Tokyo Game Show 2006 - podsumowanie

24 września, zakończyły się tegoroczne międzynarodowe targi poświęcone w całości branży elektronicznej rozrywki - Tokyo Game Show 2006. Jakie wieści napłynęły do nas prosto ze stolicy Kraju Kwitnących Wiśni? Czy impreza jest w stanie przejąć pałeczkę po "dawnym" Electronic Entertainment Expo? Jakie zagadnienia zdominowały imprezę? Odpowiedzi na te, oraz inne dręczące was pytania znajdziecie podczas lektury naszego artykułu.

Tokyo Game Show 2006 - podsumowanie
Trwające od piątku wydarzenie można bez chwili namysłu określić mianem prawdziwego święta dla wszystkich graczy, nie tylko japońskich.

W tym roku, na dziesięciolecie imprezy, pobite zostały kolejne rekordy - zaprezentowano największą w historii imprezy liczbę produktów (573 w porównaniu do zeszłorocznego 516), najlepsze osiągi w grach (m.in. grafika, oprawa audio) oraz liczbę odwiedzających - w tym roku blisko 200 tysięcy!

Rywalizacja Trzech, czyli walka Dwóch

Media wykreowały TGS jako imprezę, na której wywiązać się miała ostateczna walka pomiędzy platformami nowej generacji od Sony, Microsoftu oraz Nintendo. Tak się jednak nie stało. Na ringu hali Makuhari Messe, wśród tysięcy rozentuzjazmowanych widzów stanęły PLAYSTATION 3 oraz Xbox 360.

Xbox 360

Tokyo Game Show 2006 - podsumowanie
Microsoft rozpoczął atak na dzień przed otwarciem właściwej imprezy. Zapowiedział, że firma pracuje nad tym, aby wzbogacić Xboxa 360 o możliwość prezentowania obrazu w rozdzielczości 1080. Jak na razie takimi osiągami może pochwalić się jedynie PS3.

Gigant z Redmont zaprezentował również inne niespodzianki: omówił zagadnienie napędu HD-DVD i zaprezentował jak ma działać. Ciekawostką jest, że napęd ma również obsługiwać rozdzielczość 1080. W Japonii pojawi się na rynku w listopadzie bieżącego roku. Cena wyniesie około 175 dolarów netto. Nie ogłoszono daty premiery w Ameryce.

Dalsze zapowiedzi Microsoftu mówiły o tym, że już wkrótce na japoński rynek trafi około 100 nowych tytułów przeznaczonych na konsolę. Połowa z nich została znaczona jako "wyłącznie na region azjatycki".

Tokyo Game Show 2006 - podsumowanie

Gears of War na Xboxa 360 - to będzie hit!

Nie zabrakło też licznych prezentacji gier. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim nowości takie jak Blue Dragon (RPG, którego ojcem jest Hironobu Sakaguchi twórca Final Fantasy), Crackdown (coś jak GTA, Fusion Frenzy 2 (kompilacja licznych mini-gier, oficjalne "demo TGS" pojawiło się w drugim dniu imprezy), Lost Planet: Extreme Conditions, Viva Pinata, Project Sylpheed (kosmiczna strzelanka autorstwa Square Enix)czy zapowiadający się na prawdziwy mega-hit Gears of War.

Zaprezentowane zostały także opcje XBox Live Arcade i XBox Live. Dzięki nim już wkrótce fani będą mogli wzbogacić się o nowe, ciekawe tytuły jak na przykład Metal Slug.

PLAYSTATION 3

Tokyo Game Show 2006 - podsumowanie
Obserwatorzy niemal wszystkich serwisów gamingowych zgodnie stwierdzili, że całe TGS stało pod znakiem PS 3. Uderzenie rozpoczęło się od przemówienia prezesa Sony i CEO - Kena Kutaragi'ego.

Mówca skupił swoją wypowiedź wokół kwestii rynkowych i technicznych. Zapowiadał dalszy rozwój badań nad nowymi elementami wirtualnej zabawy oraz odniósł się do ogromnych możliwości jakie daje PS 3.

Gry, które zostały zaprezentowane na TGS mówiły same za siebie. Produkty spod znaku Sony (na PS 3 i PSP) były dosłownie "wszędzie".

Tokyo Game Show 2006 - podsumowanie

Virtua Fighter na PS 3 - nadchodzi nowy wymiar walki?

