Szkoła bez barier


Pracownie to przeżytek

Zakrojony na szeroką skalę projekt e-Szkoła Wielkopolska ma doprowadzić do upowszechnienia w polskich szkołach metod e-learningowych.

Zakrojony na szeroką skalę projekt e-Szkoła Wielkopolska ma doprowadzić do upowszechnienia w polskich szkołach metod e-learningowych.

Nie byłoby żadnych projektów edukacyjnych, gdyby nie firmy współpracujące i sponsorzy. Intel od lat dzieli się ze środowiskami edukacyjnymi na całym świecie swoją wiedzą i doświadczeniem w zakresie wykorzystania technologii informatycznych w nauczaniu.

- Komputerowe pracownie internetowe spełniły bardzo ważną rolę - dzięki nim w szkołach pojawiły się nowoczesne technologie - mówi Tomasz Hodakowski, Dyrektor ds. Edukacji na Europę Centralną i Wschodnią z Intel Technology Poland. - Teraz stoi przed nami nowe wyzwanie: musimy nauczyć się wykorzystywać komputery jako narzędzia w nauczaniu różnych przedmiotów szkolnych. W miejsce uczenia się, jak obsługiwać komputer, zaczniemy uczyć się za pomocą komputerów.

Jednak aby korzystać z technologii w szkole, nie wystarczą same komputery. Niezbędne jest także szerokopasmowe łącze internetowe i cyfrowe zasoby edukacyjne, np. w postaci programów multimedialnych. Najważniejszy jest jednak nauczyciel, który będzie wykorzystywał komputery do prowadzenia zajęć, a do tego nie wystarczy sama umiejętność obsługi komputera. Trzeba wiedzieć, jak zintegrować komputery i multimedialne zasoby edukacyjne z codziennym prowadzeniem zajęć z danego przedmiotu. Taką wiedzę można zdobyć podczas specjalistycznych szkoleń. W ponad 50 krajach na całym świecie ze szkoleń Intela z wykorzystania technologii w nauczaniu skorzystało ponad 5 mln nauczycieli, w tym ok. 80 tys. w polskiej edycji znanej jako "Intel Nauczanie ku Przyszłości".

Dzisiejsi uczniowie należą do pokolenia, które urodziło się w erze Internetu. Dla nich Internet jest naturalnym środkiem komunikacji i pozyskiwania wiedzy. Można powiedzieć, że uczniowie mówią językiem Internetu. Szkoła jest jednym z ostatnich miejsc w otoczeniu dziecka (z wyjątkiem lekcji informatyki), które, komunikuje się z nim w bardzo tradycyjny, mało atrakcyjny dla niego sposób.

Niedawno Intel w porozumieniu ze Śląskim Kuratorium Oświaty rozpoczął projekt pilotażowy wdrożenia technologii informacyjnej w nauczaniu. Wyposażył III klasę Szkoły Podstawowej nr 33 im. Stanisława Ligonia w Katowicach w 24 komputery Classmate PC, komputer dla nauczyciela, infrastrukturę sieci bezprzewodowej i odpowiednie oprogramowanie edukacyjne. Rozwiązanie to pozwala na ciekawe i bezpieczne prowadzenie zajęć. Podczas lekcji nauczyciel może na ekranie swojego komputera podglądać co robią uczniowie. Może również zdalnie wyłączyć komputery bądź zablokować ich klawiatury czy wygasić ekrany, celem skierowania uwagi uczniów np. na tradycyjną tablicę. W katowickiej szkole uczniowie mogą uczyć się za pomocą multimedialnych gier edukacyjnych, rozwiązywać testy, których wyniki mogą od razu obserwować na swoich ekranach, czy też znajdować informacje w Internecie - bezpiecznie, pod pełną kontrolą nauczyciela. Dzięki katowickiemu projektowi wiemy m.in., że uczenie się z komputerami jest ciekawsze, bardziej interaktywne, a rola nauczyciela to również rola przewodnika po świecie Internetu, świecie wiedzy.

Nauka niezależnie od miejsca

Klasyczna pracownia z monitorem i komputerem stacjonarnym jest związana z konkretnym miejscem. Można z niej korzystać tylko w określonym czasie. Tymczasem, dzięki komputerom przenośnym i bezprzewodowemu dostępowi do Internetu nauka może odbywać się w dowolnej klasie, jak również poza murami szkoły. Komputery przenośne dają uczniom możliwość samodzielnego znajdowania informacji w Internecie, nie tylko na zajęciach lekcyjnych, ale także w domu wtedy, kiedy tego potrzebują. Notebooki i komputerowe sieci bezprzewodowe to najlepsze technologie dla edukacji dlatego, że dzięki nim można uczyć się i mieć dostęp do zasobów edukacyjnych w dowolnym miejscu i o każdej porze.

W co inwestować?

Na pytanie, jaki sprzęt jest teraz najbardziej potrzebny w szkołach, Hodakowski odpowiada: - Obecny trend zmierza ku tzw. "mobilnym klasom". Chodzi o to, by można było rozłożyć komputery na ławkach na dowolnej lekcji, bez budowania w szkołach "ciężkiej" infrastruktury. Najlepiej sprawdzą się sieci bezprzewodowe i komputery przenośne dobrane odpowiednio do wieku ucznia, a co za tym idzie do sposobu w jaki korzysta on z komputera. Nastolatkowie są zaawansowanymi użytkownikami komputerów, będą więc potrzebowali bardziej wymagających aplikacji i większej wydajności - dla nich właściwy będzie notebook. W pracy z młodszymi uczniami ważniejsze może być np. to aby podczas lekcji ekran komputera nie zasłaniał im tablicy, a sam komputer był lekki - tu sprawdzą się netbooki. Komputery przenośne uczniowie mogą rozłożyć na ławkach w każdej klasie na dowolnej lekcji i pod opieką nauczyciela po prostu zacząć się uczyć.