Szkoła filmowa w weekend


Do czego służy wędka?

Szkoła filmowa w weekend

Podczas nagrywania filmu stosuj sprawdzone, klasyczne plany filmowe, czyli sposoby kadrowania postaci.

Dużym wyzwaniem przy amatorskim kręceniu filmów może okazać się rejestracja dźwięku. Każda, nawet najprostsza kamera wideo ma wbudowany mikrofon, który niestety najlepiej nagrywa dźwięki pojawiające się w bezpośrednim sąsiedztwie, czyli np. odgłosy pracy urządzenia, kaszlnięcia operatora, szum uliczny itd. Trudno liczyć na zadowalającą rejestrację głosów filmowanych postaci. Czasem jednak trzeba skorzystać z takiego rozwiązania. Jeśli kręcisz relację z wesela, nie możesz zatrudniać dźwiękowca i biegać za nim z mikrofonem na wysięgniku. Jednak gdy tylko warunki pozwalają na użycie zewnętrznego mikrofonu, należy z takiej możliwości skorzystać.

Jak nagrać dobre ujęcia domową kamerą

Tak

  • Nagrywaj proste ujęcia bez "artystycznych" udziwnień.
  • Kiedy to możliwe, montuj kamerę na statywie.
  • Zadbaj o właściwe oświetlenie.
  • Nagrywaj w najlepszej jakości oferowanej przez kamerę.
  • Opisuj każdy nagrany nośnik.

Nie

  • Nie używaj zoomu w trakcie pojedynczego ujęcia.
  • Nie nagrywaj "z ręki" w czasie marszu lub biegu.
  • Nie nagrywaj w złych warunkach oświetleniowych.
  • Nie używaj efektów specjalnych oferowanych przez kamerę.

Jeśli rejestrowany materiał wideo to typowa "gadająca głowa", najlepiej sprawdzi się miniaturowy mikrofon przypinany do ubrania, tzw. mikroport. Zarejestruje on głos filmowanej postaci niemal bez zakłóceń. Najtańsze mikrofony tego typu można kupić już za kilkanaście złotych. Ich wadą jest krótki kabel: jeśli chcesz rejestrować dźwięk przez wejście mikrofonowe w kamerze, filmowana postać będzie musiała być naprawdę blisko niej. Znacznie wygodniejsze rozwiązanie to mikroport bezprzewodowy. Urządzenie takie ma zasięg do kilkudziesięciu metrów i doskonale nadaje się np. do rejestrowania głosu postaci spacerującej po ulicy przy zachowaniu pełnego planu. Można je kupić już za 90 złotych.

Gdy trzeba zarejestrować głosy kilku postaci, np. dialog aktorów, najlepszym rozwiązaniem okazuje się "wędka", czyli mikrofon kierunkowy (tzw. shotgun) na wysięgniku, trzymany najczęściej nad głowami osób mówiących, oczywiście poza kadrem. Na potrzeby amatorskich produkcji wideo nie warto kupować profesjonalnych tyczek (boompole). Chociaż są zdecydowanie najwygodniejsze w użyciu, trzeba liczyć się z wydatkiem ok. 300 zł. W zupełności wystarczy prowizoryczna konstrukcja zbudowana z kija od szczotki i taśmy klejącej.

Podczas realizacji niektórych filmów fabularnych stosowana jest inna metoda rejestrowania dźwięku. Odgłosy z planu filmowego stanowią tylko wskazówkę, dialogi są nagrywane w studio dźwiękowym już po zakończeniu zdjęć i synchronizowane z obrazem. To tzw. postsynchrony, przekleństwo wielu polskich filmów i seriali, w których głosy nie współgrają z ruchem ust aktorów, a barwa dźwięku nie odpowiada scenerii prezentowanej na filmie. Zdecydowanie odradzamy dogrywanie dźwięku po zakończeniu rejestracji wideo. Z jednym wyjątkiem - komentarz niewidzialnego lektora najlepiej dodać już po zmontowaniu materiału.

Więcej światła!

Szkoła filmowa w weekend

Mikrofon wbudowany w kamerę jest najprostszy w użyciu, ale ma niemal same wady. Lepiej wykorzystać gniazdo "mic" i zewnętrzny mikrofon kierunkowy.

W amatorskich produkcjach filmowych rzadko przywiązuje się wagę do odpowiedniego oświetlenia planu filmowego. A szkoda, bo za pomocą prostych sztuczek można uzyskać obraz przypominający rejestrowany kamerą filmową. Problem z oświetleniem dotyczy paradoksalnie najczęściej filmów kręconych w jas;ne, pogodne dni. Kamery wideo rejestrują obraz o znacznie mniejszym zakresie tonalnym niż kamera filmowa. Miejsca bezpośrednio oświetlone światłem słonecznym zostaną odwzorowane jako całkowicie białe, obszary w cieniu - jako jednolicie czarne. Problem ten jest dobrze znany w fotografii cyfrowej: fotograficy często wykonują kilka zdjęć tej samej sceny z różnymi parametrami ekspozycji, które potem łączą w jedną fotografię. Metody tej nie można zastosować w czasie rejestracji materiału wideo. Jeśli chcesz, aby osoba filmowana w mocnym słońcu wypadła korzystnie, użyj prowizorycznego narzędzia do rozpraszania światła. Może to być nawet białe prześcieradło, które z powodzeniem zamieni ostre promienie słońca w miękkie oświetlenie, poprawiające wygląd aktora.

Dobre warunki oświetleniowe jeszcze trudniej uzyskać w pomieszczeniach. Szkoda zniweczyć wysiłek poświęcony na nagranie filmu, używając jako oświetlenia żarówki zwisającej z sufitu. Wystarczą dwie silne lampy biurowe, aby znacznie poprawić oświetlenie postaci. Doskonale sprawdzają się tanie lampy halogenowe na statywach, często używane na budowach. Korzystając z dwóch lub trzech silnych źródeł światła, można uzyskać naprawdę profesjonalnie oświetloną scenę.