowe trendy odraz niekorzystne przepisy, m.in. podwyższenie akcyzy na modele aut z silnikami o pojemności przekraczającej 2 litry.

Produkcja także spadnie, nawet o jedną dziesiątą. Ok. 97% z 991 tys. aut wyprodukowanych w Polsce w ubiegłym roku przeznaczonych jest na eksport - w tym roku wielkość produkcji jest uzależniona od siły nabywczej europejskiego rynku.

W listopadzie 2008 roku w Europie Zachodniej sprzedaż nowych samochodów spadła do 11,2 mln sztuk w przeliczeniu na cały rok. Jeśli w tym roku ta tendencja się utrzyma, będzie to najgorszy wynik sprzedaży od 1993 roku. PwC przewiduje w tym roku 12-proc. spadek sprzedaży i negatywny trend aż do połowy 2010 roku. Wielkość produkcji spadnie w tym roku. o 11,8%, do 15,6 mln sztuk.

Najszybciej rosnącym rynkiem motoryzacyjnym w Europie jest Rosja, ale tam również sprzedaż w tym roku znacząco spadnie - wg. prognoz PwC aż o 16%, do 2,4 mln sztuk.

W USA sprzedaż lekkich samochodów w przeliczeniu na jednego mieszkańca spadła w 2008 r. do poziomu najniższego od pół wieku. Prognozy na ten rok również są pesymistyczne - w I kw. br. produkcja spadnie o 38% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, a sprzedaż jednostkowa spadnie w tym roku do 11,6 mln sztuk. "W niepewnych czasach, kiedy nawet dla największych graczy stawką jest przetrwanie na rynku, tylko jedna rzecz pozostaje pewna - potrzeba podjęcia szybkich działań restrukturyzacyjnych przez wszystkich uczestników rynku, od producentów, poprzez dostawców, aż po dilerów samochodowych. Prowadząc działania restrukturyzacyjne firmy motoryzacyjne powinny jednak jednocześnie przygotowywać się na chwilę, kiedy rynek odbije - obecnie szacujemy, że będzie to 2010 - poprzez podjęcie inwestycji w rozwój nowych produktów oraz zwiększenie atrakcyjności oferty dla odbiorcy końcowego" - mówi Piotr Wyszogrodzki, dyrektor ds. sektora motoryzacyjnego w PricewaterhouseCoopers.