TEST Ninebot by Segway KickScooter ES2 - elektryczna hulajnoga (również) dla dorosłych

Większość hulajnóg elektrycznych to zwykłe zabawki, przeznaczone do umilania czasu najmłodszym. Druga generacja jednośladu od Ninebot należy do wąskiego grona produktów z większym potencjałem. Sprawdziliśmy czy mamy do czynienia z miejskim środkiem transportu, który każdego dnia wesprze nas w drodze do pracy lub szkoły.


Dokładnie rok temu nasza redakcja podjęła się opracowania pierwszego w Polsce, porównawczego testu hulajnóg elektrycznych. Wnioski z przeprowadzonych badań nie napawały optymizmem. Zdecydowana większość testowanych pojazdów nie miała zadatków na praktyczne udogodnienie, sprawdzając się co najwyżej w roli gadżetu dla najmłodszych. Nasze zmagania zawsze obserwowały grupki zainteresowanych gapiów - hulajnoga elektryczna była sprzętem, o którym każdy słyszał, ale niewiele osób decydowało się na zakup czy choćby jazdę próbną. Dwanaście miesięcy później nasze testy wyglądają zupełnie inaczej. Przejazd hulajnogi elektrycznej nie robi najmniejszego wrażenia na przechodniach. Chodniki w dużych miastach są zastawione pojazdami wypożyczanymi na minuty, z czego skrupulatnie korzystają entuzjaści sklasyfikowani we wszystkich grupach wiekowych. Hulajnogi z wypożyczalni nie przypominają tych, które poznaliśmy rok wcześniej. Wyróżniają się dużym zasięgiem, mocnymi silnikami i wzorową stabilnością. Niestety w sklepach nadal odnajdziemy zaledwie 2-3 modele o takich możliwościach. Jednym z nich jest Ninebot by Segway KickScooter ES2, który trafił do naszej redakcji na niemal miesięczne testy.

Ninebot by Segway KickScooter ES2 - cena i dostępność

Aktualna cena KickScooter ES2 (2499 zł) sprawia, że większości sklepów jest to najdroższa hulajnoga elektryczna. Najbliższymi konkurentami wydają się więc być produkty Xiaomi oraz Motusa, które podobnie jak Ninebot są produktami skierowanymi do wymagającego klienta. Około 400 zł taniej sprzedawany jest niższy model hulajnogi czyli Ninebot KickScooter ES1. Najważniejszą różnicą między konstrukcjami z oznaczeniem ES1 i ES2 jest moc zastosowanego silnika, która w przypadku KickScooter ES2 przekłada się na wzrost prędkości maksymalnej o dodatkowe 5km/h. Dodatkowo nowszy model został wyposażony w tylny amortyzator, podnoszący komfort podróżowania. Różnice odnajdziemy również m.in. w specyfikacji oświetlenia. W kolejnych akapitach przyjrzymy się szczegółowym danym technicznym.

Ninebot by Segway KickScooter ES2 - specyfikacja

Ninebot KickScooter ES2 jak przystało na topowe rozwiązanie w ofercie producenta może pochwalić się całkiem dobrą specyfikacją. Zastosowany silnik o mocy 300 W może rozpędzić hulajnogę do 25 km/h. Akumulator o pojemności 187Wh pozwoli na osiąganie zasięgów do 25 km. Ponadto w ofercie producenta odnajdziemy opcjonalny akumulator, który może podmieść parametry hulajnogi, pozwalając uzyskać zasięg do 45km i prędkość do 30km/h. Dane dotyczące aktualnych parametrów jazdy odnajdziemy na prostym wyświetlaczu cyfrowym. Producent nie zastosował wprawdzie kół dętkowych, ale amortyzatory z przodu i tyłu mają zapewnić należyty poziom komfortu podczas jazdy po nierównościach. Atutem pełnych opon jest całkowita bezobsługowość. Pełna specyfikacja prezentuje się następująco:

  • Maksymalna prędkość: 25 km/h
  • Moc silnika: 300W
  • Maksymalny zasięg: 25 km
  • Bateria: 187 Wh
  • Czas ładowania: 3,5 h
  • Tryby jazdy: eco, standard, sport
  • Hamowanie: elektryczny z odzyskiem (przedni), mechaniczny (tylny)
  • Wiek użytkownika: +14
  • Waga użytkownika (max): 100 kg
  • Wodoodporność: IP54
  • Komunikacja: Bluetooth
  • Aplikacja mobilna: TAK (darmowa)
  • Oświetlenie: przód + spód + stop
  • Składanie: TAK
  • Masa pojazdu: 12,5 kg
  • Wymiary: 102 x 43 x 113 (rozłożona)
  • Kolory: Silver Gray lub Black Gray

Ninebot by Segway KickScooter ES2 - konstrukcja

Hulajnoga dostarczana jest w potężnym kartonie, ozdobionym kolorowymi grafikami. Przed rozpoczęciem jazdy musimy zainstalować kierownicę hulajnogi, uprzednio podpinając kabel komunikujący akumulator z przełącznikami. Konstrukcja KickScooter ES2 jest oczywiście metalowa. Możemy ją szybko składać i rozkładać - zastosowane zabezpieczenie mechanizmu jest równie solidne co proste w obsłudze. Gumowane elementy znajdziemy pod nogami (dla poprawy przyczepności) oraz na uchwytach kierownicy. Sterowanie gazem i hamulcem odbywa się za pomocą dwóch manetek przytwierdzonych do kierownicy. Dodatkowo, hamowanie mechaniczne jest możliwe poprzez naciśnięcie nogą tylnego błotnika hulajnogi. Lite opony są dość twarde, ale nie wymagają żadnej obsługi ani serwisowania. Pojazd można postawić w pozycji poziomej dzięki rozkładanej nóżce.

