Serwisy społecznościowe w firmach: przydatne, choć niebezpieczne
-
- Piotr Perka,
- 22.02.2010, godz. 14:51
Choć polityka firm wobec korzystania z serwisów społecznościowych przez pracowników była do tej pory różna, to według ocen firmy Gartner, znajdą one miejsce w systemach komunikacyjnych, z których korzystają firmy.
Jednak serwisy społecznościowe są też zagrożeniem dla bezpieczeństwa danych firmowych. Korzystający z serwisów tego rodzaju pracownicy udostępniają na nich różne informacje, które nierzadko są przez nich stosowane w charakterze haseł do firmowych komputerów. Mogą to być np. nazwiska panieńskie, czy imiona domowych zwierząt. Osobnym zagrożeniem są różne aplikacje, które przestępcy umieszczają na Facebooku, których celem jest kradzież danych.
Zobacz również:
"Ludzie udostępniają informacje o sobie w Internecie bez zastanowienia - czasem publikują w sieci informacje, które nie powinny się tam znaleźć. Obserwujemy gwałtowny rozwój technologii umożliwiających dzielenie się informacjami przy jednoczesnym braku wystarczającej edukacji na temat tego, jakim rodzajem informacji powinno się dzielić" - powiedział Herbert Thompson, profesor Wydziału Informatyki Uniwersytetu Columbia.
Zdaniem Rogera Thompsona, głównego specjalisty ds. badań w AVG Technologies, potencjalne niebezpieczeństwo serwisów społecznościowych związane jest z ich przyjaznością dla użytkownika, sprawiającą, że ludzie chętnie z nich korzystają.
Brakuje polityk bezpieczeństwa
Zanim jednak firmy nauczą się efektywnie korzystać z możliwości, jakie stwarzają sieci społecznościowe, muszą je dostrzec. Z badań przeprowadzonych przez hiszpańską IESE Business School, angielską Henley Business School i amerykański Rochester Institute of Technology wynika bowiem, że sześć na siedem firm nie ma wypracowanej oficjalnej polityki korzystania z portali społecznościowych w firmie. Jej przygotowanie umożliwi nie tylko skuteczniejsze skorzystanie z możliwości serwisów społecznościowych, ale także zwiększy bezpieczeństwo związane choćby z groźbą wycieku ważnych danych z firmy.
Przeszkodą w chronieniu danych są często niewystarczające środki przeznaczone przez firmę na ten cel. Przeprowadzone w 2009 r. badania amerykańskiej National Cyber Security Alliance wykazały, że aż 86 proc. firm nie zatrudnia pracownika, który zarządzał by bezpieczeństwem w firmie. Natomiast 66 proc. firm umożliwiało swoim pracownikom na korzystanie z firmowych komputerów zawierających ważne dane poza siedzibą firmy.
Więcej informacji: Blog Rogera Thompsona.