Świąteczna e-gorączka

Przedświąteczne szaleństwo zakupów spowodowało, iż sklepy internetowe osiągnęły rekordowe wyniki sprzedaży.

Jak podały firmy PC Data i Goldman Sachs, detaliczna sprzedaż towarów przez Internet w ciągu 2 ostatnich miesięcy podwoiła się w porównaniu do świątecznego okresu roku ubiegłego. Od początku listopada do 17 grudnia 2000 r. konsumenci nabyli przez Internet produkty za kwotę 8,7 mld USD. W roku 1999 wartość ta stanowiła tylko 4,2 mld USD. Tylko w przedświątecznym tygodniu, zakończonym 17 grudnia, wartość sprzedaży wyniosła 1,6 mld USD (przed rokiem - jedynie 878 mln USD).

Podobnie optymistyczne raporty przedstawili również sprzedawcy. Yahoo! poinformowało, iż jego sklep Yahoo Shopping prawie podwoił sprzedaż dla mieszkańców USA. Jeszcze lepsze wyniki osiągnięto w sprzedaży zagranicznej, która wzrosła o 600%. Yahoo! nie podało dokładnych wartości sprzedaży, prowadzonej w 14. najbardziej zinternetyzowanych państwach.

Witryna BlueLight.com, należąca do sieci supermarketów K-mart, od 1 listopada do 17 grudnia zaobserwowała wzrost ruchu do 9,1 mln osób. Sprzedaż online w porównaniu z ub.r. zwiększyła się o 1060%, kiedy to serwis zaczynał działalność. Z kolei wielki internetowy sprzedawca prezentów, RedEnvelope, zanotował zwyżkę 400-proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. W pierwszej połowie grudnia firma wysłała ponad 150 tys. przesyłek.

Jednak nie wszystkie firmy mogą liczyć na zyski. Według badań agencji Nielsen NetRatings liczba zakupów online osiągnęła 63,3 mln w tygodniu przed 17 grudnia, a jest to 7% mniej niż przed rokiem, kiedy to dokonano 68,4 mln zakupów.