Podczas jazdy nocą o bezpieczeństwo dba zestaw oświetlenia LED. Przednia lampka o neutralnym kolorze oświetla przynajmniej 4 m drogi przed poruszającym się pojazdem. Włączymy ją i wyłączymy z poziomu panelu sterowania. Tylne, czerwone lampki migają w chwili wciśnięcia hamulca elektrycznego. Dodatkowo pod hulajnogą umieszczono ciąg niebieskich diod LED zwiększających widoczność jednośladu z każdej perspektywy.

Ninebot by Segway KickScooter ES2 - instalacja i obsługa

Przed pierwszym przejazdem hulajnoga wymaga dość angażującego procesu konfiguracji. Po ściągnięciu dedykowanej aplikacji, musieliśmy zarejestrować konto użytkownika. Niezbędne okazało się również zapoznanie się z wirtualnym poradnikiem dotyczącym bezpieczeństwa i obsługi hulajnogi. Wykonanie wszystkich czynności zajęło nam łącznie około 15 minut.

Pełne ładowanie pojazdu, zgodnie z zapewnieniami producenta wynosi niewiele ponad 3 godziny, ale dostarczony do nas egzemplarz posiadał akumulator napełniony w 80%.

Ninebot by Segway KickScooter ES2 - prędkość, zasięg i użytkowanie

Podczas testowania hulajnogi wykonaliśmy kilkanaście przejazdów na różnych rodzajach nawierzchni. Jako główny tester przyznaję się do wagi na poziomie 80 kg i wzrostu 180 cm. Pojazd ma 2 ograniczniki prędkości, które pozwalają na komfortowe rozpoczęcie przygody z hulajnogą lub przekazanie sprzętu np. dzieciom. Najwolniejsza opcja to 15 km/h, drugi próg to 20 km/h. Bez ogranicznika KickScooter ES2 dość płynnie rozpędza się do 25 km/h i bez problemów utrzymuje tą prędkość. Dodatkowo hulajnoga posiada również coś na kształt tempomatu - utrzymywanie dłuższy czas jednej prędkości sprawi, że pojazd ją zapamięta (sygnalizując to sygnałem dźwiękowym) i pozwoli zwolnić manetkę gazu.

Zastosowane opony i zawieszenie pozwalają na jazdę z pełną prędkością zarówno po asfalcie jak i po płytach chodnikowych - chociaż w tym drugim przypadku ręce stają się zmęczone już po około 5 minutach podróży. Komfortowe przemieszczanie się po nierównościach to prędkość około 20 km/h. Hulajnoga poradzi sobie również na ubitym piachu czy leśnych ścieżkach, chociaż w niektórych wypadkach jej prędkość i stabilność dość wyraźnie spada. Piaszczystą drogą jechaliśmy maksymalnie 15 km/h, a nagłe przyspieszanie kończyło się utratą trakcji na kole napędowym. Spora średnica kół umożliwia pokonywanie niewielkich krawężników bez konieczności schodzenia z pojazdu.

Zasięg jest oczywiście uzależniony od prędkości jazdy oraz wagi kierującego, a także stopnia odzyskiwania energii. Ostatni parametr możemy ustawić z poziomu aplikacji - jego większa skuteczność wiąże się z szybszym wyhamowywaniem hulajnogi po puszczeniu manetki gazu. Osiągnięcie zasięgu 25 km powinno być możliwe w przypadku dziecka przemieszczającego się z maksymalnym odzyskiem energii i na ograniczniku prędkości. Podczas sprawnego przemieszczania się przez osobę dorosłą hulajnoga osiągała zasięg na poziomie 12,5 km przy średniej prędkości 18,5 km/h. Taka trasa przekłada się na około 40 minut jazdy. Najwydajniejsza hulajnoga jaką przyszło nam testować osiągała 16 km zasięgu, ale przy ładowaniu przekraczającym nawet 5 godzin. Uzyskany rezultat traktujemy jako bardzo dobry i umożliwiający traktowanie KickScooter ES2 jako miejskiego środka transportu.

Ninebot by Segway KickScooter ES2 - nasza ocena

Ninebot by Segway KickScooter ES2 to wzorowo wykonana hulajnoga, która sprawdzi się jako codzienny środek transportu w drodze do pracy lub szkoły. Zasięg i prędkość pozwalają na komfortowe podróżowanie i sprawne pokonywanie kilometrów z czasami przejazdów zbliżonymi do autobusów miejskich. Dobrze rozplanowana konstrukcja sprawia, że nie musimy zastanawiać się czy pojazd poradzi sobie z nawierzchnią. Na plus oceniamy również praktyczną aplikację oraz oświetlenie zapewniające bezpieczeństwo, a także dobrą widoczność podczas kierowania. Rozmiary hulajnogi są odpowiednie dla osób dorosłych, a akceptowalna waga i składana rama pozwalają na wygodne transportowanie sprzętu. Dobrze wypada również stosunkowo niski czas ładowania. Zasięg deklarowany w specyfikacji to wartość maksymalna, osiągalna przy spełnieniu szeregu warunków - należy traktować ją z pewną dozą rozsądku.