Sony: kamera 3D wkrótce dla każdego

Sony finalizuje pracę nad kamerą 3D przeznaczoną na rynek konsumencki. Firma chce w ten sposób zaoferować produkt, który umożliwi większości klientów przygotowywanie własnych produkcji filmowych w tej technologii.

Sony 3DTV

Sony 3DTV

Sony 3DTV

Sony 3DTV

Polecamy:

Zobacz także:

Więcej informacji o 3D:

Produkcje 3D nie są faktycznie trójwymiarowe, a jedynie prezentowane przy użyciu techniki stereoskopowej. Ta w istocie oszukuje nasz mózg, wmawiając mu, że para przesuniętych względem siebie obrazów tej samej sceny tworzy przestrzenną głębię.

Sony jak na razie nie chce zdradzać szczegółów związanych z opracowywaną technologią i produktem. Wiadomo natomiast, że kamera 3D trafi na rynek wraz z nową linią urządzeń familijnych.

"Nie mogę jeszcze zdradzić szczegółów, ale potwierdzam, że opracowujemy wersję 3D tego popularnego produktu" - powiedział Masashi Imamura, prezes grupy obrazu i dźwięku w Sony.

Deklaracja Sony może oznaczać, że firma chce wydać na rynek produkt o znacznie większych możliwościach niż udostępniona w ubiegłym roku cyfrówka 3D marki FujiFilm. Przypomnijmy, że model FujiFilm Finepix Real 3D W1 oferuje co prawda możliwość robienia zdjęć i nagrywania wideo w 3D, ale z obiektywami F3.7(W) - F4.2(T) i sensorami obrazu typu CCD (1/2,3") - każdy o rozdzielczości 10 mln. pikseli - nie daje użytkownikowi zbyt wielkiego pola do popisu.

Sony od pewnego czasu oferuje już kamery 3D przeznaczone dla profesjonalistów. Firma współpracuje też z nadawcami, którzy wykorzystają technologię do transmisji części meczów podczas tegorocznych piłkarskich mistrzostw świata w RPA. Jak na razie pewne jest, że powstanie trójwymiarowy film podsumowujący mundial.

Rok 2010 będzie przełomowy dla światowego rozwoju technologii 3D. Wraz udostępnieniem profesjonalnych i amatorskich kamer 3D na rynku pojawią się również inne urządzenia obsługujące tę technologię, głównie telewizory, odtwarzacze płyt czy laptopy.

Wiadomo, że pierwsze telewizory Sony Bravia z funkcją 3D wejdą do sprzedaży 10 czerwca (data potwierdzona w Japonii, na innych rynkach ma to nastąpić w tym samym czasie). Urządzenia zaoferują w pierwszej kolejności panele LCD o przekątnej 40 i 46 cali. W zestawie z każdym z nich znajdzie się para specjalnych okularów z aktywną migawką, umożliwiających oglądanie obrazu w 3D.

Oferta telewizorów 3D poszerzy się w lipcu, gdy do wspomnianych modeli dołączą kolejne - odbiorniki 52 i 60" z okularami oraz cztery modele tzw. "3D Ready". Te ostatnie będą wyposażone w układy elektroniczne umożliwiające generowanie obrazu 3D, ale okulary i transmiter podczerwieni, synchronizujący odświeżanie ekranu z migawką szkieł trzeba do nich dokupić osobno. Telewizory są wyposażone w układy konwertujące standardowy sygnał wideo na obraz 3D.

Do wojny o rynek 3D przygotowują się również inne firmy. Panasonic przystępuje do działania już 10 marca, kiedy to koncern rozpocznie promocję 50-calowej plazmy 3D o oznaczeniu VT25. W zestawie z odbiornikiem znajdzie się oprócz okularów także odtwarzacz Blu-ray. Koszt takiego zestawu na starcie to ok. 2,5 tys. dolarów. Samsung już w styczniu rozpoczął produkcję paneli dla telewizorów LCD i LCD z podświetleniem LED, które umożliwią - we współpracy ze specjalnymi okularami - oglądanie transmisji 3D.

Z badań DisplaySearch wynika, że w tym roku do sklepów trafi ponad milion TV wykorzystujących technologię 3D. Do 2018 roku liczba ta zwiększy się do 64 mln. DisplaySearch szacuje też, że do 2018 na rynku znajdować się będzie nawet do 10 mln monitorów 3D. Rynkiem dominujących z tą technologią będzie natomiast segment telefonów komórkowych - z ponad 71 mln urządzeń do 2018 roku.