Superbezpieczne samochody przyszłości


W opisywanych wypadkach systemy inicjalizują automatyczne hamowanie pojazdu, (jeśli zachodzi ryzyko kolizji czy potrącenia pieszego). Oprócz tego warto wspomnieć o systemie ACC (adaptive cruise control) który działa w oparciu o radar z przodu pojazdu i dostosowuje prędkość auta tak, by zachować bezpieczny odstęp od pojazdu jadącego przed nim.

Technologie "pasywne" to wszelkiego rodzaju systemy ostrzegawcze, np. system ostrzegania o pojazdach znajdujących się w tzw. martwej strefie, system LDW ostrzegający kierowcę, że pojazd zjeżdża z pasa ruchu oraz systemy analizy zachowania kierowcy.

Zobacz również:

  • Tak będą wyglądały nowe samochody elektryczne Volvo
  • Ford stawia na Amazon Alexa! Aktualizacja aut w drodze

Superbezpieczny samochód (kliknij, by przejsć do galerii)

PReVENT - schemat działania systemu

Krok drugi - bezpieczeństwo totalne

Problem w tym, że wyposażenie tylko wybranych modeli samochodów we wszystkie z opisanych systemów nie może zagwarantować całkowitego bezpieczeństwa. Technologie te powinny wchodzić w skład standardowych wersji wyposażenia samochodów, a jeszcze lepiej byłoby, gdyby były częścią jednego, powszechnego i spójnego systemu komunikacji samochodowej.

W samochodach przyszłości mogą znaleźć zastosowanie technologie bezprzewodowej komunikacji pojazd-pojazd lub pojazd-infrastruktura. Auto wysyła w ten sposób informacje o swoim statusie, np. prędkości i lokalizacji, i odbiera podobne sygnały nadawane przez znaki

drogowe, sygnalizację świetlną czy inne pojazdy.

Innymi słowy - samochód sam, aktywnie zbiera informacje o otoczeniu i rozpoznaje ewentualne zagrożenia.

Plany opracowania takiego systemu pojawiły się już kilka lat temu - Amerykanie zainicjowali projekt CAMP (Collision Avoidance Metric Partnership) z kolei Komisja Europejska finansuje projekt PReVENT. Pojazdy różnych marek komunikujące się nawzajem mogłyby przesyłać tą drogą informacje np. o korkach czy trudnych warunkach na drodze, ostrzegać o zbliżającej się kolizji.

Jednym z możliwych zastosowań systemu mogłaby być także "jazda w konwoju" - jazda w kolumnie samochodów, gdzie "łączność między pojazdami pozwoliłaby im jechać bardzo blisko siebie na autostradzie w celu zapewnienia odpowiedniego przepływu samochodów oraz redukcji zużycia paliwa".