Sporne PDF-y w Microsoft Office 2007

W finalnej wersji pakietu Office nie będzie funkcji automatycznego zapisywania dokumentów w formacie PDF - zadecydował Microsoft w odpowiedzi na zapowiedzi Adobe wytoczeniu spółce procesu. MS usunie także możliwość zapisu plików jako XML Paper Specification (XPS) - własnego formatu konkurującego z PDF.

Proste i wygodne tworzenie plików PDF to jedna z najbardziej oczekiwanych funkcji pakietu przez naszych użytkowników - twierdzą przedstawiciele Microsoft

Dyskusja pomiędzy producentami rozpoczęła się w lutym br. kiedy pojawiły się pierwsze informacje na temat wprowadzenia przez Microsoft funkcji 'Save as PDF' w nadchodzącym pakiecie Office 2007, obecnie dostępnym w wersji beta.

"Wprowadzona zmiana oznacza, ze nabywcy finalnej wersji Office 2007 będą musieli pobrać osobne aplikacje do przekonwertowania dokumentów Office do formatów PDF czy XPS" - zapowiedzieli przedstawiciele Microsoftu.

Koncern poinformował, że Adobe domagało się usunięcia spornej funkcji i wprowadzenia osobnej odpłatnej aplikacji... Do tej pory producenci starali się wypracować kompromis.

Tymczasem w ubiegłym tygodniu pojawiły się informacje, że Adobe zamierza w Europie złożyć pozew przeciwko Microsoft. Korporacja podkreśla, że gigant z Redmond jest dla niej istotnym partnerem, jednak bacznie przygląda się jego monopolistycznym zakusom.

Microsoft, aby uniknąć formalnego konfliktu proponował Adobe między innymi dołączenie do każdej kopii systemu Windows Vista oprogramowania Flash oraz Shockwave oraz wprowadzenie dla producentów OEM możliwości usunięcia XPS z systemu Windows.

"Nie ukrywamy zdziwienia faktem, że Adobe domaga się od Microsoftu wprowadzenia opłat za narzędzie, z którego cały świat korzysta za darmo" - argumentuje rzecznik firmy Jack Evans. Koncern zwraca uwagę, że Adobe przekonało świat, że PDF to format otwarty, zaś konkurencyjne wobec pakietu Office oprogramowanie jak OpenOffice, WordPerfect Office czy aplikacje Apple oferują już wsparcie dla PDF i ich producenci wykorzystują ten fakt w promocji swych produktów.