Top 10 myszy do gier w teście PC World


Laserem po szkle

Problem pojawia się wtedy, gdy mysz zaczyna pracować na przezroczystych i gładkich powierzchniach (np. szklanych), co jest wyzwaniem również dla modeli optycznych. Większość szklanych powierzchni jest gładka, więc czujnik myszy ma kłopoty ze znalezieniem wystarczającej liczby szczegółów, które mógłby wykorzystać jako punkty odniesienia do śledzenia ruchu.

W najbardziej zaawansowanych konstrukcjach rozwiązano ten problem, wykorzystując fakt, że w normalnych warunkach żaden kawałek szkła nie jest idealnie regularny ani gładki - zawsze można na nim znaleźć mikroskopijne ryski, kurz i inne drobinki. Logitech w myszach z sensorem Darkfield zastosował zaawansowany czujnik laserowy, działający na zasadzie mikroskopu ciemnego pola, który śledzi nie tyle powierzchnię szkła, ale znajdujące się na niej np. pyłki kurzu. Polega to na podświetlaniu powierzchni, po której porusza się mysz, pod dużym kątem, co sprawia, że sensor rejestruje jedynie promienie załamane przez wspomniane drobinki. Rezultatem jest obraz punkcików świecących na ciemnym tle.

Akceleracja wsteczna

Widoczny efekt akceleracji wstecznej przy

Akceleracja wsteczna to skutek błędnej pracy myszy przesuwanej szybko lub bardzo szybko. Zdarza się to zarówno w zaawansowanych, jak i tanich modelach, ale w wypadku myszy dla graczy jest szczególnie uciążliwe, bo natychmiast odbija się na wynikach w grze. Oto przykład: podczas szybkiego ruchu myszą postać zamiast przebiec, przystaje i/lub odwraca się lub nic się nie dzieje.

Im większa rozdzielczość myszy i spowolnienie kursora, tym bardziej prawdopodobne jest wystąpienie akceleracji wstecznej, dlatego warto sprawdzić, jak dany egzemplarz reaguje na szybkie ruchy. Można to zrobić w systemowym Painterze, rysując jak najszybciej kreski i okręgi. Niektóre myszy podczas szybkiego ruchu prostego rysują względnie równą linię, jednak z wyraźnym opóźnieniem, lub nie rysują jej poprawnie, a okręgi są niekompletne lub zamiast nich powstaje wielokąt. To ewidentny objaw akceleracji wstecznej - taka mysz do szybkich gier się nie nadaje.

Pamiętajmy, że model o rozdzielczości 5000 cpi i wyraźnej akceleracji wstecznej po maksymalnym ustawieniu rozdzielczości, a nawet lekkim skorygowaniu czułości kursora i rozdzielczości, pracuje przeważnie o wiele lepiej niż jego odpowiednik o rozdzielczości 1600 cpi (bez wyraźnej akceleracji wstecznej).

Rozdzielczość i precyzja pracy

Producenci myszy oferują często podają ich rozdzielczość w jednostkach dpi (dots per inch - punkty na cal). W wypadku myszy optycznych/laserowych należy raczej używać skrótu cpi (count per inch - liczba na cal).

Myszy o rozdzielczości 800 cpi mają - mówiąc obrazowo - dwukrotnie większą drogę do pokonania, gdy przesuwasz kursor w określone miejsce, niż myszy o rozdzielczości 1600 cpi. Powiedzmy, że przemieszczasz mysz na odległość 2,54 cm (jeden cal). Mysz o rozdzielczości 800 przesunie kursor wówczas o 800 punktów, a myszy o rozdzielczości 1600 cpi aż o 1600 punktów. Dlatego modeli o dużej rozdzielczości należy używać przede wszystkim z dużymi monitorami.

Oczywiście można programowo przyspieszyć lub spowolnić kursor, korzystając z ustawień w Panelu sterowania. Jednak przyspieszenie kursora zmniejszy precyzję działania urządzenia. Z kolei zbytnie spowolnienie kursora spowoduje, że przesunięcie go nawet na niewielką odległość będzie wymagać dłuższego ruchu myszą.

Dlatego warto używać tej opcji z umiarem, zwłaszcza że większość modeli o dużej rozdzielczości przy maksymalnym spowolnieniu kursora nie nadąża z dokładnym rejestrowaniem gwałtownych przesunięć i zaczyna się gubić (efekt akceleracji wstecznej - patrz ramka).

Jak testowaliśmy

Wszystkie myszy testowaliśmy, podłączając je do portu USB. Chcąc sprawdzić jakość działania, zdecydowaliśmy się na użycie trzech diametralnie różnych podkładek: fUnc sUrface 1030, Icemat 2nd Edition, fUnc F30.R. Test polegał na rysowaniu sinusoidy o określonej wysokości myszą skonfigurowaną standardowo (średnie przyspieszenie kursora) oraz w ustawieniu przeznaczonym do zadań wymagających najwyższej precyzji.

Krótka charakterystyka użytych przez nas podkładek:

- fUnc sUrface 1030 - w miarę sztywna, dwustronna, wykonana z plastiku. Jednobarwna, z jednej strony bardziej chropowata. Myszy testowaliśmy na gładszej stronie o niezbyt wyraźnej fakturze, eliminującej tarcie ("chodzą" na niej gładko i szybko).

- Icemat 2nd Edition - sztywna, wykonana z hartowanego szkła w kolorze przydymionej czerni. Stanowi duże wyzwanie nawet dla myszy z laserowym podświetleniem podłoża, bo jest gładka, a do tego o jednolitej fakturze. Brak więc na niej wyraźnych punktów charakterystycznych, co odbija się na precyzji pracy działania nawet droższych modeli.