Toshiba Fun - bierzemy pod lupę promocję dla kupujących notebook

Trwa prowadzona przez firmę Toshiba promocja "Włącz rozrywkę", w ramach której nabywcy wybranych modeli notebooków tego producenta mogą zaopatrywać się w multimedia w sieciowej usłudze Toshiba Fun. Przyjrzeliśmy się jej bliżej.


Promocja Toshiba Fun ruszyła 9 maja br. W jej ramach każdy, kto zakupi komputer przenośny firmy Toshiba, może uzyskać dostęp do treści multimedialnych - muzyki, filmów i gier komputerowych - oferowanych za pośrednictwem serwisu internetowego toshibafun.pl. Ilość i - w mniejszym zakresie - rodzaj dostępnych treści determinowane są przez typ kupionego komputera.

Nabywca netbooka Toshiba otrzymuje do dyspozycji pakiet Mini, obejmujący 200 plików MP3 do ściągnięcia i 100 filmów do obejrzenia w transmisji strumieniowej.

Notebook z procesorami Intel Core i3 uprawnia do pobrania 350 plików muzycznych, jednej gry komputerowej - The Sims: Średniowiecze, oraz obejrzenia 100 filmów (pakiet Medium).

Jest jeszcze trzeci pakiet, Mega, obejmujący 100 filmów i 500 nagrań oraz trzy gry - do wyboru z czterech: The Sims, Civilization V, Shogun: Total War i Flashpoint: Red River. Skierowany jest do świeżo upieczonych posiadaczy notebooków Toshiba z procesorami Core i5 lub i7.

Zestawienia dostępnych w promocji modeli komputerów można znaleźć na stronach internetowych partnerów Toshiby, wśród których znalazły się sieci Apollo.pl, Vobis, Komputronik, Neo24, RTV Euro AGD, Mix Electronix, E-Market i inne.

Na pierwszy rzut oka oferta prezentuje się ciekawie - użytkownicy mogą zaopatrzyć się we w pełni legalne nagrania (500 plików muzycznych w pakiecie Mega przekłada się na ok. 40 - 50 pełnych albumów), oglądać filmy i grać w popularne gry. Bliższe spojrzenie na promocję ujawnia jednak jej drobne niedociągnięcia.

Użytkownik może wybierać spośród 15 tysięcy plików MP3

Użytkownik może wybierać spośród 15 tysięcy plików MP3

Niejasny regulamin

Pierwsze, co zwraca uwagę, to czas trwania akcji. Regulamin promocji, dostępny na toshibafun.pl, stwierdza, że trwa ona od 9 maja do 31 sierpnia 2011 r., a więc przez całe wakacje. Użytkownik przed upływem 31 sierpnia musi zarejestrować się na stronie www.toshiba.pl/rejestracja i dokonać poprawnej rejestracji Gwarancji Standardowej zakupionego sprzętu. Do tego samego dnia musi wypełnić formularz rejestracyjny na toshibafun.pl - po przejściu procedury uzyskuje dostęp do zasobów multimedialnych serwisu.

Kiedy jednak zajrzymy do regulaminów na stronach firm partnerskich, stwierdzimy, że daty są zgoła inne - wg dokumentów, jakie tam można znaleźć, promocja trwa do 30 czerwca, a więc o 2 miesiące krócej; a rejestrację trzeba przeprowadzić do 22 lipca.

Rozbieżności te powstały w wyniku przedłużenia przez Toshibę promocji - początkowo istotnie trwała do końca czerwca. "Partnerzy firmy obecnie aktualizują swoje podstrony informujące o promocji" - informuje Marcin Morawski, przedstawiciel organizatora akcji.

Oglądanie filmów na czas

Zobaczmy, w jaki sposób materiały multimedialne są oferowane użytkownikowi.