Wśród nich znalazły się przede wszystkim Metal Gear Solid 4 (prezentowano kolejny trailer, informowano o koncepcjach, na których fundamentach jest tworzona kolejna odsłona serii), Gran Turismo HD (szybkie samochody plus nieziemska grafika - czy trzeba mówić coś więcej?), MotorStorm, Devil May Cry 4, Armored Core 4, Ninja Gaiden Sigma, Lair, F1 World Championships, Virtua Fighter 5 oraz rewelacyjny Resistance: Fall of Man (gra porównywana do kultowej serii Halo!). Wszystkie wymienione tytuły zostały zaprezentowane w wersji "grywalnej" (za wyjątkiem MGS 4).

Co ciekawe, zaprezentowano obniżkę ceny konsoli! Wersja PS3 z dyskiem 20 GB ma kosztować 430 USD. Niestety, wiadomość dotyczy wyłącznie rynku japońskiego. Dla porównania, konsola w Ameryce ma kosztować 499 USD. NA pocieszenie podano do wiadomości, że wejście HDMI pozwalające na uzyskanie maksymalnej jakości obrazu znajdzie się w obu (20 i 60 BG) wersjach konsoli, na całym świecie.

Swoje miejsce obok PS 3 znalazł także handheld PSP. Zapowiedziano nowe tytuły na konsolkę (m.in. Crisis Core: Final Fantasy VII) oraz poinformowano, że już wkrótce będzie ona dostępna w nowych kolorach (m.in. srebrny, niebieski, żółty, czerwony).

Wii?

Tokyo Game Show 2006 - podsumowanie
Czytelników pewnie zastanawia fakt, że jak dotychczas mało powiedzieliśmy o Nintendo. Cóż, o ile targi w Los Angeles zostały zdominowane przez firmę, tym razem nie zaprezentowała ona nic specjalnego.

Przedstawiciele po raz kolejny stwierdzili, że "Wii nie jest produktem konkurencyjnym do Xboxa 360 i PS 3". Konsola adresowana jest do zupełnie innej grupy odbiorców, dla której rozmaite fajerwerki wizualne (i inne) mają znaczenie drugorzędne.

Nagrody Best of TGS

Jednym z kulminacyjnych momentów całych targów było rozdanie przez organizatorów nagród "Best of Tokyo Game Show 2006". Tytuły wyróżnione (kolejność bez znaczenia) to:

- Gran Turismo HD - Sony (PS3)

- The Eye of Judgment - Sony (PS3)

- Heavenly Sword - Sony (PS3)

- Blue Dragon - Microsoft (Xbox360)

- Lost Planet - Capcom (Xbox360)

- Elebits - Konami (Wii)

- Seiken Densetsu 4 (Dawn of Mana) - Square/Enix (PS2)

- Tales of Destiny - Namco/Bandai (PS2)

- Metal Gear Solid: Portable Ops - Konami (PSP)

- Monster Hunter Portable 2nd - Capcom (PSP)

- Phoenix Wright - Capcom (NDS)

Jak widać większość z gier "wyszła" spod znaku Sony. Oto kolejny dowód, że firma całkowicie zdominowała imprezę.

Przy okazji omawiania gier "w ogóle", trzeba powiedzieć, że podczas TGS 2006 zaprezentowano więcej niż gdziekolwiek indziej dotychczas, tytułów przeznaczonych na telefony komórkowe. Widać, że rynek ten gwałtownie rośnie w siłę...

Zdradzę przy okazji, że już wkrótce na łamach naszego serwisu pojawi się pewna niespodzianka związana stricte z "komórkami". Zaglądajcie do nas codziennie!

TGS nowym Electronic Entertainment Expo?

Tokyo Game Show 2006 - podsumowanie

Booth babes w egzotycznym wydaniu...

Na pewno jednym z głównych pytań jakie się nasuwają po zakończeniu imprezy jest, czy przejmie ona schedę po "zreformowanych" targach E3? Przypomnijmy, że organizatorzy E3 postanowili kilka miesięcy temu odejść od formy wielkiego show, koncentrując się na nowych, innowacyjnych i często mało znanych w świecie branży produkcjach.

Odpowiedź jest prosta - tak, ma szansę. Impreza całym swoim kształtem przypominała E3, nie zabrakło atrakcyjnych stoisk, gorących boothbabes oraz barokowej, pełnej przepychu formy.

Niestety, nie zabrakło jednego, ale bardzo istotnego "ale". Otóż TGS w zbyt dużej części zostało poświęcone rynkowi gier na konsole oraz stricte japońskiej społeczności. Myślę, że w perspektywie, gdy ucichnie wrzawa wokół rywalizacji Sony - Microsoft - Nintendo, ten fakt może zaszkodzić samej imprezie. Cóż, na ostateczną odpowiedź i tak przyjdzie nam poczekać...