Telefonem przez Sieć


Porównianie kosztów

Porównianie kosztów

Teraźniejszość i przyszłość

W ostatnim okresie nastąpił gwałtowny rozwój idei telefonii internetowej. Coraz więcej firm oferuje oprogramowanie i całe systemy umożliwiające rozmowy przez Sieć. Technologia VoIP to już obecnie nie tylko komputer wyposażony w kartę dźwiękową i mikrofon - transmisje przez Internet mogą być realizowane nawet wtedy, gdy tylko jedna lub nawet żadna ze stron nie dysponuje komputerem. Połączenia typu komputer-telefon lub telefon-telefon (przez Sieć oczywiście) umożliwiają specjalne bramki (serwery) będące pomostami między Internetem a publiczną siecią telefoniczną. Oczywiście dostęp do nich jest płatny i polega na zawarciu umowy z konkretnym usługodawcą. W Polsce nie ma jeszcze firm udostępniających połączenia internetowe typu telefon-telefon (bez użycia komputera).

Użytkownik za pomocą tradycyjnego aparatu telefonicznego może się połączyć z serwerem dostępowym. Serwer przetworzy mowę na pakiety IP i prześle je przez Sieć do końcowej bramki, w której nastąpi proces odwrotny i analogowy już sygnał zostanie przekierowany do wybranego abonenta.

Główną (jeśli nie jedyną) zaletą telefonii internetowej jest koszt połączeń, znacznie niższy niż usług świadczonych przez tradycyjnych, lokalnych operatorów telekomunikacyjnych.

Na obecnym etapie rozwoju idei VoIP interesuje ona głównie firmy, i to nie tylko ze względu na oszczędności wynikające z tańszych połączeń na przykład między odległymi oddziałami. Technologia VoIP jest coraz częściej "integrowana" z wewnętrzną siecią lokalną przedsiębiorstwa. Pozwala to uprościć strukturę okablowania i eliminuje konieczność montowania osobnej (obok LAN) instalacji telefonicznej. Takie "ujednolicenie" Sieci pozwala już na korzystanie z wszelkich usług telekomunikacyjnych za pomocą uniwersalnego systemu okablowania. Chociaż są to jeszcze drogie rozwiązania, to dużym przedsiębiorstwom przyniosą z czasem wymierne oszczędności.

Aspekty prawne

Czynnikiem hamującym w pewnym stopniu rozwój komercyjnych przedsięwzięć typu VoIP jest polskie prawo. Niedawno operator telefonii komórkowej Era GSM zaproponował klientom nową usługę, tańsze połączenia zagraniczne z wykorzystaniem Internetu. Era musiała jednak zawiesić jej świadczenie w wyniku interwencji polskiego ministerstwa łączności. Obecne regulacje prawne gwarantują bowiem Telekomunikacji Polskiej S.A. wyłączność na oferowanie międzynarodowych połączeń telefonicznych. W tym przypadku można by uznać, że działalność Ery GSM nie naruszała obowiązujących przepisów. Użytkownicy telefonów komórkowych łączyli się z lokalnymi centralami operatora, dopiero później zaś "spakietowany" głos przesyłany był przez Internet. Co prawda nie istnieje konkretny zapis zabraniający przesyłania przez Sieć danych z zakodowanym głosem, polskie prawo zostało jednak zinterpretowane na korzyść TP S.A.

Monopol największego krajowego operatora ma być utrzymany jeszcze przez dwa lata. Do tego czasu należy się spodziewać dalszego postępu technologicznego w dziedzinie VoIP. Znaczenia powinny nabrać usługi typu QoS (Quality of Service), które określają znacznie wyższą jakość transmisji danych, takich jak audio i wideo w czasie rzeczywistym.

Co do użytkowników indywidualnych, to wydaje się, że jeszcze przez dłuższy czas będą oni korzystać z VoIP na zasadzie okazjonalnych eksperymentów. Na razie entuzjaści technologii VoIP skazani są na korzystanie z usług zagranicznych operatorów telefonii pakietowej. Ich oferta, chociaż w dużym stopniu atrakcyjna, jest przygotowana raczej dla lokalnych (zagranicznych) klientów. Nie zawsze jest też wystarczająco konkurencyjna w stosunku do tego, co proponują "zwykli" operatorzy telefoniczni (na przykład połączenia krajowe w Polsce). Dla tych, którzy często odbywają rozmowy zagraniczne, internetowa telefonia może być jednak dobrym pomysłem na zaoszczędzenie "paru złotówek" w oczekiwaniu na zniesienie monopolu usług telekomunikacyjnych w naszym kraju.