Sony PlayStation 5 zapowiedziane - co mówi nam specyfikacja?

Architekt systemu PS5, Mark Cerny zaprezentował pierwsze informacje dotyczące wyglądu i możliwości nowej konsoli SONY. Tłumaczymy rozwiązania zastosowane w specyfikacji z punktu widzenia użytkownika komputera PC.


Procesory AMD Jaguar stosowane w obecnej generacji konsol stanowią poważne ograniczenie dla deweloperów, a tym samym entuzjastów wirtualnej rozrywki. Niestety specyfikacje konsol niejako wyznaczają postęp technologiczny w świecie gier. Tymczasem podzespoły komputerów desktopowych już dawno wyprzedziły rozwiązania technologiczne znane z PlayStation 4 i Xboxa One. Zapowiedź nowego PlayStation 5 pozwala z dużym prawdopodobieństwem ocenić jakie możliwości w grach uzyskamy w perspektywie przynajmniej kilku kolejnych lat.

Procesory AMD Ryzen 3-generacji

Premiera nowej generacji procesorów Ryzen jest spodziewana latem roku. Właśnie te jednostki zostaną wykorzystane w nowym PlayStation 5. Informację o kontynuacji współpracy SONY z AMD można traktować z entuzjazmem. Technologicznie Ryzeny są bardzo zbliżone do Jaguarów, co z dużym prawdopodobieństwem zapewni skutecznie działającą kompatybilność wsteczną gier z poprzedniej generacji konsoli.

Układ graficzny od AMD

Biorąc pod uwagę aktualny układ sił na polu rywalizacji AMD i Nvidia, informację o zastosowaniu GPU od pierwszej z tych marek wiele osób przyjęło z dużym dystansem. Należy jednak pamiętać, że wobec aktualnej wydajności PlayStation 4, każdy współczesny układ graficzny będzie ogromnym krokiem na przód. Co istotne Mark Cerny wspomniał że GPU Navi dla PlayStation 5 obsłuży śledzenie promieni świetlnych w czasie rzeczywistych. Tak mocna zapowiedź wsparcia ray tracingu w kartach Radeon należy traktować jako zaskakującą, ale bardzo pozytywną.

Dotychczas ray tracing w czasie rzeczywistym był oferowany wyłącznie przez RTX'y i GTX'y od Nvidii. Pojawienie się technologii na konsolach nowej generacji, podpowiada że nie mamy do czynienia z sezonową modą tylko rozwiązaniem, które będzie nam towarzyszyć przez długie lata. Dotychczas włączony ray tracing dość wyraźnie ograniczał wydajność układów Nvidii, czyniąc tym samym technologię jedynie ciekawym dodatkiem. Jednakże jednostki Radeon Navi otrzymają dodatkowy wbudowany układ dedykowany wyłącznie do wsparcia technologii śledzenia promieni co może mieć kluczowy pływ na stałe regularne wykorzystanie ray tracingu.

Najbardziej nośne tematy w przypadku nowego GPU to jednak obsługa dźwięku 3D i wyjście wideo obsługujące rozdzielczość 8K. Pierwsza z technologii jest niezwykle istotna w kontekście PSVR, szczególnie że SONY już potwierdziło wprowadzenie dedykowanego zestawu słuchawkowego do systemu wirtualnej rzeczywistości. Na dzień obecny generowanie obrazu w 8K to rozwiązanie przyszłościowe - na rynku znajdziemy pojedyncze telewizory radzące sobie z obrazem w tej rozdzielczości. Jednocześnie tempo rozwoju 4K podpowiada, że 8K może być bliżej niż nam się wydaje.

Dysk SSD

Wymiana dysku HDD na dysk SSD to najlepsza aktualizacja dla niemal dowolnego systemu komputerowego. Teoretycznie nie inaczej będzie w przypadku konsoli. Poprzednia generacja debiutowała kiedy stosunek ceny do pojemności nie był optymalny dla graczy. Aktualna sytuacja rynkowa sprawia, że SONY zastosuje w SSD w swojej konsoli bez zbędnego podnoszenia kosztów. Oczywiście dysk SSD nie będzie miał wpływu na framerate, ale usprawni wczytywanie i przenoszenie gier.