W wypadku muzyki nie napotkaliśmy większych problemów - przeglądamy katalog (oferta wytwórni Sony Music Polska) i jeśli natrafimy na interesującego nas wykonawcę, pobieramy zawartość, w formie pojedynczych plików lub kompletnych albumów, spakowanych w archiwa ZIP. Nagrania są niezłej jakości (bitrate 320 kb/s, częstotliwość próbkowania 44,1 kHz) i bez systemów DRM. Trzeba tylko zwrócić uwagę, aby nie ściągać tych samych plików kilka razy - pobrania są bowiem zliczane osobno. Po zakończeniu promocji pliki stają się własnością użytkownika.

Filmy można odtwarzać w dwóch wersjach jakości (standardowa i ekstra)

Filmy można odtwarzać w dwóch wersjach jakości (standardowa i ekstra)

Inaczej ma się sprawa w wypadku oferty gier i wideo.

Filmy dostarczane są przez platformę Ipla.tv. Zarejestrowany użytkownik otrzymuje swój indywidualny kod dostępowy, uprawniający go od ich odtwarzania. Cały kłopot polega na tym, że - jak czytamy w regulaminie akcji - od momentu pierwszego wykorzystania tego kodu ma 30 dni na obejrzenie filmów. Przy 100 pozycjach tej sieciowej filmoteki oznacza to, że musiałby oglądać średnio ponad 3 filmy dziennie.

Organizator przyznaje, że warunki korzystania z pakietu filmów są w pewnym względzie uzależnione od warunków dostarczyciela tych treści. "Uznaliśmy jednak, że dostęp do pakietu stu filmów, zamiast np. pięciu da użytkownikowi lepszą możliwość na znalezienie ciekawej rozrywki odpowiadającej jego upodobaniom" - przekonuje M. Morawski.

Zliczanie obejrzanych filmów odbywa się w oparciu o uruchomienie strumienia. Oznacza to, że nawet jeśli nie obejrzymy filmu do końca - jeśli tylko włączymy odtwarzacz, zatrzymamy i zamkniemy go - system i tak odejmie ten film z puli przysługujących odtworzeń. Użytkownik może jednak w każdej chwili (w ciągu wspomnianych 30 dni) powrócić do wybranego filmu i wznowić oglądanie.

Organizator nie przewidział opcji "Obejrzyj później", dzięki której kopię filmu można by pobrać na lokalny komputer z zastrzeżeniem jej "wygaśnięcia" np. z końcem okresu promocyjnego. "Nie byłoby to zgodne z warunkami partnera i licencjami na filmy" - informuje Toshiba.

Gry nie są dostępne bezpośrednio na stronie toshibafun.pl - usługa jedynie przekazuje użytkownikowi kody uprawniające do ich pobrania z usług Steam lub Electronic Arts Store. W momencie kliknięcia przycisku "Pobierz grę" gracz utrzymuje unikalny kod. Oznacza to, że nawet jeśli nie pobierzemy żadnej z gier na dysk komputera, ale trzykrotnie klikniemy "Pobierz grę" (w pakiecie Mega) to i tak system zliczy przysługującą nam pulę kodów jako wykorzystaną.

Wybrane gry można ściągnąć ze sklepu Steam lub Electronic Arts

Wybrane gry można ściągnąć ze sklepu Steam lub Electronic Arts

Brakuje bardziej rozbudowanego, centralnego panelu administracyjnego użytkownika, z poziomu którego mógłby dowiedzieć się, które zasoby już pobrał lub obejrzał. Spis ostatnio pobranych utworów wyświetla się dopiero na etapie przeglądania katalogu muzycznego, a ostatnio obejrzanych wideo - gdy zaglądamy do spisu filmów.

Podsumowanie

Oferta promocji Toshiby sama w sobie jest całkiem atrakcyjna. Użytkownik noszący się z poważnym zamiarem kupna notebooka powinien jednak pamiętać, aby w pierwszej kolejności zdecydować, jakie będzie przeznaczenie sprzętu i pod tym kątem szukać właściwej konfiguracji. Promocje takie jak Toshiba Fun to tylko dodatek do sprzętu: akcja w końcu się skończy, a wy zostaniecie z komputerem na lata.