TEST: GeForce GTX480 - pierwsze DX11 od NVIDII

TEST: GeForce GTX480 - pierwsze DX11 od NVIDII

Parametry techniczne kart graficznych

GigaThread - istotną zmianą w stosunku do kart poprzedniej generacji jest przebudowa i zwiększenie wydajności elementu zajmującego się dystrybucją wątków - GigaThread. Zwiększono prędkość zarządzania wątkami, co jak podkreśla NVIDIA powinno przynieść 10-krotne przyspieszenie w stosunku do rozwiązania stosowanego w produktach starszej generacji. Co to oznacza? Np. możliwość sprawniejszego, szybszego decydowania o przełączeniu zadań obliczeniowych procesor z przetwarzania grafiki, np. na zadania związane z obliczeniami fizycznymi, itp. Może mieć to istotny wpływ na wydajność w sytuacji gdy w gry zaczynają już korzystać z GPU do obliczeń tego typu (dobrym przykładem jest nowa gra Metro 2033).

TEST: GeForce GTX480 - pierwsze DX11 od NVIDII

Przykład działania nowego algorytmu wygładzania krawędzi 32x CSAA (po prawej). Po lewej wygładzanie MSAA 8x

Jednostki renderingu - zwiększono ich wydajność mniej więcej 1,5-do 2,5x w stosunku do układów GT200. Wzrost jest tym wyższy im bardziej zaawansowany tryb wygładzania krawędzi (AA) zostanie wykorzystany. Jednocześnie wprowadzono nowy tryb wygładzania zwany 32x CSAA. Ma on dawać lepszą skuteczność wygładzania niż tryb MSAA 8x, przy zbliżonym zapotrzebowaniu na moc obliczeniową ze strony GPU. Jak wskazuje sama nazwa algorytm 32x CSAA podczas wygładzania krawędzi bierze pod uwagę aż 32 próbki, co w rezultacie daje wyraźnie lepszą jakość finalnego obrazu.

Zobacz również:

  • RTX 3070 Ti - gdzie kupisz w Polsce? I za ile? [aktualizacja 18.10.2021]
TEST: GeForce GTX480 - pierwsze DX11 od NVIDII

Zalety tesselacji, jednej z głównych funkcji DX11

Tesselacja - mechanizm dokonujący podziału trójkątów na mniejsze elementy i w ten sposób zwiększający szczegółowość obrazu - technologia ta stosowana jest zarówno kartach graficznych z serii Radeon czy GeForce. Jest to swego rodzaju rozwinięcie funkcji Truform. Rozwiązanie to szczególnie dobrze sprawdza się w generowaniu dużych obszarów (góry, drogi, równiny itp.) oraz zwiększaniu szczegółowości postaci (możliwe jest skorzystanie z trybów obejmujących jedynie określony obszar obiektu, czyli tzw. tesselacji adaptacyjnej). W GTX480 NVIDIA dokonała optymalizacji mikroarchitektury układu tak aby obciążenia wynikające z zastosowania tesselacji były jak najmniejsze. NVIDIA twierdzi jednocześnie, że tesselacja w GTX480/470 wpływa w znacznie mniejszym stopniu na spadek wydajności niż w Radeonach AMD. Czy tak jest odpowiedź znajdziecie w wynikach testów.

Specyfikacja

GeForce GTX480 cechuje się następującymi parametrami: rdzeń graficzny pracuje z taktowaniem 700 MHz, jednostki cieniowania 1401 MHz, natomiast pamięć 3696 MHz. Do zasilania karty niezbędne jest podłączenie złączy 6- i 8-pinowego.

GeForce GTX470 ma następujące parametry: rdzeń - 607 MHz, jednostki cieniowania 1215 MHz oraz pamięć 3348 MHz. W przypadku tej karty szyna pamięci jest 32-bitowa, liczba jednostek renderowania zmniejszona do 40, a procesorów strumieniowych do 448. Zredukowano też - do 56 liczbę jednostek odpowiedzialnych za teksturowanie. Karta ma 1280 MB pamięci. Do zasilania karty niezbędne są dwa złącza 6-pinowe PCI Express.

TEST: GeForce GTX480 - pierwsze DX11 od NVIDII

Zestaw gniazd dość skromny. Oprócz 2 DVI, mini HDMI

Gniazda

Nietypowo prezentuje się panel gniazd - oprócz 2 złączy DVI mamy miniaturowe wyjście HDMI. To rozwiązanie nie jest naszym zdaniem najlepsze, zmusza użytkownika do korzystania z dodatkowych przejściówek. Mamy nadzieje, że producenci modyfikujący produkt wzorcowy NVIDII znajdą sposób na instalację standardowego wyjścia HDMI.

3D Vision, teraz na 3 monitorach

TEST: GeForce GTX480 - pierwsze DX11 od NVIDII

Obraz w 3D można teraz wyświetlać na 3 monitorach

Technologia wyświetlania trójwymiarowego obrazu jest w natarciu, a naszym zdaniem największe nadzieje na jej upowszechnienie dają właśnie gry. Tu NVIDIA jest na czele mając już teraz do zaoferowania graczom możliwość gry w środowisku 3D aż w ponad 400 tytułach (przy użyciu aktywnych okularów migawkowych i odpowiednich monitorów zdolnych do wyświetlania obrazu z częstotliwością odświeżania 120 Hz - np. testowany przez nas ostatnio monitor Full HD Acer GD245HQ. Teraz 3D Vision zostało rozbudowane o możliwość prezentacji obrazu trójwymiarowego na 3 monitorach jednocześnie. Technologię nazwano 3D Vision Surround, lecz niestety aby z niej skorzystać niezbędne będzie posiadanie aż 2 kart Fermi lub GT200 pracujących w trybie SLI. Obraz może być wyświetlany z maksymalną rozdzielczością 1920x1080 pikseli ( w trybie 3D) lub 2560x1600 w trybie standardowym 2D.