Telewizory 3D: LG dołącza do wyścigu o klienta

LG Electronics chce w przyszłym roku osiągnąć pozycję lidera rynku telewizorów 3D. Agresywna strategia południowokoreańskiego koncernu zakłada sprzedaż 400 tys. tego typu odbiorników w 2010 r. Łatwo nie będzie - konkurencyjni wytwórcy 3DTV to światowa czołówka elektroniki użytkowej więc rywalizacja o klientów z pewnością nabierze tempa. Ci ostatni z takiego obrotu spraw powinni się tylko cieszyć.

Firma oficjalnie ujawniła przyszłoroczne plany ekspansji na rynku telewizorów 3D - informuje agencja Reutera. Przewidują one w najbliższych latach sukcesywny wzrost liczby sprzedanych odbiorników umożliwiających oglądanie obrazu w "trzech wymiarach".

Jak wspomnieliśmy na wstępie, w 2010 r. Koreańczycy chcą sprzedać 400 tys. egzemplarzy telewizorów, a w 2011 r. - już 3,4 mln. 400 tys. urządzeń to niewielka liczba w zestawieniu z przewidywaniami producenta odnośnie ogólnej liczby sprzedanych tv. LG szacuje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy klienci kupią 25 mln odbiorników LCD tej firmy.

W drugiej połowie przyszłego roku koncern zamierza zaprezentować premierową serię odbiorników 3DTV, dedykowaną użytkownikom indywidualnym. Nowa rodzina urządzeń obejmie odbiorniki LCD o przekątnej od 42 do 72 cali wyświetlające obraz stereoskopowy, wymagający zakładania stosownych okularów. Obecnie w ofercie firmy dostępny jest 47-calowy model odbiornika - 47LH503D - który z uwagi na wysoką cenę znajduje nabywców przede wszystkim wśród klientów biznesowych.

Koncern zamierza wyposażyć swoje "flagowe" modele telewizorów na 2010 r. w funkcjonalność umożliwiającą odbiór sygnału 3D. System 3D trafić ma również do produkowanych przez LG projektorów. Inżynierowie firmy opracowali specjalny układ obsługujący różne rodzaje sygnału 3D. Koncern pracuje też nad technologią korekcyjną, automatycznie kontrolującą parametry obrazów składowych sygnału 3D, skierowanych do każdego oka widza.

Z badań przeprowadzonych przez LG wynika, że 58 proc. klientów jest zainteresowanych kupnem odbiornika 3D.

"Ostrożnie! 3D"

Analitycy rynkowi są ostrożni w prognozach dotyczących popularyzacji technologii 3D w domach. Jej sukces uzależniony jest od dostępności treści, które można będzie obejrzeć w trzech wymiarach. Mowa tu nie tylko o filmach Blu-ray, ale także o transmisjach telewizyjnych. Z drugiej strony dostawcy treści mogą z oporami przestawiać się na nadawanie 3D, jeśli wyniki sprzedaży telewizorów będą mizerne.

LG będzie współpracować z południowokoreańskim nadawcą telewizji satelitarnej Korea Digital Satellite Broadcasting (SkyLife). Ten w styczniu 2010 r. przeprowadzi w Korei drugą turę próbnego nadawania sygnału 3D (pierwsza runda testów ruszyła w październiku br.). Począwszy od zawodów FIS Snowboard World Cup obie spółki mają systematycznie produkować i rozpowszechniać treści 3D (sport, programy edukacyjne, filmy). W 2010 r. z inicjatywy LG podobnym programem mają zostać objęte również Europa i Ameryka Północna.

Partnerstwo firm skoncentruje się na rozwoju technologii umożliwiającej tworzenie obrazów 3D nie powodujących zmęczenia wzroku widza - przekonuje Woo Paik, prezydent i CTO w LG.

Rywale nie śpią

LG to kolejny azjatycki gigant IT, który chce wykorzystać potencjał drzemiący w technologii 3D. W ostatnich tygodniach i miesiącach co i rusz słyszymy bowiem kolejne zapowiedzi konkurencyjnych firm odnoszące się do nowej technologii.

W 2010 r. powinny trafić na rynek 3DTV, których prototypy zaprezentowały ostatnio Samsung, Panasonic czy Sony. Dwie pierwsze z wymienionych firm sprzedają już od kilku lat telewizory tylnoprojekcyjne z obsługą 3D, jednak produkty te nie cieszą się zbytnio zainteresowaniem klientów.

Blu-ray Disc Association rozpoczęła z kolei prace mające na celu przystosowanie platformy Blu-ray do wyświetlania trójwymiarowych obrazów w wysokiej rozdzielczości.

Konkurencja będzie więc silna, tym bardziej, że wspomniani wytwórcy nie zamierzają poddać się bez walki. Hiroshi Yoshioka, wiceprezes wykonawczy Sony, jest przekonany, że do 2013 r. od 30 do 50 % z łącznej liczby sprzedawanych na świecie odbiorników telewizyjnych koncernu, może być wyposażone w funkcje umożliwiające oglądanie obrazu 3D.

Firma analityczna DislpaySearch szacuje, że wartość rynku telewizorów "trójwymiarowych" w 2010 r. wyniesie 1,1 mld USD, w 2011 r. - 2,8 mld, w 2012 r. - 4,6 mld, a w 2015 - 15,8 mld dolarów.

źródło: reuters.com, cdrinfo.com