Serwery do zadań specjalnych dla świata gamingu

Z każdym rokiem gry online zyskują coraz większą popularność. Świadczą o tym m.in. wyniki badania przeprowadzonego przez firmę analityczną Newzoo, związaną z branżą gamingową, według których przychód z gier przeglądarkowych wyniósł w zeszłym roku 5,2 miliarda dolarów. Fundamentem sukcesu platform internetowych oferujących rozrywkę w świecie wirtualnym jest stabilna infrastruktura serwerowa.

Chyba wszyscy gracze zgodzą się ze stwierdzeniem, że nie ma nic gorszego niż przerwy w grze spowodowane problemami z dostępem do portalu czy aplikacji. Wybór tytułów jest na tyle duży, że nikt nie będzie tolerował regularnych lagów i zamiast naciskać przycisk "odśwież" lub ponownie zalogować się do serwera sięgnie po propozycję konkurencji. Na nic zda się wtedy wciągająca rozgrywka, wysoka grywalność czy rozbudowany katalog postaci. Gracz chce przede wszystkim miło spędzić czas, nie martwiąc się tym, że w kluczowym momencie zostanie wylogowany bez możliwości kontynuowania rozgrywki.

Przede wszystkim komfort gracza

Twórcy gier online przyjmują różne modele biznesowe. W wiele tytułów możemy grać za darmo (tzw. Free-to-play), jednak dodatkowe funkcje, takie jak unikatowe modele sprzętu w popularnym World of Tanks są dodatkowo płatne. Inni przyjęli model abonamentowy, który zakłada, że gracz co miesiąc uiszcza opłatę za możliwość gry. Zanim pomyślimy o zyskach, warto najpierw zadbać o komfort graczy, gdyż ich zadowolenie przełoży się na większą skłonność do zapłacenia za możliwość gry. Jest o co walczyć, gdyż wg firmy Newzoo wartość polskiego rynku gier to ok. 1,5 mld zł.

"Gdy rozmawiamy z naszymi klientami z branży gamingowej, okazuje się, że wysoka stabilność platformy, na której umieszczono daną grę, jest czymś oczywistym. Nikt nie przyjmuje do wiadomości, że mogą wystąpić jakiekolwiek problemy. Tymczasem nieoczekiwany wzrost popularności danego tytułu może sprawić, że serwery odpowiadające za działanie gry po prostu przestaną być wystarczające. Warto wybierać rozwiązania przeznaczone branży gamingowej, gdyż tylko one gwarantują wysoką wydajność i rozbudowany pakiet zabezpieczeń" – tłumaczy Robert Paszkiewicz, dyrektor sprzedaży i marketingu w firmie OVH.

Infrastruktura fundamentem gier sieciowych

Odpowiedzią zarówno na potrzeby właścicieli platform gamingowych, jak i samych graczy są serwery "GAME", czyli takie, które są specjalnie przygotowywane na potrzeby branży. Rozwiązanie przeznaczone do wirtualnej rozrywki spełni oczekiwania zarówno producentów, resellerów jak i społeczności graczy, które np. organizują turnieje w świecie wirtualnym.

Przykładowo OVH oferuje trzy konfiguracje serwerów "GAME". Każda z nich działa na bazie wysoko wydajnych procesorach Intel i7 z technologią Turbo Boost, automatycznie zwiększającą taktowanie urządzenia, gdy potrzebna jest większa moc obliczeniowa oraz dyski SSD. Autorski system chłodzenia OVH pozwala wydobyć z procesorów jeszcze więcej mocy i zwiększyć ich częstotliwość nawet do 4,7 GHz. Najbardziej wymagający gracze będą mogli skorzystać z testowanych obecnie procesorów Intel i7-7700k Overclocked 4c na platformie innowacji Runabove.

SoYouStart oferuje natomiast serwery dla graczy działające na bazie procesorów Intel i7. Podstawowa konfiguracja zakłada wykorzystanie 16 GB RAM oraz 120 GB dysku SSD. W cenie, podobnie jak w przypadku usług OVH, otrzymujemy dedykowane rozwiązanie Anty-DDoS GAME.

Bezpieczny gaming

Istotnym składnikiem oferty serwerów dla graczy jest właśnie system ochrony Anty-DDoS. Funkcja ta pozwala na filtrowanie ruchu na aktywnych portach UDP używanych przez różne platformy gier, a poziom tolerancji rzędu milisekundy jest dostosowany do świata gier.

W celu stworzenia jak najlepszej ochrony przed atakami DDoS, OVH przeanalizowało działanie najpopularniejszych platform gamingowych, takich jak: Counter Strike, Team Fortress czy Minecraft. Sprawdzono, jakie błędy najczęściej występują w aplikacjach odpowiedzialnych za działanie gier, i opracowano różne scenariusze ataków. Testy przeprowadzono zarówno w laboratorium, jak i przy współpracy z użytkownikami. Prace te pozwoliły na przygotowanie odpowiedzi dla każdej dużej rodziny gier, dla której stworzono "profil", czyli zbiór wstępnie zdefiniowanych reguł, jakie można wdrożyć za pomocą jednego kliknięcia. Reguły te pozwalają na filtrowanie niewłaściwego ruchu wchodzącego i wychodzącego przez porty UDP.

"W strategię OVH od zawsze wpisana jest bliska współpraca z klientem. To właśnie użytkownicy posiadają największą wiedzę na temat potencjalnych zagrożeń i scenariuszy ataków. Informacje te w połączeniu z doświadczeniem inżynierów OVH dają kompletny obraz sytuacji związanej z DDoS" – mówi Robert Paszkiewicz, dyrektor sprzedaży i marketingu w firmie OVH.

Lista tytułów kompatybilnych z systemem AntyDDoS GAME obejmuje takie gry, jak: Counter-Strike: Global Offensive, Grand Theft Auto San Andreas, Minecraft czy Left 4 Dead.

Elastyczne usługi dla gamingu

Zaletą ofert OVH i SoYouStart jest nielimitowany transfer danych. Jest to niezwykle istotne, gdyż producentom gier często trudno jest przewidzieć, jak będzie rozkładała się aktywność użytkowników. Ponadto miesięczny model rozliczenia sprawia, że łatwo można przekształcić usługę, gdy serwer okaże się za słaby, za mocny lub zainteresowanie danym tytułem będzie inne, niż przewidywano. Brak umowy długoterminowej pozwala elastycznie planować strategię rozwoju danej gry oraz szybko reagować na sugestie ze strony graczy czy zmienne trendy rynkowe. Świat gamingu wciąż się zmienia i tylko nastawienie na ciągłe wdrażanie ulepszeń, rozbudowę pakietu dodatków czy nowych funkcjonalności pozwala odnieść sukces.

Artykuł powstał przy współpracy z OVH.