Specyfikacja OpenCL 1.0 oficjalnie dostępna

Organizacja Khronos Group zatwierdziła i opublikowała specyfikację OpenCL 1.0. Nowy standard, niezależny od konkretnej platformy sprzętowej, ma umożliwić programistom tworzenie aplikacji opartych o przetwarzanie równoległe. W szczególności pozwoli to wykorzystać moc oferowaną przez układy graficzne.

OpenCL (Open Computing Language) to rozwiązanie, które pozwoli programistom wykorzystywać na szerszą skalę przetwarzanie równoległe. Standard zaproponowany do ratyfikacji przez firmę Apple został oparty o język C (wersja C99, czyli język C zgodny ze specyfikacją ISO/IEC 9899:1999). Ma być stosowany w procesie tworzenia aplikacji dla komputerów osobistych, serwerów oraz urządzeń przenośnych. Przyciąga uwagę ze względu na fakt, iż umożliwi wykorzystanie mocy obliczeniowej oferowanej przez układy graficzne, a także przez procesory wielordzeniowe, procesory wykonane w architekturze Cell, czy też układy typu DSP (Digital Signal Processors).

Wśród firm zaangażowanych w rozwój tej technologii znalazły się między innymi tak uznane marki jak Activision Blizzard, AMD, ARM, Electronic Arts, Ericsson, IBM, Intel, Motorola, Nokia, NVIDIA, Samsung i Texas Instruments. Apple zapowiada, że standard OpenCL będzie obsługiwany w ramach systemu Mac OS X 10.6, o którym informowaliśmy w tekście "Śnieżny Leopard" Apple'a w detalach.

Szczegółowe informacje (w języku angielskim) na temat OpenCL oraz specyfikację standardu można znaleźć na stronie organizacji Khronos Group.