Sonda NASA odkryła głębokość antycyklonu Jowisza

Wielka Czerwona Plama znajdująca się na Jowiszu jest tak głęboka, że mogłaby pochłonąć naszą planetę.

Sonda NASA odkryła głębokość antycyklonu Jowisza

Złożony obraz przedstawia burzową powierzchnię Jowisza w świetle podczerwonym (po lewej) i widzialnym (po prawej) / Międzynarodowe Obserwatorium Gemini/NOIRLab/NSF/AURA/NASA/ESA, M.H. Wong i I. de Pater (UC Berkeley) i in.

Wielka Czerwona Plama, czyli ogromny stały antycyklon wiejący na Jowiszu, od lat wzbudza zainteresowanie astronomów. Najnowsze dane z pionierskiej sondy Juno NASA przybliżyły nam teraz najbardziej kompletny obraz planety, którego wynikiem jest to, co naukowcy nazywają pierwszym trójwymiarowym obrazem atmosfery Jowisza.

Do tej pory wiedzieliśmy, że kolorowe pasma planety rozciągają się na tysiące kilometrów i zderzają ze złożonym polem magnetycznym, a tajemnicza Wielka Czerwona Plama, sięga około 320 km poniżej powierzchni. To dzięki sondzie wiemy także, że pole magnetyczne Jowisza jest około 10 razy silniejsze niż to na Ziemi, a ​​jego atmosfera jest asymetryczna. Najnowsze dane pozwoliły naukowcom na jeszcze dokładniejsze zagłębienie się w tę złożoną atmosferę.