Smartfony Nokia najpopularniejsze wśród Polaków

Jak wynika z badania domu mediowego MEC, najpopularniejszą w Polsce marką smartfonów jest Nokia - z urządzeń tej firmy korzysta ponad 41 proc. użytkowników.

Analytics and Insight, dział badawczy firmy MEC przeprowadził w czerwcu br. sondaż na temat korzystania ze smartfonów w Polsce. Z badania przeprowadzonego wśród blisko 5 tys. respondentów wynika, że użytkownicy smartfonów są bardziej aktywni niż pozostali użytkownicy telefonów komórkowych.

Badanie dotyczyło użytkowników smartfonów niezależnie od tego kiedy posiadane przez nich smartfony zostały kupione. W badaniu pytano osoby aktywnie korzystające z internetu/funkcji internetowych za pośrednictwem swoich telefonów komórkowych. "Ponieważ definicji smartfona jest wiele, w naszym badaniu zdecydowaliśmy się badać respondentów, którzy w pytaniu w jaki sposób korzystałeś z internetu w ciągu ostanich 6 miesięcy wskazali na odpowiedź poprzez telefon komórkowy/smartfona/tablet - wyjaśnia Julita Dąbrowska, rzeczniczka MEC.

Fińska dominacja

Jak już wspomniano, większość używanych w Polsce smartfonów - jak wynika z badania - stanowią urządzenia Nokii. Drugie miejsce z udziałem 25,6 proc. zajęła firma Samsung, trzecie - Sony Ericsson (20,4 proc.) a czwarte - Apple (iPhone z wynikiem 8,8 proc.). Ze smartfonów RIM Blackberry korzysta co dwudziesty Polak posiadający smartfon.

Nie badano popularności konkretnych modeli smartfonów poszczególnych marek.

Ponadto polscy użytkownicy smartfonów chętnie i intensywnie korzystają z różnorodnych aplikacji, - przodują w tym zwłaszcza posiadacze Iphone’ów (aż 40 proc. polskich użytkowników smartfonu Apple ma w nim zainstalowane ponad 20 aplikacji). Użytkownicy Iphone'ów to w ogóle dość ciekawa grupa - przekonują autorzy badania. To oni w porównaniu z innymi użytkownikami smartfonów najchętniej poszukują informacji w Sieci i spędzają więcej czasu na portalach społecznościowych.

Rzecz jasna najchętniej korzystamy z aplikacji darmowych, jednak dość spora grupa ankietowanych (ponad 30 proc.) zadeklarowała gotowość płacenia za programy mobilne.

Najważniejsze zalety smartfona to...

Smartfony cenione są przede wszystkim z racji możliwości dostępu do Internetu, w tym do portali informacyjnych, poczty elektronicznej, usług lokalizacyjnych i serwisów społecznościowych.

"Smartfony są kupowane przede wszystkim na użytek własny (66 proc. respondentów) oraz na użytek własnej firmy (13,5 proc.), dość często w systemie pre-paid (23%). Aż 40,6 proc. respondentów korzysta ze smartfonów w domu a nie tylko poza miejscem zamieszkania (podróże, szkoła, miejsca publiczne)" - czytamy we wnioskach z badania.

Quo vadis Nokio

Nokia w Polsce ma się tradycyjnie całkiem nieźle. Na świecie koncern tak dobrze już sobie nie radzi - jego udział w segmencie smartfonów systematycznie spada. Firma postanowiła wprowadzić w Europie kilkunastoprocentową obniżkę cen modeli takich jak N8 i C7.

Ponadto Nokia ociąga się z wydaniem urządzenia z systemem Windows Phone, który docelowo ma zastąpić Symbiana na miejscu głównej platformy mobilnej firmy.

Prezes Nokii, Stephen Elop zapowiedział niedawno początek nowej ery w historii koncernu. Sercem nowej strategii firmy ma być innowacyjność i już widać pierwsze jej przejawy np. w postaci smartfonu N9.