Sony znów na minusie - ponad 3 miliardy USD straty. Czy japoński koncern tonie?

Firma Sony ujawniła swoje wyniki finansowe za rok fiskalny 2010. Niestety po raz trzeci z rzędu Sony zakończył rok stratami. I to dużymi startami, wręcz gigantycznymi... Wygląda na to, że Sony potrzebuje szalupy ratunkowej.

Sony na tonącym statku

Ponad 3 miliardy USD na minusie

Strata Sony za rok 2010 to (rok fiskalny kończy się 31 marca) to aż 3,13 miliarda USD czyli 259,6 miliarda jenów. To gigantyczna kwota - wystarczy wspomnieć, że rok wcześniej Sony też był na minusie, ale tylko o trochę ponad 40 milionów Jenów. Co gorsza, to trzeci rok z rzędu, gdy Sony traci duże pieniądze.

Ostatni kwartał to też straty...

W ostatnim kwartale (styczeń - marzec 2011) japoński koncern zanotował przychód w wysokości 1,58 biliona jenów (19,0 mld USD) - o 7,8 proc. mniej niż za ten sam okres rok temu. Strata sięgnęła 388,8 miliarda jenów (4,68 mld USD) wobec 56,6 miliarda jenów straty rok wcześniej. Jak widać dobrze nie jest...

Sony - sprzedaż produktów Sony w 2010 roku

Telewizory LCD - 22,4 miliona (15,6 mln w 2009)

Aparaty cyfrowe - 24 miliony (wobec 21 mln)

PlayStation 3 - 14,3 miliona (13 mln w 2009)

PlayStation Portable - 8 milionów (9,9 mln w 2009)

PlayStation 2 - 6,4 miliona (7,3 mln w 2009)

Komputery (laptopy) - 8,7 miliona (wobec 6,8 mln)

Kamery wideo - 5,2 miliona (5,3 mln w 2009)

Nagrywarki Blu-ray - 1 milion (tyle samo w 2009)

Odtwarzacze Blu-ray - 4,6 miliona brak danych za 2009)

Odtwarzacze DVD - 10 milionów (brak danych za 2009)

Odtwarzacze muzyki - 8,4 miliona (brak danych za 2009)

Sony wyniki finansowe za 2010 rok

Sony wyniki finansowe za 2010 rok

Sony spodziewa się, że 2011 rok będzie dla koncernu dużo lepszy. Trudno Japończykom się dziwić - nadzieja umiera ostatnia...

Nadzieja umiera ostatnia czyli jest źle, a Sony wciąż nie ma lekarstwa

Japoński koncern prognozuje na 2011 rok zysk w wysokości 80 miliardów jenów. Czy taki zysk jest realny? Trochę w to wątpię. Patrząc na asortyment Sony i politykę cenową tego koncernu. Poważne problemy z PlayStation Network oraz wielkie trzęsienie ziemi w Japonii mocno uderzyły w tym roku w Sony.

PS3

PS3

Problemy z PlayStation 3

Poza tym spójrzmy tylko na kilka produktów japońskiego koncernu. Nie dość, że PlayStation 3 od początku była mniej popularna niż konkurencyjne XBox 360 i Wii, to teraz w wyniku hakerskich ataków na sieć PSN przekonaliśmy się, że w systemie Sony są poważne luki bezpieczeństwa. Niektórzy użytkownicy zrezygnowali przez to z konsol Sony (w Polsce można było zauważyć chociażby ich wysyp na Allegro), a inni potencjalni użytkownicy z pewnością zrezygnowali z zakupu tej konsoli.

Sony Blu-ray

Sony Blu-ray

Blu-ray wciąż drogi

Blu-ray to doskonały produkt, ale... upowszechnia się powoli ze względu na wciąż dość wysokie ceny (obecnie 500 - 700 zł) i jest podgryzanie coraz bardziej przez internetowe serwisy VoD z filmami na życzenie, nie mówiąc już o nielegalnych plikach HD z sieci p2p. Szansę na zyski dają natomiast filmy Blu-ray 3D, które w 2011 roku mają sprzedawać się jak ciepłe bułeczki.

Laptopy Sony VAIO i nagrywarki Blu-ray w kosmicznych cenach

Laptopy Sony VAIO może i są dobre, ale bardzo drogie - zasadniczo inni producenci te same komponenty sprzedają dużo w dużo niższej cenie. Nagrywarki Blu-ray też radzą sobie słabo - w komputerach prawie nie występują (mają je głownie laptopy Sony i to te powyżej 3 tys. zł). - nie udało im się wygryźć DVD-RW. W ten sposób rynku się podbić nie da, kiedy nie można dostać napędu Blu-ray w laptopie poniżej 3 tysięcy zł. A do tego konkurencję robią o wiele wygodniejsze tanie pamięci USB oraz zewnętrzne dyski twarde.

Sony VAIO

Sony VAIO

PSP przegrywa ze smartfonami

Z kolei PlayStation Portable ma nie tylko problemy z bezpieczeństwem - przenośna konsola cierpi na popularności iPhone’a i innych smartfonów, które mocno odbierają PSP rynek mobilnych gier.

Telewizory się bronią, bo z tego słynie Sony

Wreszcie telewizory LCD. Tu jest lepiej, bo są to bardzo dobre produkty, ale... wadą jest ich cena. Z reguły są droższe od innych TV, ale klienci wciąż są przywiązani do Sony. Wielu z nich wybiera telewizor tego producenta ze względu na dobre skojarzenia sprzed lat. Ostatnio polscy czytelnicy Reader's Digest przyznali prestiżową nagrodę European Trusted Brand w kategorii Zaufanie Czytelników właśnie dla marki Sony.

Szalupa ratunkowa dla Sony to niższe ceny

Sony dzisiaj chyba nigdzie nie jest wiodącą marką. Głównym ich produktem, w którym mogliby zaistnieć jest ich dziecko - Blu-ray, ale będzie to możliwe tylko wtedy, gdy obniżą ceny tych odtwarzaczy. Na razie wciąż są zbyt drogie, a internetowa alternatywa bardzo tania (a nawet darmowa w niektórych przypadkach).

Wygląda na to, że Sony tonie - czy (i kiedy) japoński koncern zrozumie, że szalupą ratunkową są niższe ceny?

Źródło: Sony