Strata StudioPro wersja 2.5.3

Strata StudioPro wersja 2.5.3
Wymiana między platformami jest zapewniana przez kolejny zestaw modułów tłumaczących. Przy bardzo złożonych obiektach przygotowanych w innych programach zdarza się błąd w translacji i pokazują się różne dziwy, ale wybierając odpowiedni dla charakteru modelu format wymiany, można sobie jakoś poradzić w gąszczu DXF-ów, 3DMF-ów, VRMLi i innych bytów wirtualnych.

Na pewno jest kilka programów o większych i wygodniejszych możliwościach modelarskich, ale jeśli chodzi o teksturowanie StudioPro dumnie dzierży palmę (jeśli nie pierwszeństwa, to na pewno jakąś palmę dzierży...). Opcji określających wygląd i właściwości tekstury jest sporo, a ich umiejętne użycie pozwala na uzyskanie doskonałych efektów. Piękne, bogate w szczegóły obiekty z Rivena i Mysta to głównie zasługa inteligentnego mapowania. Drobne efekty cyzelowanych detali to nie zwały geometrycznej układanki, ale odpowiednie złożenie map wypchnięcia, przejrzystości i obecności (funkcja stencil). Ta metoda jest nieporównanie szybsza i prostsza zarówno dla modelarza, jak i jego komputera.

Strata StudioPro wersja 2.5.3
Wreszcie ostatni etap - będący uwieńczeniem wysiłków modelowania, mapowania i oświetlenia - czyli rendering. Dostępne są algorytmy obliczania końcowego wyglądu sceny przy użyciu silnika QuickTime 3D, Open GL, scanline oraz raytracingu i raydiosity. Raytracing jest stosunkowo szybki i wystarcza przy większości typów obiektów, choć nie pozwala na łagodne, zmiękczone cieniowanie. W cieniowaniu doskonały jest scanline, choć nie rozpoznaje obiektów przezroczystych i załamujących światło. Raydiosity widzi wreszcie wszystko, łącznie z barwną aurą światła wielokrotnie odbijającego się od obiektów w scenie i miękkim cieniowaniem. Tylko że raydiosity jest B A R D Z O powolnym algorytmem.

Zastosowanie SSP do animacji jest naturalnym krokiem po ukończeniu modelu i zrobieniu fotki. Trzeba tylko spełniać trzy podstawowe warunki. 1: geometria jest optymalna - nic ponad niezbędność, 2: opcje renderingu są ustawione tak, aby nie gubić drobnych przedmiotów i 3: gotowy film ma planowaną premierę w bardzo odległej przyszłości.

Strata StudioPro wersja 2.5.3

Ogólnie SSP jest bardzo dobrym programem, przeznaczonym dla ilustratorów i projektantów, lubiących pomajsterkować w trzech wymiarach. Stopień trudności, jaki trzeba pokonać, aby nie tracić zbyt wiele czasu na niepotrzebne działania, jest dość duży w porównaniu z programami 2D, ale znacznie mniejszy niż w inżynierskich programach CAD-owskich. Bardzo pomocny jest przejrzysty i klarowny podręcznik, do którego warto zaglądać przy każdej wątpliwości. Jeżeli mamy do przygotowania reklamowy packshot, to dobrze jest jednak precyzyjnie skalkulować, co wyjdzie bardziej realistycznie i taniej - udana sesja fotograficzna i retusz w Photoshopie czy seria zarwanych nocy i dni przesiedzianych nad jakimś detalem, po to by w końcu i tak poprawić go ręcznie, też w Photoshopie... Na pewno warto próbować we wszelkich dziedzinach ilustracji fantastycznej, gdzie nie ma obawy o to, że klient - fachowiec od zakrętek - wytknie ci odwrotny gwint czy inną gafę.