Samochody elektryczne. Technologia, parametry

Technologie napędów elektrycznych są tym dla branży motoryzacyjnej, czym blockchain dla sektora finansowego – mogą diametralnie odmienić rynkowy krajobraz, już dziś skłaniając koncerny do intensywnych inwestycji i badań. “Elektryki” coraz częściej pojawiają się we flotach najbogatszych firm, w usługach carsharingowych czy korporacjach taksówkarskich. Przybliżamy najważniejsze informacje o technologiach pojazdów na prąd.

Auta całkowicie elektryczne to rozwiązanie, które dopiero będzie się upowszechniać. Modeli tego typu wciąż nie odnajdziemy w salonach większości marek. Użytkownicy wolą oswajać się z niekonwencjonalnym napędem, korzystając z dostępnych od wielu lat hybryd, czyli modeli z napędem elektrycznym i spalinowym.

Istnieją trzy typy aut hybrydowych. Pierwszy, najstarszy, to hybrydy szeregowe. Silnik spalinowy służy tu do napędzenia generatora zasilającego silnik elektryczny. Oznacza to, że koła są napędzane elektrycznie. Niestety, rozwiązanie nie jest ekonomiczne ze względu na dwukrotne przetwarzanie wygenerowanej energii. Drugi typ to hybrydy równoległe – mowa o samochodach, w których silnik elektryczny jest wsparciem dla spalinowego. Moc generowana elektrycznie zostaje wykorzystana podczas nagłego przyspieszania, kiedy silnik spalinowy osiąga wysokie obroty. Trzeci typ to… hybryda hybrydy, szeregowo-równoległa. Ponownie mamy do czynienia z silnikiem elektrycznym wspierającym silnik spalinowy. Jednakże tu auto oprócz akumulatorów na energię z odzysku ma również generator, który dodatkowo przetwarza energię pracującego silnika spalinowego, napędzając w ten sposób silnik elektryczny. Złożona konstrukcja wymaga stosowania odpowiedniej mechaniki – od specjalistycznych silników spalinowych po niestandardowe przekładnie biegów.

Hybrydy równoległe i szeregowo-równoległe pozyskują energię kinetyczną generowaną podczas hamowania.

Krótka historia hybryd

Początki historii hybryd sięgają 1900 roku, kiedy Ferdynand Porsche zaprojektował Lohner-Porsche Mixte Hybrid – pierwsze na świecie auto hybrydowe. Niecały rok później Gorge Fischer sprawił, że na ulicę wyjechały pierwsze funkcjonalne hybrydy. Były to autobusy, które trafiły na rynek brytyjski. Pierwszymi markami, które zaprezentowały swoje prototypy hybrydowe w czasach współczesnych, były Audi z modelem C3 100 Avant Duo (1989) oraz Volvo z modelem 850 ECC.

Palma pierwszeństwa w masowej produkcji hybryd należy do Toyoty, która uruchomiła w 1997 roku seryjną sprzedaż modelu Prius. Obecnie w ofercie japońskiego producenta znajduje się już 4. generacja Priusa. Firma zapowiedziała, że od 2025 roku z salonów Toyoty i Lexusa znikną wszystkie auta spalinowe.

Nietypowym, lecz coraz popularniejszym typem aut hybrydowych są modele plug-in. Te auta nie muszą się poruszać, aby ładować akumulatory. Dysponują bowiem wtyczkamii umożliwiającymi ładowanie z sieci elektrycznej. Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne, ponieważ samochody plug-in mogą jeździć z wykorzystaniem samego silnika elektrycznego. Wprawdzie nie uzyskają w ten sposób imponujących zasięgów, jednak dodatkowe 20–50 km może stanowić interesującą wartość dodaną.

Samochody elektryczne. Technika jazdy

Technika jazdy autem elektrycznym jest taka sama jak w przypadku przemieszczania się pojazdem spalinowym z automatyczną, elektroniczną skrzynią biegów. Pewne różnice można dostrzec podczas zwiększania prędkości. Sinik elektryczny od startu dysponuje maksymalnym momentem obrotowym. W efekcie przyspiesza jednostajnie z dowolnej prędkości. Popularnym błędem jest założenie, że wszystkie auta elektryczne mają systemy jazdy autonomicznej. Technologie są ze sobą powiązane wyłącznie tym, że ich popularyzacja przypadła na ten sam okres. W związku z tym wielu producentów aut elektrycznych stosuje pewne autonomiczne udogodnienia – podobnie jak w nowych modelach aut spalinowych. Istnieją pewne przesłanki wskazujące, że w kolejnych latach obsługa aut elektrycznych istotnie się zmieni. Jedną z zapowiedzi może okazać się nowy, elektryczny Nissan Leaf. Mowa o aucie sterowanym tylko jednym pedałem. Jego wciśnięcie napędza pojazd, a puszczenie skutkuje hamowaniem. System nazwano e-Pedal. Jeśli przyjmie się wśród nabywców modelu Leaf, można spodziewać się, że w niedługim czasie trafi również do innych modeli.

Już niebawem do producentów aut elektrycznych dołączy Skoda. Model Vision E trafi do salonów w 2020 roku.

Już niebawem do producentów aut elektrycznych dołączy Skoda. Model Vision E trafi do salonów w 2020 roku.